Annons

Granskning av negativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Arne S

Aktiv medlem
Jag har funnit en personlig "skatt" med ett stort antal gamla negativ i olika format, mest sv/v men även en del i färg.

Har någon ett bra tips på:

1. Någon lämplig utrustning för att granska negativen för att kunna bestämma om man vill göra papperskopia av bilden.

2. Lämplig utrustning för att eventuellt scanna in intressanta negativ för att kunna behandla dem och sedan göra kopior. Är det i detta fallet ett problem med de olika formaten?


Jag har inte tillgång till mörkrum och eftersom jag till 99% sysslar med digitalfoto vill jag inte lägga ner en förmögenhet på detta. Men man blir förmodlgen trött i ögonen av att hålla upp några tusen negativ mot fönstret...:)

Tacksam för alla tips.

/Arne
 

JOLidman

Aktiv medlem
Har själv ställt denna fråga och fick till svar:

http://www.cyberphoto.se/epson/EP4990ph.php för 4.895:-

Har inte införskaffat denna skanner ännu, prioriteringslistan ;-) men tills något bättre finns att köpa får denna vara mitt mål.

För övrigt, använd sökfunktionen i forum, du är inte ensam om detta delikata problem, att rädda historien till eftervärlden.

Lycka till / Jan-Olof
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Lupp och ljusbord för att titta på neggen. Köpes lämpligen begagnat alt så kan du bygga ljusbordet själv.

Alternativt låta någon göra kontaktkartor.


Ju dyrare scanner, desto bättre förutsättningar för bildbehandlingen. Leta begagnat bland Minoltas, Polaroids eller Nikons dyrare modeller. Eller köp en beg Imacon som borde ha gjort sin huvudsakliga värdeminskning och därför borde kunna säljas för samma peng.

Alternativt låt någon scanna åt dig.
 

Arne S

Aktiv medlem
Tack för tipsen så här långt.

Jan-Olof, jag ska erkänna att jag var lite lat. Jag gjorde faktiskt ett par sökningar, men fick upp ca 75 sidor (!) som svar och pallade inte bläddra alla. Var väl inte tillräckligt precis i sökningen...

Johan: Jag var inne på detta med lupp och ljusbord, men känner att det kan bli jobbigt i längden. Men det är ju en bra metod, inget snack om det.

Har haft lite tankar på att hitta en microkortsläsare för att göra en grovsortering, typ vem är på kortet osv. Vad tror ni om det? Funkar det, klarar den de olika formaten?
 

Arne S

Aktiv medlem
Jo, kontaktkartor kan ju vara ett alternativ. Men det blir en del jobb då det är många bilder. Samtidigt lite kul att hålla på med.

Formaten är blandat, men det flesta är 9x6, därefter vanlig småbild. Sedan finns där några i ett format jag inte riktigt känner igen, mindre än 9x6 men större än småbild (ser ut att vara i 3/2-format). Har inte dem här just nu så jag kan inte kolla.
 
ANNONS