Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Grunden eller syftet med forumet?

Produkter
(logga in för att koppla)

lottawe

Aktiv medlem
Jag har sökt utan att hitta rätt.
Vart finns grundtråden till att Fritt bildforum blev? Vart beskrivs syftet?
Jag har tittat på förstasidan, jag har öppnat forumet för att se om info finns och jag har sökt i foruminläggen utan att hitta rätt.

Snälla, vill någon ge mig en länk. För det finns väl?

Sorry frågan då. Du redigerade det svaret efter jag skrev detta inlägget. Första svaret var bara se fotosidan.se.

Nästa fråga är inte riktad till Janne, men den är varför både arbetsuppgifter, no words och denna fokuserar på bilder utan att diskussioner OM bilden uppmuntras..

Jag ska kolla fotografer in actiontråden snart..

Att uppmuntra diskussioner om bilden är upp till dig! Du har massa forum där det passar.

Förlåt om du inte gillade att just jag svarade ;)

Om alla på FS bidrar med sitt aktivt, så blir det bra.

Jag är lite konfunderad också med syftet. Jag skall ta en funderare på hur det var tänkt. Just nu känns det lite för diffust.

Jo men din tråd är ju en medveten brandfackla om vad som är manipulation eller inte. Det tycker jag passar bättre i debatt/långa trådar. Ditt inlägg är mycket mer teknik än bild, så det talar också emot att det är detta forumet som är rätt för den tråden.

Skulle vi prata bild så är det väl bilden som skall diskuteras och inte tekniken som ledde fram till bilden?

Tack David:)

Jag uppfattar att sånt forumutrymme finns Janne och jag uppfattar också syftet väldigt luddigt då jag lste ursprungstråden nyss.

Har läst den beskrivande texten för arbetsuppgifter. Jag har försökt att med ord diskutera bilderna där någon gång eftersom jag i texten faktiskt kunnat läsa att det var en av tankarna där, men det har inte funkat.
Allt har blivit bild, bild, bild och bild är kul. No Words är kul! Men varför tre liknande forum och noll där bilddisussioner uppmuntras. Bilddiskussioner hade väl varit ett toppenkomplement till tekniksnacket och bildforumen som finns?

Ett sånt forum önskar jag. Där vi kan ladda upp bilder och diskutera utifrån påståenden, arbetsuppgifter eller så men där uttryck i ord är vad som bör följa bilden.

Du har rätt David, men jag tog ett kliv till!
Det klivet var kanske för långt, men jag tror att många skulle kunna "diskutera" detta med bilder,

Jag vet det inte är lätt, men visst går det!

Arleklint skrev:
Du har rätt David, men jag tog ett kliv till!
Det klivet var kanske för långt, men jag tror att många skulle kunna "diskutera" detta med bilder,

Jag vet det inte är lätt, men visst går det!
Jag tror diskussionen hade blivit annorlunda om du utelämnat sista orden i rubriken och bett om beskrivande bildexempel. Sista orden kan uppfattas provocerande då det är skrivet som ett konstaterande. Dessutom kanske de var helt onödiga för den diskussion du önskade också? Medvetet eller ej?

Men jag anser knapapst att ett sånt forum till behövdes iaf.

Då tror jag precis som Lotta att din rubrik bör vara annorlunda. Om du vill peppa så skall du nog inte börja med att skriva en rubrik där du verkar skriva en sanning. Dessutom blir det i princip omöjligt. Om jag inte minns fel så har alla inläggen text tillsammans med eventuella bilder. Det är möjligt att du hade en bra tanke men ett annat ämne/rubrik hade nog varit lättare att börja med.

Jag tror vår tanke med forumet var att uppmuntra till bilddiskussion i forumet. Men jag undrar om det blev på rätt sätt.

Att jag kom med ett påstående i rubriken var givetvis i syfte att "provocera". Sånt brukar leda till debatter. Problemet var att det inte stod klart för alla att man här skulle diskutera i bildform.

Arleklint skrev:
Jag vill peppa er att anta utmaningen att beskriva mer än ni tror ni kan beskriva med bilder.
Jag förstår.
Tyvärr kan jag inte bidra efterssom jag inte sympatiserar med uppmaningens innehåll (uppmaningen som jag tolkade som ett konstaterande.)

Eller så kunde jag lägga in 88% ur bildarkivet jag har. De 2% som är datamanipulerade och de 10% som är dokumentära lämnar jag utanför men resten platsar nog.
Är inte personen på sminkad eller ställd utanför skuggor (eller kanske i?), en gardin undandragen, ett barn tillekt en blick eller kontakt, ett grässtrå bortplockat eller ett filter på så finns inte mina 88% alls, och vilken av dem skulle inte passa enligt din tanke då?
Planering finns oftast iaf.. För alla som inte bara plåtar 100% dokumentärt väl?

Ja, provokationer fungerar ju ofta extremt bra på webben, och precis som du misstänkte så skulle det provocera och leda till debatt. Därför ligger tråden nu i debattforumet.

Men vill man debattera känns det bättre att inte starta så definitivt. Då tror jag fler känner sig välkomna att delta.

Det är inte lätt att uttrycka sig i bilder. Min tanke var att skapa en diskussion där vi skulle kunna tänka till i hur vi kan förmedla våra tankar i bilder och föra en diskussion på det viset.

Jag tror inte jag var ute och cyklade, men jag kan förstå att vi alla behöver öva i användandet av bilder.

Möjligen var tråden överkurs.

Arleklint skrev:
Jag tror inte jag var ute och cyklade, men jag kan förstå att vi alla behöver öva i användandet av bilder.
Jag är möjligtvis "grafikerskadad" och har fått höra att jag ofta är För övertydlig i vissa bilduttryck även när det gäller foto. Att det övertydliga kan bli negativt alltså, vilket ju är helt sant.
Trots att jag nog kan ta fram en övertydlig bild i många fall skulle jag aldrig lyckas ta fram en bild som jag tror skulle bli förstådd som min åsikt i det ämnet utan att ta till ord.
Till skillnad från dig behöver ju jag med min inställning visa på en motsats i bild som gör mig förstådd. Det blir en klurig uppgift.
Hur skulle du fixat den?
Jag gör det nog inte men tips mottages tacksamt:)

En anna vanlig grej i bildtrådarna är väl annars att det mer handlar om att plocka snabbt ur arkivet. Inte att arbeta på tanken. Inget fel iof, det kräver ju också tänk förstås.

Du får utmana mig och se hur jag fixar det ;)

Jag kommer ta seriöst på uppgiften och inte hugga i din tråd på 5 min ;)

Senast ändrad:
Nu är det dock snart sovdags, men återkom gärna!

Jag måste vara pigg i morgon förmiddag när Sonja slutar jobbet ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto