Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Glasplåtar

Produkter
(logga in för att koppla)

joey_bazooka

Aktiv medlem
Hej!
Har fått i uppdrag att reprofota gamla glasplåtar och glasdior. En del av dessa är ganska smutsiga och skulle behöva rengöras. Hur gör man detta utan att förstöra dem?

Leta efter boken "Bilden räddas" av Irene Mattson. Den gavs ut av Nordiska Museet i slutet av sjuttiotalet (och i reviderad version på åttiotalet) och innehåller en rad tips och tricks för restuarering av äldre fotomaterial. Den brukar finnas på biblioteket eller på antikvariat.

Håller med Marcus boken "Bilden räddas" av Irene Matsson från 1985 ( ISBN 91-8501-438-9) är en mycket bra bok i ärendet. Är själv stor vän att man tar hand och restaurerar originalplåtarna, det är ett riktigt hantverk som kräver tålamod.
Men efter att boken skrivits har vi även fått väldigt bra möjligheter att skanna in glasplåtarna och sedan "reparera" bilden i datorn. Blir förvånansvärt bra och snabbt resultat tycker jag och det är även lätt att se till att den digitala bildfilen sparas som ett "nytt" original i bra upplösning. Detta även om avsikten sedan är att göra bilderna tillgängliga på nätet.

Jag har läst en annan bok om renovering av gamla bilder och en grej som man kanske inte tänker på är att glasplåtsbilder ofta är retucherade och retusheringen förvinner om man blöter plåtarna. Jag tvivlar på att man som glad renoverare klarar att återställa denna typ av mästarjobb. Retusheringen bestod oftast av tålmodigt iprickande med blyetspenna direkt på plåtarna. Ett fantastiskt arbete för att uppnå den tidens skönhetsideal. Det stod i boken jag läst hur man kan dela plåtar som limmat ihop sig och jag antar att det står även i boken som näms i tråden. Utan egen erfarenhet alls skulle jag spekulera i att det antagligen är lättare att renovera bilderna digitalt än att själv försöka reparera originalbilder om man inte har det som profession. Det stod också att läsa att man bör inte vara övernitisk i sitt renoveringsarbete utan viss mått defekter är helt acceptabelt.

ANNONS
Götaplatsens Foto