Annons

H-blad 500C

Produkter
(logga in för att koppla)

pgy

Aktiv medlem
Hej!

Är det någon som vet något om Hasselblad 500C eller vet var man kan skaffa information om den. Kanske se en bild på hur den ser ut, lite specifikationer osv.

Finns det en super site eller super butik för begagnade kameror?

Hej.

Fråga på bara, så kan vi nog svara, jag har haft en 500 CM, och har idag en 500C

Supersite vet jag inte, eller butik, men Pro Kamera Service i Landvetter är bra på att fixa dom, det finns mycket beg. i Sverige, hos alla handlare nästan, vissa saker är svårare att hitta än annat, som vidvinklar t.ex.

Bilagor

• 500c.jpg
    500c.jpg
    7.6 KB · Visningar: 323
Varför bytar man från en CM till en C. Är inte det ett nerköp?

Hur är objektiven? Får man bra skärpa fast de är så gamla (givetvis förusatt att de inte är skadade)?
Hur är sökaren? Mörk? Upp&ner vänd?

pgy skrev:

Hur är objektiven? Får man bra skärpa fast de är så gamla (givetvis förusatt att de inte är skadade)?
Hur är sökaren? Mörk? Upp&ner vänd?
Man ska vara försiktig med att köpa optik av den äldre typen, alltså de som inte heter CF. Hasselblad börjar få dåligt med reservdelar. Jag skulle satsa på nyare optik, de är dessutom lättare att hantera.
Sökaren på en 500C är mörk och ganska dålig om man inte har bytt mattskiva vill säga. Bilden är inte upp&ner, däremot spegelvänd om du inte använder ett prisma.

Senast ändrad:
jo, sant, men det var så att jag fotograferade mindre, och hade inte någonstans att ha mörkrummet, så jag sålde CM:en och köpte en Canon EOS 33 och några fina beg. objektiv, men då kom intresset tillbaka, och då köpte jag en 500c igen, hade lite grejer kvar från den gamla.

Alla mina objektiv är gamla grå, utan T*, 50, 80, 150, blir samma som 28, 50 och 85, och skärpan räcker fär mig, det är ju även viktigt att man har bra förstoringsobjektiv, blir aldrig bättre än sämsta glasbiten bilder passerar.

Sökaren är bytt till en Bronica SQL tror jag det var, den är spegelvänd, men inte uppåner när man har den vanliga shaktsökaren, jag har även en prismasökare, som jag har när jag fotar rörliga motiv, då blir bilden helt rättvänd, och den har även ljusmätare, annars använder jag lös mätare.

Alla mina Bladarbilder är till 95% tagna på frihand, ända ner till 1/30 (den svart/vita musicalbilden) man håller vänsterhanden under kameran, då kommer pekfingret precis till avtrycket, så ställer man in skärpan och drar fram med höger.

Hasselblad svenska vet jag inte äns om dom tar emot c-optik och lagar längre, men Pro Camera Service i Landvetter fixar det mesta, de lagar även 1600 och 1000F, från -48 och framåt.

Man får prioritera, en 50mm C i hyfsat skick kostar 5.000:- beg. Ny kostar den 30.000:- vilket inte är ett alternativ för mig som amatörfotograf!

skalmac skrev:
Hasselblad svenska vet jag inte äns om dom tar emot c-optik och lagar längre, men Pro Camera Service i Landvetter fixar det mesta, de lagar även 1600 och 1000F, från -48 och framåt.

Man får prioritera, en 50mm C i hyfsat skick kostar 5.000:- beg. Ny kostar den 30.000:- vilket inte är ett alternativ för mig som amatörfotograf!
Hasselblad i GTB tar emot c-optik.
Vad jag har hört, är att maskinerna som tillverkar delar till C-optik är gamla och slitna. Det görs inga reservdelar längre, helt enkelt. Och visst, 5000:- för en 50mm är billigt idag, men risken är att den blir ett kilo skrot när slutaren lägger av, för det gör den förr eller senare.
Annars är det fin och skarp optik. Köper man en idag, ska man se till att serva den ordentligt så att den håller ett par år till.

ANNONS
Götaplatsens Foto