Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Hade omnibounce hjälpt?
- Trådstartare SmurfMolly
- Start datum
.Z.
Aktiv medlem
Fina exempel Christoffer, har bara en fundering över de två första bilderna rakt på, en utan OB & en med. Du skriver att du använt fast vitbalans (blixt), ändock så finns stora färgtemperaturskillnader mellan dessa bilder?
Jag har gjort lite tester med OB rakt på & kan inte se någon skillnad jämfört med utan, däremot så blir det emellanåt exponeringsskillnader. Därför så bör man nog ta ett antal alternativexponeringar.
Jag har en känlsa av att det blivit lite knas vid dom två första bilderna (rättare sagt den andra), såvida du inte har en sån där tonad omnibounce?
Annars så tycker jag att fördelen med OB är att man konstant kan köra blixten 45 grader vinklad, om man är utan OB så bör man beroende på avstånd till motivet variera vinkeln, hur mycket är inte alltid så lätt att bedömma.
Larsa
Jag har gjort lite tester med OB rakt på & kan inte se någon skillnad jämfört med utan, däremot så blir det emellanåt exponeringsskillnader. Därför så bör man nog ta ett antal alternativexponeringar.
Jag har en känlsa av att det blivit lite knas vid dom två första bilderna (rättare sagt den andra), såvida du inte har en sån där tonad omnibounce?
Annars så tycker jag att fördelen med OB är att man konstant kan köra blixten 45 grader vinklad, om man är utan OB så bör man beroende på avstånd till motivet variera vinkeln, hur mycket är inte alltid så lätt att bedömma.
Larsa
Fredsson
Aktiv medlem
Vi hade en tråd på Nikon Digitalt också för en tid sedan som handlade om ungefär samma sak. Här är en länk dit.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=16670&perpage=15&pagenumber=2
Där finns även ytterligare lite exempelbilder.
Thomas F
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=16670&perpage=15&pagenumber=2
Där finns även ytterligare lite exempelbilder.
Thomas F
perlin
Aktiv medlem
Vet ej om detta hör hemma här,men...
Har en gammal Nissin 360 TW med en extra upplättningsblixt som endast "slår" frammåt. Själva blixthuvudet kan vinklas och roteras. Nu saknar blixten TTL men har en enklare form av automatik.
Frågan är varför tillverkas inte denna typ av blixtar längre? Är upplättningsblixt inte bra?
Har en gammal Nissin 360 TW med en extra upplättningsblixt som endast "slår" frammåt. Själva blixthuvudet kan vinklas och roteras. Nu saknar blixten TTL men har en enklare form av automatik.
Frågan är varför tillverkas inte denna typ av blixtar längre? Är upplättningsblixt inte bra?
Aramis
Avslutat medlemskap
perlin skrev:
Det gör det. Jag köpte en Cullman 34 AF/M dec.-01. På den kan man välja om man vill behålla 20% af ljuset rakt fram, 45 grader eller rakt upp. Den lilla delen kan inte ha mer vinkel än den stora.
Men jag tycker det blir bättre utan upplättning.
bjanha
Aktiv medlem
perlin skrev:
Fel. Jag har en Metz 54-MZ3 vilken har vridbart blixthuvud åt alla håll samt en mindre upplättningsblixt rakt framåt. Som en parantes kan sägas att jag var inställd på att handla en, ursäkta uttrycket, leksaksblixt vid namn Sigma EF-500 DG Super (trodde nämligen den och Canons EX var det enda som fanns att välja på för Canon dSLR:er) men kom ut med en Metz 54-MZ3, och jag är helnöjd.
SmurfMolly
Aktiv medlem
SmurfMolly
Aktiv medlem
Jo det har jag funderat mkt över. Förmodligen hade skuggan blivit mindre påtaglig om hon stått längre från väggen...