Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Glansplåtar

Produkter
(logga in för att koppla)

divander

Aktiv medlem
Vet någon var man kan få tag på glansplåtar? Jag behöver ett par lite större till en av mina torkpressar. Den är ungefär 60*40cm (har det inte i huvudet, med det är något i den stilen).

Går det att få en tillräckligt blank plåt från någon som säljer plåtar och andra metaller? Eller måste man köpa en speciell plåt.

Kan det fungera med en rostfri plåt som poleras? Eller måste det vara kromad plåt

Då borde man kunna gå till en "metallhandlare" och köpa två tunna plåtar. Sen får man polera med slipmaskin och polermedel.

Javisst. Det funkar nog bra. Spegelytan behövs bara om man göra blanka kopior på ex. barytpapper, men det känner du nog till...

Jo det känner jag till.

Då kanske man skulle kunna leka med liteolika ytor på plåten för att få olika ytor på bilderna.

Mjaa, skulle tro att det blir svårt. Det är ju inget plastskikt eller så som smälts. Glansen ligger väldigt ytligt. Jag tror det blir svårt att få något mellan 'helblankt' och 'helmatt'.

Har försökt med att högglanstorka fiberpapper utan att lyckas, får en dålig yta med massor av luftbubblor eller liknande.

Läste i ett annat inlägg att dagens fiberpapper inte går att högglanstork, det är inte samma typ av papper längre.

För att få ett perfekt resultat (allt annat liknar skit och hamnar i papperskorgen) rekommenderar jag följande arbetsgång:

1. Inspektera glansplåten, Den måste vara högblank och helt fri från repor och andra defekter. Allt kommer att synas på kopian.

2. Tvätta plåten extremt noga med diskmedel, skölj noga. Det får inte finnas något fett eller snafs på plåten.

3. Lägg den blöta kopian med bilden neråt på plåten. Valsa ut all luft med en gummivals.

4. Stäng pressen och vänta tills kopian är helt torr. Den är torr när det har slutat knäppa!

5. Öppna pressen och inspektera kopian. Om man öppnar för tidigt blir det märken på kopian och den måste blötas och pressas igen. Om man öppnar för sent kommer kopian att krulla sig och ligger aldrig mer plant (alternativt har den blivit bränd och förstörd). Om det har funnits ett enda dammkorn, hårstrå eller dylikt är glansningen kass och måste göras om.

Varför vill man ha högblanka kopor? Jo, vid reprofotograferingen (sim nu har ersatts av skanning) kommer alla ojämnheter ytan att synas i tryck.

Högglansning av barytpapper är alltså en vansklig process. Jag rekommenderar alla som vill ha högblanka kopior att använda plastpapper!

ANNONS
Götaplatsens Foto