Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

GPS-logger

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
Är det någon som har erfarenhet av enkla GPS-loggers?

Jag tänkte köpa en för att lägga in spåren i Lightroom och tagga bilderna.

Det som är prioriterat är batteritid (12h ++) och tålighet. Den får gärna vara kompakt och ha bra mottagning förstås. Priset bör hålla sig under en tusenlapp, gärna nedåt en femhundring om man får bra grejer för de pengarn.

Det jag är ute efter är alltså en ren logger, jag har en riktig GPS också, men den här ska bara få ligga i fickan och spåra så jag kan spara batteri på den andra.

Jag har erfarenhet av en enklare logger, en Ventus GPS Route Logger made in Taiwan. Kostade mig runt 4-500 kr. Den loggar ibland, och ibland kommer den inte igång alls. Kan inte ens lägga ut den på Blocket för 1 kr, eftersom jag då skulle känna mig som en skojare.

Sedan köpte jag en från Sony. Den kostade runt 1.500 kr, men den funkade som den skulle. För säkerhets skull köpte jag dock en till. Ligger fortfarande kvar i obruten förpackning, så den skulle jag väl däremot kunna sälja av för ett pris som hamnar innanför ditt prisintervall (den kan användas till alla kameror oavsett fabrikat och modell).
.

Jag köpte mig en GlobalSat Data logger på kjell o company för ca 700kr, drivs av två AA-batterier, som kan laddas genom en usb-sladd som finns utfällningsbar i den lilla lådan som är platt och får plats i vilken ficka som helst. Den har tre olika logg-hastigheter beroende på färdsätt och har en imponerande batterilivslängd. Jag har glömt den på flera gånger och hittar den blinkandes dan därpå i fickan, så 12h fixar den lätt.
Den har även ett jack för inkoppling av extern antenn.
Har för mig att filerna sparades som KML och var kompatibla med exempelvis google earth.
Och efterssom jag inte själv kör varken mac eller windows så laddade jag ner en fri opensource mjukvara som även den funkade utmärkt med enheten.

Du kan få köpa den av mig om du vill.

Tack för alla svar!

Vi kommer att vara på ställen där mobilen inte gör så stor nytta, så den kommer inte alltid att vara med eller iallafall inte igång.

Gunnar och Johan, ni har mail!

... Det som är prioriterat är batteritid (12h ++) och tålighet. Den får gärna vara kompakt och ha bra mottagning förstås.... Det jag är ute efter är alltså en ren logger...

Bilora GT-01 är en enkel, liten och lätt GPS-loggare som man monterar i blixtskon på kameran. Den är är extremt strömsnål och träffar för det mesta rätt så länge man är utomhus. Jag skaffade den enkom för att logga koordinaterna till bilderna.

Strömsnålheten beror på att loggaren bara aktiveras när man tar en bild. Mellan bilderna är den avstängd. Det gör att jag i stort sett aldrig behöver tänka på battteritiden. Strömkällan - ett batteri ellerr en kondensator - är inbyggd och laddas upp via en USB-sladd.

Till loggaren hör ett Windowsprogram, Taggr (jo, det stavas så), som parar ihop bilderna med de lagrade koordinaterna. Man behöver inte bry sig om att synka klockorna i kameran respektive loggaren, utan programmet använder istället tidsintervallen mellan de olika bilderna för att passa ihop bilderna med rätt koordinater. Det låter kanske vanskligt, men det fungerar klockrent. Man kan dessutom låta Taggr lägga in en massa extradata, till exempel information om närliggande riksvägar, sevärdheter med mera i 16 valbara kategorier inom ett avstånd upp till 5 kilometer från de lagrade punkterna.

Om man tar JPG-bilder lägger loggaren in data i bildernas Exif-information. Om man tar RAW-bilder läggs GPS-informationen i en separat XMP-fil. I program som Lightroom och Zoner Photostudio syns koordinaterna samt även kartbilden. Nederst ser du hur det ser ut i Zoner Photostudio 15; det ser likartat ut i Lightroom 4.3.

