Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

GIMP och Resynthesize frågor

Produkter
(logga in för att koppla)

paco

Aktiv medlem
Ni som använt detta gratis content aware fill, hur fungerar det? Är det bra? Funkar det med senaste versionen av gimp?

Vill bara få en hum om hur det är innan man ger sig in på ännu ett nytt program. Speciellt om man bara ska ha programmet för en filterfunktion.

Jag använder windows.

Jag använder GIMP och har lekt lite med Resynthesize. Det går att göra ganska roliga grejer med denna plugin.

GIMP i sig är inte svårt att använda om man är lite van vid andra bildredigeringsprogram och Resynthesize lär man sig ganska bra efter lite pillande... Helt klart värt att pröva.

Testade gimp och resynthesize idag. Provade ta bort en fågel mot blå himmel. Det verkar inte spela någon roll vad jag ställer in, den bara fyller markeringen med mörkare blå himmel. Som någon skrev nånstans, så verkar den bara fylla från övre delen av bilden. Läste nånstans att gimp ändrats för mycket sen resynthesize kom och att det därför strular. Man kan ju hoppas att de tar tag i det nån gång.

Jag är riktigt sugen på CS5 bara för denna funktionens skull. Jag skulle sparat ett par veckor på vissa av mina bilder i mitt 'Drömalbum'.

Resynthesizer skall köras genom Filter-Förbättra-Heal selection, inte genom Filter-Mappa-Resynthesize. Prova detta om du inte redan gjort det. I vissa fall fungerar det inte så bra i alla fall, men oftast spar det en masa manuellt arbete.

Resynthesizer skall köras genom Filter-Förbättra-Heal selection, inte genom Filter-Mappa-Resynthesize. Prova detta om du inte redan gjort det. I vissa fall fungerar det inte så bra i alla fall, men oftast spar det en masa manuellt arbete.

Är det samma som Filter-Enhance-Heal? Min har inte Heal under Enhance, om det är så. Och i så fall, hur får man det?

Jag provade via Map innan.

Hm, jag är rädd att jag nog inte kan hjälpa mer. Har Gimp 2.6.5 och där installerade jag bara Resynthesizer. Först provade jag via Mappa och gav upp då det ju inte fungerade. Sedan läste jag någonstans om Heal selection och när jag gick in i menyerna och tittade så fanns alternativet där och då fungerade det. På min dator ligger Resynthesize pluginnet i C-Program-Gimp 2.0-lib-gimp-2.0-plug ins.

Jag har inget Heal-alternativ under Förbättra (Enhance), men däremot Heal selection. Låter ju som det kunde vara samma?? Jag ringar med lassot in det bildelement jag vill ha bort, kör sedan Heal selection och vips är föremålet förhoppningsvis spårlöst borta.

Senast ändrad:
Hittade Script-fu -> Enhance -> Smart remove selection som använder resynthesize. Resultatet är samma. Nån Heal selection har jag inte sett. Min version är 2.6.10.

Något sådant har jag inte under Script-Fu...Kan vara de olika versionerna.
Men bra du fått igång det nu :) Gimp är lite lynnigt och knappast varken intuitivt eller lättillgängligt enligt min erfarenhet.

Jag har väldigt svårt för hur allt i gimp funkar efter att ha suttit med photoshop i 14 år nu. Bara som hur lassot funkar irriterar mig. Min skärm får epileptiskt anfall när man gör runda markeringar i PS, men gimp verkar störa den ännu mer. Den går in i nån sorts frekvens från helvetet just när man drar ut cirkeln.

Jag började också redigera i Photoshop och hade svårt att känna mig hemma i Gimp när jag började med det. Men nu går det bättre.

ANNONS
Götaplatsens Foto