Annons

Gratis Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)
Photoshop, Photoshop, Photoshop...

Marknadsföringen verkar ha fått in en total fullträff, ungefär som ordbehandling för många är synonymt med Microsoft Word.

Photoshop är säkert kraftfullast och bäst för den som verkligen behöver det, men jag tror att många hobbyfotografer och de flesta "sikta-och-tryck-fotografer" skulle klara sig minst lika bra med någon av konkurrenterna. Det gör jag, åtminstone.

Det finns MASSOR av utmärkta bildbehandlingsprogram till låg eller ingen kostnad alls. I en alldeles egen klass finns GIMP, som är extremt kompetent och helt fritt.

Jag vet... men nu är detta ett Photoshop-forum så det passade att posta nyheten just här :)

En fördel med versionen är att den kommer vara en webbtjänst. För enkla bilder man vill lägga upp på webben kan det nog bli ett förstahandsval för många.

Hej!

Jag kan bara tala för mig själv, men personligen skulle jag avsky att bildbehandla via en webbtjänst på internet, gratis eller inte.

Hellre Elements lokalt på min dator än ett fullfjädrat PS online. Men det är min åsikt. Passar det andra så, fine.

Om någon undrar varför. Tja, säkerhetsskäl är en sak. Internetförbindelsen kan gå ned när som helst, mitt i arbetet, vore lagom kul.

Mvh.
Lasse C

Det är väl just för Lasse C:s invändningar som tjänsten är gratis. Om Lasse C vill använda Photoshop precis som vanligt, lär han få betala för det, precis som alla andra.

Bjoernowitsch skrev:
Det är väl just för Lasse C:s invändningar som tjänsten är gratis. Om Lasse C vill använda Photoshop precis som vanligt, lär han få betala för det, precis som alla andra.

Hej!

Hoppas du inte tog mitt inlägg som en provokation eller så. Det var inte alls menat så. Jag har bara så himla svårt att tänka mig att jobba med så krävande och ibland privata saker i ett program online över nätet.
Jag betalar hellre vad stora Photoshop kostar än jobbar gratis med det online.

Men det är som sagt vad jag tycker. Att tjänsten finns för dem som gör en annan bedömning kan jag inte se något negativt i.

Mvh.
Lasse C

anser att det här också är en provokation,
men handen på hjärtat, det är väl YTTERST få privatpersoner/hobbyfotografer som betalar 10 000 kronor för ett bildbehandlingsprogram?

(nu betalade jag faktiskt 300 kr för Photoshop Elements 3 en gång i tiden, men denna summa var programmet faktiskt värd. En klart rimlig summa.)

men...
antar att det här är en helt annan diskussion.

Lasse C skrev:

Hellre Elements lokalt på min dator än ett fullfjädrat PS online.

Nu lät det iofs som att det inte ens blir Elements-klass på webapplikationen, men ändå; Jag tycker det vore toppen att snabbt o smidigt kunna redigera några bilder på vilken dator som helst, i bekant miljö! Om man är ute o reser eller hemma hos bekanta kan man ju inte (alltid) sitta och ladda ner GIMP bara för att fixa till några fina bilder från dagens utflykt som man vill maila eller skriva ut. Däremot tror jag ju knappast det blir något specielt vanligt 'hemma-alternativ' för någorlunda seriösa fotografer.

/Per

christianhylse skrev:men handen på hjärtat, det är väl YTTERST få privatpersoner/hobbyfotografer som betalar 10 000 kronor för ett bildbehandlingsprogram?

Det tror jag också. Personligen tycker jag att det är för dyrt i nuläget.
Nu verkar det ju utifrån Pers inlägg som att det inte ens blir Elementsnivå på webbtjänsten, men även om det skulle finnas ett fullfjädrat CS3 online gratis, och jag kom fram till att jag verkligen behövde CS3, skulle jag hellre pynta de där tio lakanen än jobba online med det hemifrån min stationära dator. Tveklöst. Men som sagt, chaqun son goût.

Mvh.
Lasse C

Bjoernowitsch skrev:

Som den lilla skara som verkligen betalar för det.
Gissar att det rör sig om max 5% av dem som använder det har betalat för det.

Av dem som tjänar sin inkomst på foton kanske 30-40%

Visst gjordes det en anonym undersökning ang det här på FS?

ANNONS
Götaplatsens Foto