Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Gitzo GT3530LSV stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Någon som vet en affär med hyfsat pris på detta stativ och ett Wimberley II huvud också. Helst i Sverige men ett annat EU land är också ok.
Det enda stället jag känner till här är Scandinavian Photo. Men de tar över 15.000 kr för dessa grejor

Optipod brukar ha väldigt bra priser på stativ. lägre än de billigaste nätdetaljisterna. Tel nr 019-294060. han är mycket tillmötesgående. Ta också en titt på 3540 LS en fyrdelad variant som är mycket stabil och blir lite kortare än 3530 ihopfälld. Gitzos nya systematic serie innehåller fantastiskt fina stativ. deras ALR är överlägset sett till kombinationen snabbhet och stabilitet.

Det blev ett Gitzo GT3530 LSV med Wimberley II huvud.
Har även RRS BH-55 och Markins Q3 huvud med ett mindre Gitzo stativ sen tidigare.

Vad är det för skillnad på Gitzo LSV och enbart LS? Någon sa att det var ett "videohuvud" på LSV modellen. Passar en vanlig kulled då?

matnyttige skrev:
Vad är det för skillnad på Gitzo LSV och enbart LS? Någon sa att det var ett "videohuvud" på LSV modellen. Passar en vanlig kulled då?

V:et i LSV står för video. Detta innebär i praktiken inte några svårigheter att använda en kulled, då man med några handvändningar tar bort själva "centrumplattan" och sätter dit den som är till för vanliga kamerahuvuden (medföljande). Om jag inte har förstått det hela fel så är LSV-modellen dessutom lite högre, men som sagt jag kan ha fel där. Grymt stativ, by the way, med allt man kan önska sig.

// Daniel

matnyttige skrev:
vet inte den direkta skillnaden. Men vi pratar systematic-stativ som är fullt anpassningsbara till det mesta.

Jag tror inte att där är något stativ som finns i två versioner med ett LSV och ett LS.
T.ex det som heter 3530 är LSV, men det som heter 3540 är LS. Men det är ju två olika stativ. Nu har även de flesta kommit i en ny version som slutar med en etta istället för en nolla som tidigare.
De långa stativen heter XLS eller SGT
Hos de stativen som även är för video så följer det med både video huvud och vanligt huvud till stillbilds-kamera.

Lars Johnsson skrev:
Jag tror inte att där är något stativ som finns i två versioner med ett LSV och ett LS.
T.ex det som heter 3530 är LSV, men det som heter 3540 är LS. Men det är ju två olika stativ. Nu har även de flesta kommit i en ny version som slutar med en etta istället för en nolla som tidigare.
De långa stativen heter XLS eller SGT
Hos de stativen som även är för video så följer det med både video huvud och vanligt huvud till stillbilds-kamera.
Tack för det svaret. Det verkar stämma som du skriver. Såg en bra överblick på Gitzos stativ här . (Gitzos egna hemsida är lite rörig tycker jag.) Den versionen med en etta ska ha en låsning så att huvudet/kulleden inte skruvar ur sig när man tex bär stativet med kameran påsatt.

ANNONS
Götaplatsens Foto