Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Grundkit till fullformat!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej allihopa!

Jag tänkte börja sätta ihop ett "grund-kit" för att kunna fota allt ( macro - porträtt - landskap och telefotografering ).
Hellst med bara tre stycken objektiv...

Till en fullformats kamera (Nikon D800)

Några bra förslag?
Eller någon bra sida för att sätta ihop sina egna kit beroende på kvalitet/pris eller tema?

Med vänliga hälsningar
MrKällängs

Vidvinkel: 16-35/4
Makro: 105/2,8
Tele: 200-400/4
Inte billigt men det sa du inget om...

Hade varit intressant med lite mer info och prisklass. Gillar förövrigt "telefotografering", är det all fotografering som utförs med teleobjektiv?

Hur som helst. Ett 105/2.8 kan du använda till allt; macro - porträtt - landskap och telefotografering. Kombinera med ett 600/4 för extra telefotografering.

Ett lite mer seriöst svar som många rekommenderar är följande:
14-24/2,8
24-70/2,8
70-200/2,8

Det täcker upp ganska mycket brännvidd och håller hög klass i sina respektive brännviddsområden. Komplettera med ett 105-macro.

Jag tänkte nog köra på följande:

16-35/4
50/1,4
85/1,8
70-210/2,8

Det blir iofs 4 st och inget macro men byter du ut 85:an mot lämplig macro så är du hemma.

Vidvinkel: 16-35/4
Makro: 105/2,8
Tele: 200-400/4
Inte billigt men det sa du inget om...

Tackar så mycket!

Mycket bra tips!
Ser ut att hålla absolut toppklass (mycket priser har de fått)
så var det priset ja..
Det sista objektivet kändes tyvärr lite overkill för att ibland ta ett eller två foton på en Pippi-fågel eller ett flygplan då och då :)

Har du ett bra "budget" tips också?

Förstår inte riktigt varför alla föreslår Fredrik att köpa extrema vidvinklar (14-24 resp 16-35). Han nämner ju inget om mäklarfotografering i sin fråga.

Jag har inte stenkoll på Nikons objektivsortiment, men en normalzoom typ 24-105 och en kort telezoom typ 70-200 klarar det mesta och kostar inte skjortan. Komplettera med lämpligt makro och/eller ljusstark normal om plånboken tillåter.

Vill man plåta t ex fåglar krävs förstås längre brännvidder. Tyvärr är Nikons 80-400 inte speciellt kul, själv bytte jag system från Nikon till Canon bara för att kunna använda Canons utmärkta 100-400.

Visserligen är Nikon 200-400 fantastiskt bra, men både dyrt och tungt.

Det är möjligt att det finns några speciella platser och tillfällen då en extrem vidvinkel är bäst lämpad för landskapsfotografering, men oftast funkar nog en normalzoom eller ett moderat tele mycket bättre.

Nikons 24-70 sitter som en smäck. Grym glugg. Jag kör dessutom Sigmas 150mm makro som dubblerar som tele. Men då har jag heller inga ambitioner att plåta blåmesar på flera hundra meters avstånd. Båda funkar fint till porträtt. 24-70 är väldigt användbar till det eftersom den är så bra i motljus vilket kan vara poppis på moderna porträtt. Sen använder jag 50mm 1,4 mycket för att det är lätt och ljusstarkt. En bra fest-glugg.

Så:

24-70
50 1,4
150 makro

/björn

Ni är ju fantastiska allihopa som svarat.
Jag är mycke tacksam för era förslag

Jag ville inte lägga med en budget i mitt första inlägg för då visste jag att det skulle bli en komprimiss mot kvaliteten.

Men för att endå utmana era kunskaper (som är mycket goda)

Finns det gluggar som skulle göra ett sådant kamerahus rättvisa med
ett budget förslag 3 eller 4 st objektiv för max 5000 spänn?

Det där med brännvidder osv!
Eftersom ni redan genomskådat mig med att jag "inte riktigt" vet vad som är MIN typ av fotografering så gillar jag alla diskutioner runt detta (vad, varför, hur osv!)
KANON!

Nikons 24-70 sitter som en smäck. Grym glugg. Jag kör dessutom Sigmas 150mm makro som dubblerar som tele. Men då har jag heller inga ambitioner att plåta blåmesar på flera hundra meters avstånd. Båda funkar fint till porträtt. 24-70 är väldigt användbar till det eftersom den är så bra i motljus vilket kan vara poppis på moderna porträtt. Sen använder jag 50mm 1,4 mycket för att det är lätt och ljusstarkt. En bra fest-glugg.

