Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hårddiskar byter enhetsbokstav

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats C

Medlem
Jag har ett problem med min externa disk som tar första lediga enhetsbokstav innan DVD och DVD brännare. Är det någon som vet hur man ställer in så att den externa disken och DVD/DVD brännare får samma enhetsbokstav varje gång man startar datorn.

Det här gäller för Windows XP

Om du pluggar ut din externa hårddisk och använder programmet Partitionmagic kan du själv sätta vilken ledig bokstav du vill till dina brännare. Sen pluggar du bara in hårddisken igen. Det är även möjligt att programmet kan tilldela din externa hdd en fast bokstav med.

Lycka till,
Mvh Andreas

Du kan ändra enhetsbokstav på DVD enheterna så att det finns en lucka för den externa hårddisken att ta när den används.

C: intern hårdisk
E: DVD
F: DVD-Brännanre
När den externa hårddisken används kommer den då ta D:

Här är en beskrivning hur du ändra enheterna.
http://support.microsoft.com/kb/307844

Problemet är att jag har program som vill ha DVD och DVD brännaren på viss enhetsbokstav. Som det är nu så verkar det som att jag måste koppla ur externa hårddisken och sen manuellt ställa in att jag ska ha DVD på de enheterna och sen koppla in externa disken igen. Borde finnas ett bra sätt i Windows XP inbyggt för att hantera det.

men som han skriver, lämna en lucka, jag har lagt diskarna uppifrån o ner, z,y,x osv så inbyggda saker äter från början o mina 11 usb diskar uppifrån.

Roine

Nu blir jag inte riktigt klok på det här. Jag har valt att ha min DVD på enhet E: och min DVD brännare på enhet F:. Men varje gång jag startar datorn så vill den externa FW/USB hårddisken ta enhet E:. Vill inte installera om mina program/spel som kräver att jag har DVD och DVD brännare på de här enheterna.

Kan det vara ngt som jag har missuppfattat??

sätt usb disken på Z: så bilr den där

dvs starta datorn med usb disken där
sen gör du som länken till microsoft som postades ovan.

Då kommer usb disken i framtiden heta Z:
sen gör du lika på dvd o brännaren, tilldela dem rätt bokstäver sen du flyttat undan disken.

Roine

Mats C skrev:
Nu blir jag inte riktigt klok på det här. Jag har valt att ha min DVD på enhet E: och min DVD brännare på enhet F:. Men varje gång jag startar datorn så vill den externa FW/USB hårddisken ta enhet E:. Vill inte installera om mina program/spel som kräver att jag har DVD och DVD brännare på de här enheterna.

Kan det vara ngt som jag har missuppfattat??
Då låter det som C: och D: redan är upptagna, då får du istället välja F: och G: till DVD/brännare.

Ännu bättre är kanska att välja riktigt hög enhetsbokstav på DVD/brännare (tex Y: och Z:), då behöver du inte tänka på enhetsbokstäverna om du kopplar in fler enheter i framtiden.

Nu verkar det som det fungerar att ha DVD på E: och DVD brännare på F:. Den externa FW/USB hårddisken har jag lagt nu på Z:. Hoppas att det håller i sig att fungera.

Tackar så mycket för hjälpen. Ska ta och läsa länken jag fick igen för att se vad det var jag hade missat.

/Mats

ANNONS
Götaplatsens Foto