Annons

Hög fps

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Jag behöver mer fps än vad min snabbaste kamera klarar. Det snabbaste jag har är en GoPro hero 13, den klara 240fps i fullHD och 2.7k.

720p skulle nog egentligen räcka, men jag skulle behöva runt 1000fps.

Finns det något betalbart som klarar 1000fps i minst 720p? Jag har bara sett kameror som klarar det i runt 1sek. Jag vill att den skall klara åtminstone 10min.

En Sony RX10 mark IV klarar 6 sekunder - eller en hundradel av vad du vill ha.
En Chronos 2.1 klarar 11 sekunder i full HD (kräver 32GB minne som är deras största modell...) Det är långt från 10 minuter och då kostar en Chronos ändå sådär 6000-7000 dollar plus moms. Det är tydligen billigt.

Approx: 600/11= 55 55x32= 1760 GB. Mycket minne blir det på 10 minuter.
Kanske kan du köpa 10 st RX10-kameror och montera dom bredvid varandra i en ram och löda ihop en krets som löser ut dem med sex sekunders mellanrum och så får du en minut sedan?

Det blir lite crazy!

Tre bilder i timmen? Då hinner du ta en fika efter varje bild

Jag är intresserad av vad som kräver 1000 fps i 10 min. Det blir många GB och många timmar film av det.

Det är förmodligen bara 10s från dom 10min jag behöver, så det är mest att jag har svårt att trigga och jag vill ha mer slow motion på dom 10s än vad 240fps ger.

Det handlar om att fotografera sving och bollträff i golf och bollens följa bollen så långt som möjligt och kunna se rotation av bollen. Så liten sensor för stort skärpedjup är en fördel.

Jag vet inte om det är Fujifilm har när den elektroniska slutaren används stängs blixten av, slutartid och känslighet begränsas till värden på 1/32000–1 sek. respektive ISO 6400–200,
Sätt sedan ihop bilderna som en film. Jag vet inte om det går?

Jag vet inte om det är Fujifilm har när den elektroniska slutaren används stängs blixten av, slutartid och känslighet begränsas till värden på 1/32000–1 sek. respektive ISO 6400–200,
Sätt sedan ihop bilderna som en film. Jag vet inte om det går?

Klarar Fujifilm 1000fps med stillbilder?

Det är förmodligen bara 10s från dom 10min jag behöver, så det är mest att jag har svårt att trigga och jag vill ha mer slow motion på dom 10s än vad 240fps ger.

Det handlar om att fotografera sving och bollträff i golf och bollens följa bollen så långt som möjligt och kunna se rotation av bollen. Så liten sensor för stort skärpedjup är en fördel.
Vore det inte enklare att använda en trigger för att synka inspelningen och faktiskt då bara filma de behövda 10 sekunderna?

Vore det inte enklare att använda en trigger för att synka inspelningen och faktiskt då bara filma de behövda 10 sekunderna?

Jo om jag hittar något att trigga på, det är svårt att skilja en provsving från en riktig sving för en trigger. Däremot ganska lätt när du klipper filmen.

En Sony RX10 mark IV klarar 6 sekunder - eller en hundradel av vad du vill ha.
En Chronos 2.1 klarar 11 sekunder i full HD (kräver 32GB minne som är deras största modell...) Det är långt från 10 minuter och då kostar en Chronos ändå sådär 6000-7000 dollar plus moms. Det är tydligen billigt.

Approx: 600/11= 55 55x32= 1760 GB. Mycket minne blir det på 10 minuter.
Kanske kan du köpa 10 st RX10-kameror och montera dom bredvid varandra i en ram och löda ihop en krets som löser ut dem med sex sekunders mellanrum och så får du en minut sedan?

Det blir lite crazy!

10min i 240fps är ca 10GB i Full HD. Varför skulle 1000fps bli 1760GB? Ju mer du ökar fps:en desto mindre ändrar sig i varje bild, så jag skulle tippa på att 1000fps inte skulle bli över 30GB och förmodligen runt 20GB.

Nu vet jag inte exakt vad du vill ha filmen till, men en vanlig mobiltelefon fixar 720fps så det kan ju vara relevant för att ”utvärdera” din idé/kravspec utan att köpa något nytt. Om det inte är så att du vill ha just film av någon anledning utan är mer intresserad av att utvärdera golfslagen så skulle jag kika på en launch monitor för priset av en de billigare kamerorna som uppfyller dina specar.

10min i 240fps är ca 10GB i Full HD. Varför skulle 1000fps bli 1760GB? Ju mer du ökar fps:en desto mindre ändrar sig i varje bild, så jag skulle tippa på att 1000fps inte skulle bli över 30GB och förmodligen runt 20GB.
Vi har nog fel båda två. Jag har säkert fel med tanke på ditt inlägg om bilder som inte ändras mycket från en bild till nästa (om det nu funkar så, jag har ingen aning). Det är möjligt att du räknar för optimistiskt också: Chronos anger att deras 32GB-minnesmodell klarar 11 sekunder full HD vid 1000 fps.
Kanske har dett göra med kompressionsmetoder, andra algoritmer. Kanske är det skillnad på att spela in film och att ta separata bilder i något format som inte är film?
Kanske är det så att du vid dessa hastigheter samlar nästan alla bilder i kamerans internminne (le buffer), och sedan får dem skrivna till minneskortet.
Hur som helst, min fantasi bar iväg med mig när jag multiplicerade.

