Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hållbarhet 350d

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Satt och kollade igenom diskussionerna framför allt med sikte på 350d och har en ganska enkel fråga. Hur länge kan man förvänta sig att en sådan kamera håller? Jag har haft min i ca 1,5 år och fotat runt 7000 exponeringar. Hur länge håller slutare och andra vitala delar? Jag har förstått att det inte finns några garanterade sifftor vad gäller slutare och sånt från canons sida men det hade varit intressant och se vad ni andra har för erfarenheter av detta och även av andra canon-kameror och canon service.
/Peter

Väldigt svårt att svara på, men förra gången en liknande fråga var uppe så har jag för mig att en del svarade att de körde 10000 exponeringar i månaden och liknande :)

Har sett att Canon uppger minst 50 000 exponeringar på amatörkameror som förväntad livslängd. De anger inte hur de mätt eller uppskattat detta.
Proffskamerorna anges till mellan 150 00 och 250 000 exponeringar.
Samtidigt ser man på nätet folk som bytt slutare efter 15 000 på en proffskamera.
Så vad skall man dra för slutsats?
Förmodligen att slutaren håller längre än vad man tror om man inte har otur.

peterblomqvist skrev:
Hej!
Satt och kollade igenom diskussionerna framför allt med sikte på 350d och har en ganska enkel fråga. Hur länge kan man förvänta sig att en sådan kamera håller? Jag har haft min i ca 1,5 år och fotat runt 7000 exponeringar. Hur länge håller slutare och andra vitala delar? Jag har förstått att det inte finns några garanterade sifftor vad gäller slutare och sånt från canons sida men det hade varit intressant och se vad ni andra har för erfarenheter av detta och även av andra canon-kameror och canon service.
/Peter

Du kan kanske hitta lite i den här tråden:
http://www.fotosidan.se/forum/showt...hlight=antal exponeringar i 350d&pagenumber=1

ANNONS
Götaplatsens Foto