Annons

Hämta RAW från 350D?

Produkter
(logga in för att koppla)

mile

Aktiv medlem
Hej

Av någon anledning har jag tappat bort min zoombrowserskiva till min 350D och kan nu inte ladda in mina RAW-bilder från min kamera. Jag har förut använt Windows XPs inbyggda funktion för att hämta bilderna den verkar inte komma åt RAW bilder. Vad använder ni för program, jag har installerat drivrutinerna till kameran men det fungerar inte från Photoshop eller IView MediaPro, där jag helst skulle vilja använda det senare. Någon som har något tips på program som fungerar?

// Richard

Har provat hämta den nya RAW-tolken till photoshop nu men det fungerar fortfarande inte. Det enda jag får är en dialog med två tomma kataloger. Alltså inga bilder att hämta.

Jag skulle helst av allt vilja ha ett program som bara hämtar hem alla filer från kameran till en specifik katalog. Finns inget sådant?

mile skrev:
Hej

Av någon anledning har jag tappat bort min zoombrowserskiva till min 350D och kan nu inte ladda in mina RAW-bilder från min kamera. Jag har förut använt Windows XPs inbyggda funktion för att hämta bilderna den verkar inte komma åt RAW bilder. Vad använder ni för program, jag har installerat drivrutinerna till kameran men det fungerar inte från Photoshop eller IView MediaPro, där jag helst skulle vilja använda det senare. Någon som har något tips på program som fungerar?

// Richard

Mitt tips skaffa en kortläsare kostar inte många kronor. Kan det vara så att du råkat ändra till Datoranslutning under kommunikation i kameran?
Testa att ändra den till skriv ut/PTP så ska windows XP komma åt filerna.

Re: Re: Hämta RAW från 350D?

ohls skrev:
Mitt tips skaffa en kortläsare kostar inte många kronor. Kan det vara så att du råkat ändra till Datoranslutning under kommunikation i kameran?
Testa att ändra den till skriv ut/PTP så ska windows XP komma åt filerna.

Japp, precis så var det. Tack så mycket!

Jag förstår inte varför det inte kan gå att konvertera RAW till Tiff i det medföljande programmet till Canon 350D som ju heter Digital Photo Professional.Alla bilder läggs in automatiskt och kan ses här oberoende format. Klickar man på File - convert and save/Ctrl+D lägger sig tiff-filen bredvid Raw-filen sedan är det bara att fortsätta i det bildbeh program man önskar.För mig fungerar det jättebra.Men detta program kanske låg på samma skiva som du ju tappat bort. En period använde jag programmet RAW Shooter Essentials 1005.1.1 som medföljde en tidning. Fungerade utmärkt en period tills det sa stopp av okännd anledning. Du kanske kan höra med någon fotoklubb i din närhet om någon har 350D och kan låna ut en skiva.
MVH Birgitta

Bittan skrev:
Jag förstår inte varför det inte kan gå att konvertera RAW till Tiff i det medföljande programmet till Canon 350D som ju heter Digital Photo Professional.Alla bilder läggs in automatiskt och kan ses här oberoende format. Klickar man på File - convert and save/Ctrl+D lägger sig tiff-filen bredvid Raw-filen sedan är det bara att fortsätta i det bildbeh program man önskar.
MVH Birgitta

Detta hade självklart fungerat jättebra om jag hade kunnat komma åt bilderna. Det var just det som var problemet, inga program hittade bilderna eftersom jag hade en felaktig inställning i kamerna. Nu är det dock löst =).

ANNONS
Götaplatsens Foto