Annons

Gråfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

G9Anders

Aktiv medlem
Jag har en Nikon D90 och vill fota vatten tex bäck fors eller havsvågor
så att man får "silkeseffekt" på vattnet med lång slutartid.
Jag vill höra om några som har erfarenhet av den typen av
foto och om ni använt gråfilter och i så fall vilket .
 

Niikon

Avslutat medlemskap
Hej Anders,

Jag har en bild på min sida, Brattforsen, där använde jag ett Kenko ND8 och ett ND2, fick då ner slutartiden till runt 4 sekunder tror jag det var i dagsljus med lite skugga.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Jag har en Nikon D90 och vill fota vatten tex bäck fors eller havsvågor
så att man får "silkeseffekt" på vattnet med lång slutartid.
Jag vill höra om några som har erfarenhet av den typen av
foto och om ni använt gråfilter och i så fall vilket .
Har provat ett par olika varianter:

1. Ställt upp kameran på stativ på natten för att få lång slutartid. Funkar bra om man inte är kvällstrött ;)

2. Variabelt gråfilter Lightcraft Fader ND Mk II, gav för lite effekt dagtid. Dessutom fungerar variabla filter dåligt på vidvinkel, då den ger svarta kors pga interferens.

3. Har nu införskaffat ett B+W 110 ND 3.0. Problemet med ett fast 10 stegsfilter är att det blir helt omöjligt att se något genom sökaren när det sitter på. Därför måste man först komponera bilden och sätta fokus, innan man skruvar på ND-filtret.

4. Nästa variant som jag ännu inte införskaffat är filter med filterhållare, t.ex. Lee BigStopper.
 

IngNer

Aktiv medlem
Tätt gråfilter är lättare att använda med direktvisning än med sökaren, bara man kan skärma av så att man inte får för mycket ljus på bildskärmen.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Jag kör med Kenkos ND8 som ger 3 stegs längre tider. Tycker det räcker för normalt bruk. ND8 är också gränsfall för vad min D800 klarar att fokusera med.
 

JazzBass

Aktiv medlem
Jag kör med Kenkos ND8 som ger 3 stegs längre tider. Tycker det räcker för normalt bruk. ND8 är också gränsfall för vad min D800 klarar att fokusera med.
Börjar vara en lite gammal tråd redan, men tänkte ändå kommentera att min D700 inte har speciellt stora problem med att fokusera genom mitt Hoya ND64 gråfilter (6 stegs filter) om jag använder f/2,8-objektiv eller ljusstarkare. Åtminstone inte med mittenfokuspunkten. Har varit mycket nöjd med filtret ifråga, men i starkt dagsljus är det svårt att få tider på längre än ungefär 1s, vilket behövs om man vill sudda ut vatten riktigt mycket. Brukar därför kombinera med ett polfilter för ytterligare något stegs dämpning, och autofokusen har fungerat då också om det inte varit alltför svagt ljus. Tycker ND64 är ganska lagom i övrigt, har svårt att se nån direkt nytta med så svaga filter som ND8 om målet är att få få väsentligt längre slutartider.
 
ANNONS