... Det som är prioriterat är batteritid (12h ++) och tålighet. Den får gärna vara kompakt och ha bra mottagning förstås.... Det jag är ute efter är alltså en ren logger...
Bilora GT-01 är en enkel, liten och lätt GPS-loggare som man monterar i blixtskon på kameran. Den är är extremt strömsnål och träffar för det mesta rätt så länge man är utomhus. Jag skaffade den enkom för att logga koordinaterna till bilderna.
Strömsnålheten beror på att loggaren bara aktiveras när man tar en bild. Mellan bilderna är den avstängd. Det gör att jag i stort sett aldrig behöver tänka på battteritiden. Strömkällan - ett batteri ellerr en kondensator - är inbyggd och laddas upp via en USB-sladd.
Till loggaren hör ett Windowsprogram, Taggr (jo, det stavas så), som parar ihop bilderna med de lagrade koordinaterna. Man behöver inte bry sig om att synka klockorna i kameran respektive loggaren, utan programmet använder istället tidsintervallen mellan de olika bilderna för att passa ihop bilderna med rätt koordinater. Det låter kanske vanskligt, men det fungerar klockrent. Man kan dessutom låta Taggr lägga in en massa extradata, till exempel information om närliggande riksvägar, sevärdheter med mera i 16 valbara kategorier inom ett avstånd upp till 5 kilometer från de lagrade punkterna.
Om man tar JPG-bilder lägger loggaren in data i bildernas Exif-information. Om man tar RAW-bilder läggs GPS-informationen i en separat XMP-fil. I program som Lightroom och Zoner Photostudio syns koordinaterna samt även kartbilden. Nederst ser du hur det ser ut i Zoner Photostudio 15; det ser likartat ut i Lightroom 4.3.
Nackdelar med Bilora GT-01?
1) Enheten lagrar max 2000 koordinatpar.
2) Man måste ha en Windowsdator med Internetuppkoppling för att programmet Taggr ska tanka ned data och para ihop dem med bilderna.
3) Loggaren lossnar ganska lätt ur blixtskon. Jag har klippt till en liten U-formad skiva av tunn plast för att få enheten att sitta säkrare. Det här är den enda verkliga nackdelen med loggaren, och det är ett problem som man måste lösa för att inte tappa den.
4) GPS-kommunikationen kan vara sisådär inomhus, och noll inne i bergrum. Det löser man genom att trycka på "lagra"-knappen på höljet innan och/eller efter det man går in i eller ut ur en byggnad eller ned i eller upp ur underjorden.
6) Loggaren är enbart avsedd för att logga bildkoordinater.
Fördelar:
1) Liten, lätt, och extremt lättskött.
2) Billig, kostar 1100 kronor
3) Loggaren behöver ingen starttid för att få kontakt med satelliterna. Man slår på kameran och tar en eller flera bilder, och loggaren hänger med automatiskt.
4) Onoggrannheten varierar i intervallet 5-50 meter. Det är gott nog för mina fotobehov.
5) Batteritiden är magnifik. Jag har varit ute på jobb och tagit hundratals bilder i veckan utan att behöva ladda upp enheten igen.
GPS-loggaren säljs även under Jobo:s varumärke. Jobo har en en variant som kan lagra upp till 4000 punkter Min loggare köpte jag från Fotofyndet:
http://fotofyndet.se/product_info.p...rral&utm_content=geotagger&utm_campaign=blogg
http://fotofyndet.blogspot.se/2012/09/bilora-geo-tagger-en-anvandarguide.html