Så:

24-70
50 1,4
150 makro

/björn

Jag har funderat lite på det där med 24-70:an. Det är ju onekligen ett jäkligt bra objektiv. Men en jäkla koloss. Och dyrt. Allt beror ju på hur/vad man fotar men för egen del klarar jag mig rätt lång med 50mm och en av de stora fördelarna med upplösningen på d800 är att jag vid de få tillfällen jag känner att jag behöver "komma närmare" utan att behöva byta objektiv kan använda dx-läge eller beskära i efterbehandlingen. På så sätt slipper jag konka på 1 kg, svindyrt objektiv men få lika bra bilder i de allra flesta fall. Detta gäller ju sas bara "uppåt", det blir ju såklart svårare då du skulle behövt mer vidvinkel. Men det är 26-35/4 kommer in in bilden.

Med 5000 pix på fickan efter att ha köpt huset och med en önskan om att ha bra kvalitet så är det nog bara 50mm 1,4 som går in i budgeten.

Jag känner mig dock tvingad att, som i många andra sådana här diskussioner, föreslå att köpa ett billigare hus och dyrare optik. Om du inte har video som krav så gör ju en D700 praktiskt taget allt man vill ha av en kamera. Då får du råd med en 24-70 också. Utan gluggar - inga bilder. Jag tycker att det skulle kännas lite visset att skruva på en plastig budget-kit-normal på min nya D800. Och jag kan lova att jag får fetare bilder med min D700 och 24-70! :)

Kör så det ryker!

/björn

Jag har funderat lite på det där med 24-70:an. Det är ju onekligen ett jäkligt bra objektiv. Men en jäkla koloss. Och dyrt. Allt beror ju på hur/vad man fotar men för egen del klarar jag mig rätt lång med 50mm och en av de stora fördelarna med upplösningen på d800 är att jag vid de få tillfällen jag känner att jag behöver "komma närmare" utan att behöva byta objektiv kan använda dx-läge eller beskära i efterbehandlingen. På så sätt slipper jag konka på 1 kg, svindyrt objektiv men få lika bra bilder i de allra flesta fall. Detta gäller ju sas bara "uppåt", det blir ju såklart svårare då du skulle behövt mer vidvinkel. Men det är 26-35/4 kommer in in bilden.

24-70 är stort och dyrt. Men det levererar. Smidigt med en zoom. Mer vidvinkel. Mycket snabbare AF än 50mm 1,4 fast givetvis ljussvagare. Mycket bättre motljusegenskaper.

Som jag ser det så är det två ganska olika gluggar med olika användningsområden. Med fördelar och nackdelar. Jag använder båda praktiskt taget varje dag jag tar i kameran.

/björn

Gör en sökning på www.prisjakt.se och lägg in kriterierna system Nikon, maxpris 5000 kr och välj fler sökkriterier där du väljer Fullformat under kompabilitet.
Då ser du vilka objektiv som passar kamera och pris.

Jag håller med tidigare inlägg med att köpa D700 och bättre gluggar. Dessa behåller d u sitt värde bättre. Om 3-4 år är en D800 bara värd som en D700 idag medan gluggarna har tappat mycket mindre. D800 är lika bra då som nu men då finns det något ännu bättre (det tar ju aldrig slut). Skall man ändå bara ha 5000:- till optik så måste man bestämma vad man skall fota huvudsakligen och lämna resten åt sidan så länge. Tips:
Beg Tamron 28-75/2,8 ca 2000:-
Sedan antingen beg Tamron 70-200/2,8 eller Sigma 70-200/2,8 HSM ca 4500:- (lite över budget)
Alt beg Tamron 90/2,8 makro 2500:- max eller motsv Sigma 105/2,8 macro eller ännu bättre Sigma 150/2,8 macro (3500:)
Föredras vidvinkel med vissa kompromisser Sigma 12-24/4,5-5,6 4000:- max beg eller Samyang 14/2,8 beg ca 2500:-.
Givetvis kan man välja en Nikkor 50/1,8 AF-D beg 750:- ist för normalzoomen och skaffa någon tele/telezoom istället eller vidvinkel eller makro.

ANNONS
Götaplatsens Foto