Nackdelar med Bilora GT-01?
1) Enheten lagrar max 2000 koordinatpar.
2) Man måste ha en Windowsdator med Internetuppkoppling för att programmet Taggr ska tanka ned data och para ihop dem med bilderna.
3) Loggaren lossnar ganska lätt ur blixtskon. Jag har klippt till en liten U-formad skiva av tunn plast för att få enheten att sitta säkrare. Det här är den enda verkliga nackdelen med loggaren, och det är ett problem som man måste lösa för att inte tappa den.
4) GPS-kommunikationen kan vara sisådär inomhus, och noll inne i bergrum. Det löser man genom att trycka på "lagra"-knappen på höljet innan och/eller efter det man går in i eller ut ur en byggnad eller ned i eller upp ur underjorden.
6) Loggaren är enbart avsedd för att logga bildkoordinater.

Fördelar:
1) Liten, lätt, och extremt lättskött.
2) Billig, kostar 1100 kronor
3) Loggaren behöver ingen starttid för att få kontakt med satelliterna. Man slår på kameran och tar en eller flera bilder, och loggaren hänger med automatiskt.
4) Onoggrannheten varierar i intervallet 5-50 meter. Det är gott nog för mina fotobehov.
5) Batteritiden är magnifik. Jag har varit ute på jobb och tagit hundratals bilder i veckan utan att behöva ladda upp enheten igen.

GPS-loggaren säljs även under Jobo:s varumärke. Jobo har en en variant som kan lagra upp till 4000 punkter Min loggare köpte jag från Fotofyndet:
http://fotofyndet.se/product_info.p...rral&utm_content=geotagger&utm_campaign=blogg
http://fotofyndet.blogspot.se/2012/09/bilora-geo-tagger-en-anvandarguide.html

Bilagor

• GPS-klipp.PNG
    GPS-klipp.PNG
    12.3 KB · Visningar: 593
  • GPS-karta.jpg
    GPS-karta.jpg
    17.1 KB · Visningar: 582
Vi ska till Färöarna i sommar, men den kommer att bli använd fler gånger.

Jag vill kunna spara på mobilbatteriet genom att stänga av GPS:en och nätverket eftersom vi planerar att bo i tält.

Idén är inte alls dum och i civiliserade trakter funkar det garanterat perfekt, men när det är långt mellan eluttagen gäller det att spara ström på rätt ställe :)

Jag köpte mig en GlobalSat Data logger på kjell o company för ca 700kr, drivs av två AA-batterier, som kan laddas genom en usb-sladd som finns utfällningsbar i den lilla lådan som är platt och får plats i vilken ficka som helst. Den har tre olika logg-hastigheter beroende på färdsätt och har en imponerande batterilivslängd. Jag har glömt den på flera gånger och hittar den blinkandes dan därpå i fickan, så 12h fixar den lätt.
Den har även ett jack för inkoppling av extern antenn.
Har för mig att filerna sparades som KML och var kompatibla med exempelvis google earth.
Och efterssom jag inte själv kör varken mac eller windows så laddade jag ner en fri opensource mjukvara som även den funkade utmärkt med enheten.

Du kan få köpa den av mig om du vill.

Jag har också en GlobalSat GPS-logger (en DG-100; förmodligen samma som du har) som jag köpte för 5-6 år sen. Den klarar lugnt ett dygn innan man behöver ladda batterierna.

När jag använder den, vilket mest brukar vara på resor, så får den ligga i kameraväskan. Det brukar inte vara några problem att få tillräckligt bra signal från satelliterna för att få posistionsfixar hela dagen.

Vi kör med en sådan här:
Qstarz BT-Q1000XT
http://www.ebay.com/itm/Qstarz-BT-Q...0849316007?pt=GPS_Devices&hash=item1e773a1ca7

Den fungerar problemfritt, batteritiden är upp till 42 h och man ställa in den så att den stänger av sig själv när den varit still ett tag för att sedan starta autmatiskt vid rörelse (innehåller accellerometetr).

Programmet som följer med kan man säkert tagga bilder i men jag brukar exportera loggfiler för att göra detta direkt i Lightroom istället, funkar prima.Den hittar GPS-position på runt 30 sek.

