Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

grafikkort - vad finns det att välja på?

Produkter
(logga in för att koppla)

rittz

Aktiv medlem
Ska köpa en bärbar dator som kommer användas mest till fotobehandling, kommer klippa lite film men inte spela något på den. Funderar över någon dator med minst 1 gb internminne och cirka 100 gb hårddisk.

När det kommer till grafikkort har jag ingen aning vad som gäller. På vilka sätt inverkar grafikkortet på prestandan? Vad har jag för val? Vad finns det att tänka på?

När det gäller bärbara så har du inget större val ang grafikkortet. Det du kan göra är att välja olika fabrikat helt enkelt, men även där skiljer det sig inte så mycket. En laptop är väldigt olik från en vanlig statinär dator eftersom kravet på kompakthet och strömsnålhet är dom viktigaste delarna. I en laptop sitter alla komponenter fast intigrerat med moderkortet så du kan alltså inte välja vad du vill ha för komponenter.

Grafikkortet har som tur är ingen större inverkan på prestandan på datorn när det gäller bildhantering, photoshop eller videoredigering. Det viktigaste är internminne, processor och skärm

Eftersom du inte angivit en budget så vet jag itne vad du är ute efter, men 1GB är ju minimum och så stor hårddisk som möjligt.
Om du inte har ett specifikt märke du vill ha kan jag varm rekomendera att du tar dig en titt på Acers utbud. Ett av världens största laptop tillverkare och har mycket bra kvalitet på sina produkter. Man brukar få mkt dator för pengarna.

Ser att du bor i Trollhättan, om du har vägarna förbi Göteborg någon gång så titta in i denna affären:

http://www.microhard.se/products.asp?id=31

Bra priser, mkt på lager direkt, Acer ombud och trevlig personal (förutom 1...)

jag skullre rekomendera en AMD 64bitars processor... Troligtivs komemr du väl ha datorn i något år och redan idag finns 64 bitars versioner av XP och snart har vi Windows Vista här. 64 bitars processorer med applikationer som drar nytta av det kommer ge prestanda ökning

ANNONS
Götaplatsens Foto