Annons

Hög kostnad för bilder till socialstyrelsen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Splanky

Aktiv medlem
Nej du är inte kund så länge vi har folkvalda som vi lämnat över ansvaret till att utse departementen. Du är en medborgare med rösträtt.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag menade förstås inte bokstavligen.

Sen är det ju inte så att jag har lämnat över ansvar till folkvalda att utse vilka puckon som helst. Gör en offentlig myndighet något dåligt så klagar jag.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har fått alla dokument i upphandlingsärendet från registrator på Socialstyrelsen. Fotograferingen upphandlades som ett avrop på ett avropsavtal som Socialstyrelsen har med 5 olika reklambyråer. Byråerna har rangordnats med Svensk Information AB som etta, så den byrån fick uppdraget.

Jag har inte hunnit gå igenom så noga vad avropsavtalet (och underlaget för det) innehåller (det är 29 PDF-filer som alla är på rätt många sidor), men jag antar att priser för fotografering finns där nånstans, för det finns inget annat avtal bland materialet, bara fakturor från Svensk Information AB för fotograferingsarbetet.

Jag återkommer eventuellt ...
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Det är väl resultatet som räknas?
Jag vet inte riktigt vad du menar med den frågan.

För att nå fram till ett resultat krävs en arbetsinsats. Det finns en kravspecifikation som skapar förutsättningar för vad som ska göras, och hur det ska göras.

När man prissätter måste man givetvis ta hänsyn till de sakerna. Man tar inte bara betalt för resultatet utan för det arbete man lägger ner för att skapa det.

Vad jag känner till vet ingen som diskuterat på Fotosidan hur den exakta överenskommelsen sett ut mellan uppdragsgivare och fotograf. Ingen av de två inblandade parterna har anfört att något oegentligt skulle ha skett. Däremot är det många som har synpunkter på uppgörelsen, utan att känna till hur den ser ut. För mig känns det inte seriöst.

EDIT: Jag ser nu att du i ett senare inlägg berättar att du fått ta del av upphandlingsmaterialet. Du skriver att du eventuellt återkommer. Jag tycker du kan återkomma ÄVEN om allt ser ut att ha gjorts korrekt. ;-)
 

PMD

Aktiv medlem
Som du kanske har sett så har jag fått underlaget, men inte hunnit titta igenom det i detalj.

[Tillägg: du hade visst lagt till att du hade sett det medan jag skrev nedanstående. :)]

Visst är det så att när man offererar ett arbete så kan man göra en beräkning på tidsåtgång och föreslår ett timpris. Ett annat sätt är att föreslå ett totalpris och inte blanda in några timpriser. För den som ska betala är det ju egalt hur lång tid det tar. Dvs antalet arbetade timmar spelar ingen roll för kunden så länge denne får sitt resultat inom överenskommen kalendertid. Det som spelar roll för kunden är hur mycket hela kalaset kostar och hur bra resultatet blir.
 

PMD

Aktiv medlem
EDIT: Jag ser nu att du i ett senare inlägg berättar att du fått ta del av upphandlingsmaterialet. Du skriver att du eventuellt återkommer. Jag tycker du kan återkomma ÄVEN om allt ser ut att ha gjorts korrekt. ;-)
Vad jag menade var att det ett ganska omfattande material att gå igenom, så om jag orkar göra det så återkommer jag.
 
ANNONS