Nu vet jag inte exakt vad du vill ha filmen till, men en vanlig mobiltelefon fixar 720fps så det kan ju vara relevant för att ”utvärdera” din idé/kravspec utan att köpa något nytt. Om det inte är så att du vill ha just film av någon anledning utan är mer intresserad av att utvärdera golfslagen så skulle jag kika på en launch monitor för priset av en de billigare kamerorna som uppfyller dina specar.

Jag har redan en doppler Launch monitor, som fungerar kanon. Det finns även dom som jobbar med kamera. Monitorn jag har kommer jag använda för att bygga algoritmen med senare, dvs som facit.

Enda anledningen till att jag vill göra en själv är för att jag tycker det är kul och vill se om jag klarar att göra en själv. Så målet är inte vare sig att det blir billigare eller bättre, men det hade varit roligt om det blev hjälpligt bra.

Jag har idag ingen telefon som klarar 720fps. Utan trigger är det 240fps och med trigger burst 400fps.

Edit: Jag har faktiskt en Samsung S24 liggandes där hemma, den skall klara 960fps i burst. Får testa med den.

Edit2: Det verkar vara endast S24 Ultra som kan det och det har jag inte

Senast ändrad:
Vi har nog fel båda två. Jag har säkert fel med tanke på ditt inlägg om bilder som inte ändras mycket från en bild till nästa (om det nu funkar så, jag har ingen aning). Det är möjligt att du räknar för optimistiskt också: Chronos anger att deras 32GB-minnesmodell klarar 11 sekunder full HD vid 1000 fps.
Kanske har dett göra med kompressionsmetoder, andra algoritmer. Kanske är det skillnad på att spela in film och att ta separata bilder i något format som inte är film?
Kanske är det så att du vid dessa hastigheter samlar nästan alla bilder i kamerans internminne (le buffer), och sedan får dem skrivna till minneskortet.
Hur som helst, min fantasi bar iväg med mig när jag multiplicerade.

Sparar du bilder så blir det säkerligen mycket större. Dom flesta videoalgoritmer har A och B frames. Där A oftast är hela bilden och B är ändringar från A-bilden.
H.265 komprimerar video väldigt effektivt, ju mindre ändringar mellan varje fram desto mer kan komprimeras.

11s bilder i 1000fps blir 11000 bilder, så du måste spara dom ganska okomprimerat för att uppnå 32GB i full HD. När jag kör timelapses i 1920x1200 brukar jag få 20k JPG-bilder på 32GB. Men det är ganska hårt komprimerade JPG-bilder.

Jag tänkte stillbilder hela tiden. Mitt fel, förstod att video var grejen halvvägs någonstans. Trög hjärna i kombination med Chronus-texten jag läste. Den verkar vara rätt cool men du är nog inte inne på att köpa en sådan 11-sekundersmaskin för tusentals dollar.

Jag tänkte stillbilder hela tiden. Mitt fel, förstod att video var grejen halvvägs någonstans. Trög hjärna i kombination med Chronus-texten jag läste. Den verkar vara rätt cool men du är nog inte inne på att köpa en sådan 11-sekundersmaskin för tusentals dollar.

Nej, så roligt är inte projektet att jag lägger $6000 på en kamera bara för det.

Kul och jättesvårt projekt! Svingen och träffen tar nån sekund. Sen lämnar bollen peggen med typ 160 km/h. Att plåta bollens rotation bakifrån kan väl funka nån meter eller två eller kanske tre men sen blir det nog värre. I sidledd jättesvårt att få behövlig upplösning.

Men kanske inte olösbart, Eadweard Muybridge lyckades med en lika omöjlig uppgift 1877

Kul och jättesvårt projekt! Svingen och träffen tar nån sekund. Sen lämnar bollen peggen med typ 160 km/h. Att plåta bollens rotation bakifrån kan väl funka nån meter eller två eller kanske tre men sen blir det nog värre. I sidledd jättesvårt att få behövlig upplösning.

Men kanske inte olösbart, Eadweard Muybridge lyckades med en lika omöjlig uppgift 1877

Jo, vi ligger på 160kmh enligt den launchmonitorn vi har.

Det ger är 44ms, har du 240fps så blir det 18cm per ruta. I 400fps är du nere på 11cm. Kommer du upp i 1000fps blir 4.4cm, vilket skulle ge betydligt bättre data.

Jag vet inte, men jag skulle föreställa mig att ska man dra iväg 1000 bilder per sekund kanske mojängen inte hinner med att komprimera rutorna utan sparar dem som de är. Vi har en kamera på jobbet som klarar 2000 bilder per sekund, men bara i åtta sekunder. Den kostade närmare en kvarts miljon för en del år sedan.

ANNONS
Götaplatsens Foto