Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gitzo studex giant

Produkter
(logga in för att koppla)

Sebastian Palm

Aktiv medlem
Hej!
Någon som har erfarenhet av detta stativ? Jag vet att det är gammalt och väger mycket men för mig för det inget (dels på grund av tight budget)

Är det värt att leta upp ett gammalt begagnat metallstativ? Är 195cm och behöver därför ett långt stativ men har inte råd med ett bra nytt i den längden. Vill helst inte ha så lång mittpelare heller så därför är detta stativ någonting jag kan tänka mig!

Vad tycker ni? Mvh Sebastian

Jag har ett sådan, eller åtminstone en variant av det. Från 80-talet och som når upp i taket.

Det är stadigt som tusan och populärt för storformatskameror. Jag har ett ännu större Manfrotto, men det går inte att bära med sig. Det heter 161 och når upp till 270 cm och väger närnare 9 kilo. Gitzo-stativet är för mig det största jag kan tänka att bära runt på.

För landskap tycker jag att man klarar sig utan mittpelare. Men ska man fotografera porträtt eller produktbilder är det små skillnader i höjd avgörande och då är det bra med mittpelare.

Jag överväger att sälja mitt eftersom jag ändå bara använder mitt kolfiberstativ.

Vad kan man tänkas få ge för ett sådant stativ på T.ex ebay? Tänker vad som är rimligt med tanke på åldern på stativet! Fotar nästan enbart landskap så därför är mittpelare oväsentligt!
Tack för snabbt svar!

Det som är så irriterande är att jag såg en annons på blocket där dom sålde ett för bara några hundralappar, men då visste jag inte hur bra det var eller om det var värt det. Nu när jag har fått svar från dig Magnus så är självklart annonsen borta!

ANNONS
Götaplatsens Foto