larsborg skrev:
--------------------------------------------------
Mikael Sääw skrev:
Jag är ganska säker på att du har helt fel. Bildutsnittet är inte en förstoring av bilden utan just ett utsnitt. Det är därför man talar om cropfaktor och inte brännvidsförlängning.
Håller fast vid att skillnaden om den finns ligger i Tätheten på pixlarna, där en mindre sensor i tex en kompaktkamera kan ha en lägre upplösning (megapixels) uttecknat på en mindre sensor. Men skillnaden på min D70 och min F90X är att det klipps bort delar av bilden om jag sätter dem på samma punkt från ett objekt med samma objektiv.
Det är därför du inte bör använda ett Nikon DX objektiv på en analog SLR, du kommer få en grymt stor vinjetering och antagligen andra skumma effekter i ytter delarna av bilden.
--------------------------------------------------
Bildutsnittet är precis just en förstoring av vad objektivet egentligen skulle återge vid sin angivna brännvidd, brännvidden är inte förändrad, helt rätt, men det hela handlar endast om hur och vad sensorn registrerar.
Sensorn har ingen susning om optikens brännvidd, endast vad som kommer att läggas på dess yta, croopen eller "utklippet" av optikens möjliga utsnitt!
Pixlarnas storlek har väl knappast något med hur mycket sensorn får att registrera?
Storleken på sensorn är den avgörande faktorn för croopen!
Inom det analoga, har filmens korn inget heller, att göra med skakningsoskärpan
Ett Nikon DX objektiv på en analog SLR, ger en vinjetering och antagligen andra skumma effekter i ytter delarna av bilden, så rätt, men det beror på att DX-optiken är avsedd att inte användas helt ut i kanterna, på grund av croopfaktorn.
En optik som skall återge perfekt, ända ut i kanterna, blir mycket mera komplicerad att konstruera och betydligt mycket, mycket dyrare!
Testa praktiskt!
Sätt en optik (här 200mm) på ett kamerahus utan croppfaktor, då fungerar en längsta tid av 1/250sek, utan risk för skakningsoskärpa!
Sätt samma optik på ett kamerahus med croopfaktor, säg 1,5, försök även då med 1/250sek, det blir lätt en skakningsoskärpa!