Annons

Hade omnibounce hjälpt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Alla kan nog hålla med om att bild 1 är värst ljus i, men vad jag inte förstår är varför bild 2 är så gul...

Fina exempel Christoffer, har bara en fundering över de två första bilderna rakt på, en utan OB & en med. Du skriver att du använt fast vitbalans (blixt), ändock så finns stora färgtemperaturskillnader mellan dessa bilder?

Jag har gjort lite tester med OB rakt på & kan inte se någon skillnad jämfört med utan, däremot så blir det emellanåt exponeringsskillnader. Därför så bör man nog ta ett antal alternativexponeringar.

Jag har en känlsa av att det blivit lite knas vid dom två första bilderna (rättare sagt den andra), såvida du inte har en sån där tonad omnibounce?

Annars så tycker jag att fördelen med OB är att man konstant kan köra blixten 45 grader vinklad, om man är utan OB så bör man beroende på avstånd till motivet variera vinkeln, hur mycket är inte alltid så lätt att bedömma.

Larsa

Jag har svaret på varför tvåan har anorlunda färgtemperatur...Glömde tv'n på i rummet bredvid. Måste ha varit den som påverkade.

Ilan: hehe, visst gör man ;)

Vet ej om detta hör hemma här,men...
Har en gammal Nissin 360 TW med en extra upplättningsblixt som endast "slår" frammåt. Själva blixthuvudet kan vinklas och roteras. Nu saknar blixten TTL men har en enklare form av automatik.

Frågan är varför tillverkas inte denna typ av blixtar längre? Är upplättningsblixt inte bra?

perlin skrev:
Har en gammal Nissin 360 TW med en extra upplättningsblixt som endast "slår" frammåt. Själva blixthuvudet kan vinklas och roteras. Nu saknar blixten TTL men har en enklare form av automatik.

Frågan är varför tillverkas inte denna typ av blixtar längre? Är upplättningsblixt inte bra?

Det gör det. Jag köpte en Cullman 34 AF/M dec.-01. På den kan man välja om man vill behålla 20% af ljuset rakt fram, 45 grader eller rakt upp. Den lilla delen kan inte ha mer vinkel än den stora.

Men jag tycker det blir bättre utan upplättning.

Aha, då e jag med.. ursäkta missuppfattningen. Min blixt kan man rikta på 2 håll på samma gång, t.ex. 80% upp mot tak och 20% rakt fram så jag har aldrig märkt av dom här skarpa skuggorna.

Ja typ som beskrivs i inlägget här oven.. min är en TTL blixt Osram VS280Studio.

perlin skrev:

Fel. Jag har en Metz 54-MZ3 vilken har vridbart blixthuvud åt alla håll samt en mindre upplättningsblixt rakt framåt. Som en parantes kan sägas att jag var inställd på att handla en, ursäkta uttrycket, leksaksblixt vid namn Sigma EF-500 DG Super (trodde nämligen den och Canons EX var det enda som fanns att välja på för Canon dSLR:er) men kom ut med en Metz 54-MZ3, och jag är helnöjd.
:)

Här kommer ett exempel på hur det flesta bilderna ser ut... skarp skugga bakom.. =(
Vid den här bilden har jag slagit blixten i en vit yta åt sidan. kan tyvärr inte vinkla mitt blixthuvud i sidled.

Var snäll å låtsas som ni inte ser dammet! =)

Bilagor

• ariana webb.jpg
    ariana webb.jpg
    44.4 KB · Visningar: 255
Jag tycker att det var ett fint porträtt. Vet inte om omnibounce hade hjälpt.

Ett annat tips är att "placera" modellen lite längre från väggen bakom så att skuggan faller utanför bild.

Jo det har jag funderat mkt över. Förmodligen hade skuggan blivit mindre påtaglig om hon stått längre från väggen...

Fin bild!

En omnibounce hade i det här läget inte hjälpt mycket. Att öka avståndet mellan modellen och väggen är det bästa. Titta på mina exempelbilder, jag stod ungefär en och en halv meter från bakgrunden, och där finns inte mycket skugga.

ANNONS
Götaplatsens Foto