Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Gossen Lunasix 3
- Trådstartare mabzor
- Start datum
Johan Okker
Aktiv medlem
Det beror på vad du är ute efter och om du specifikt snöat in dig på just Lunasixen.
Det finns många mätare på begmarknaden. Vilka är dina behov?
mabzor
Aktiv medlem
Johan Okker skrev:
Det beror på vad du är ute efter och om du specifikt snöat in dig på just Lunasixen.
Just det.. vad är mina behov.
Jag vet egentligen inte. Tyckte mest att det kan vara en bra grej att ha i tillbehörs lådan när man går ut och fotar under vissa förhållande.
Urr
Aktiv medlem
Jag äger en Lunasix 3 sedan många år. Det var en mycket fin mätare när den var ny, men den ska egentligen drivas med 1.35 V kvicksilverbatterier som inte tillverkas längre. Jag använder den sällan. När jag plåtar med gamla kameror utan inbyggd mätare tar jag ofta fram min Nikon F70 som jag använder som ljusmätare. Den ger snabbt avläsbara tider och bländare ovanpå kamerahuset, eller i sökaren. Går snabbare än med Lunasixen. Dessutom har jag matrix, spot och centrumvägd mätning i den. Till råga på allt går F70:n att fota med!
Johan Okker
Aktiv medlem
Om du bara vill ha en ljusmätare skulle jag säga att Lunasixen inte är rätt väg att gå.
Titta efter digitala mätare istället. Kolla recensionsbanken här på fotosidan. Jag kan rekommendera Gossen Variosix F/F2. Andra bra mätare är Sekonics (308 tror jag den heter).
Titta efter digitala mätare istället. Kolla recensionsbanken här på fotosidan. Jag kan rekommendera Gossen Variosix F/F2. Andra bra mätare är Sekonics (308 tror jag den heter).
FotoGunnar
Aktiv medlem
På vilket sätt skulle Lunasixen inte vara ett bra alternativ som exponeringsmätare? Är det för att den är analog? Man skall inte tro att allt digitalt är bättre än det som är analogt. Övertron på det digitala är tyvärr ganska så utbredd.