En fördel är att den använder ett vanligt Nokia-batteri, om man skulle vilja ha flera batterier att byta med.

Rekommenderas!

Senast ändrad:
Bilora GT-01 är en enkel, liten och lätt GPS-loggare som man monterar i blixtskon på kameran. Den är är extremt strömsnål och träffar för det mesta rätt så länge man är utomhus. Jag skaffade den enkom för att logga koordinaterna till bilderna.

Strömsnålheten beror på att loggaren bara aktiveras när man tar en bild. Mellan bilderna är den avstängd. Det gör att jag i stort sett aldrig behöver tänka på battteritiden. Strömkällan - ett batteri ellerr en kondensator - är inbyggd och laddas upp via en USB-sladd.
En sån där verkar väldigt fiffig, tycker jag. Jag gillar att den har ett smart system för att spara ström. Förmodligen blir det ett inköp inför nästa resa. Verkar inte vara så vanlig i butikerna, dock.

Fungerar den även om slutartiden är kortare än synktiden? Eftersom det är blixtsynkroniseringen som startar koordinatloggningen så får man hoppas att ens kamera faktiskt sluter blixtsynkströmkretsen även på kortare tider än snabbaste blixtsynktid.

Till loggaren hör ett Windowsprogram, Taggr (jo, det stavas så), som parar ihop bilderna med de lagrade koordinaterna.
Programmet ser ut att finnas för Mac också.

"mina spår" är en gratisapp till android som funkar aldeles utmärt om du har en bra gps i mobilen. Du kan spela in flera spår och namnge dom. Sen kan du skicka dom till din epost.

//Lars

Drar väl duktigt med batteri...

Ja, det gör det (oavsett om det är Android, iPhone eller annat fån-OS). TS skrev ju tidigare att han inte var intresserad av en sådan lösning, eftersom möjligheterna till att ladda telefonerna kommer vara begränsad.

Jag har kört den varianten på min iPhone vid några tillfällen och det fungerar utmärkt, men det är som sagt ett dåligt alternativ när man är ute i obygden.

Jag brukar använda min Samsung Galaxy S2 när jag t.ex. är på semester eller utflykt. En "heldag" drar ca 50% batteri.

Tack för alla tips! Det är intressant att läsa allas tankar om det här.

Mobilen är en riktigt bra idé, men just nu vill jag alltså kunna spara på batteriet. Däremot ska jag testa det här på hemmaplan, det låter som en trevlig och enkel funktion!

Jag ska titta på en lite mer vattenskyddad Sony som går på ett vanligt AA-batteri, jag tror den kan funka bra!

2007 skaffade jag en logger från Sony, den har jag använt i flera år. Den fungerar klockrent. Inga inställningar kan göras, loggar en punkt var 15:e sekund. Drivs med ett AA-batteri och kopplas till datorn via USB. Filen man får ut är en .log med NMEA-data. Den behöver konverteras om du ska använda den i Lightroom.

Har också testat loggers från globalsat. Dessa hade inbyggda batterier som räckte länge. De var vattentåliga men tyvärr saknades USB så man fick föra över filerna via bluetooth till datorn. Lite bökigt och jag gillade den aldrig.

Idag använder jag för det mesta en vanlig handGPS. Jag har en Garmin 62s men i princip alla modeller fungerar. Den är lite dyrare än en logger men samtidigt kan jag göra så mycket mer.
Jag har en karta att navigera efter och som visar min nuvarande och tidigare rutter, färddator med trippmätare och hastighet mm. Elektronisk kompass och en massa smarta grejjer.
Dessutom finns mängder med inställninar och möjligheten att spara dessa i olika profiler. Är jag på fjällvandring kanske jag loggar en punkt var 5:e minut, åker jag helikopter loggar jagistället en punkt i sekunden. Genererar .gpx-filer som kan läsas direkt av Lightroom. Drivs av två AA-batterier.

Mina förslag är alltså:
Överväg att skaffa en "riktig" GPS.
Välj en enhet som drivs av vanliga AA eller AAA batterier.
Se till att det är enkelt att föra över filerna och få dem till det format du vill.

ANNONS
Götaplatsens Foto