Annons

Halina 35X

Produkter
(logga in för att koppla)

30838

Avslutat medlemskap
Min moster gav mig en gammal kamera som tillhört min mormor (som dog långt innan jag föddes).
Är det någon som vet något om kameran eller märket?
Det är en liten systemkamera av märket Halina (kan vara finskt, eftersom den delen av min släkt kommer därifrån).
Hittade en bild av den på nätet; http://www.designundphoto.de/bilder3/0243-halina-35x.jpg

Hej.
Enligt McKeowns Guide to classic cameras är Halina 35x gjord 1959, billig men tung. begagnad kostar den mellan 20 och 30$. Gjord av ett företag som heter Haking, från Hong Kong. De är ganska ovanliga på marknaden här i europa. Den är likadan som en kamera vid namn Micronta 35x(bara namnet skiljer). Den har en optik som heter Halina Anastigmat 45mm 3.5
har slutartider från 1/25-1/200.
Hur som helst är det ju kul att ha en sån kamera, om den fungerar är det ju ännu bättre. Har du provat den?

Min moster säger att den fungerar, men jag har inte den blekaste aning om hur den fungerar.
Och så är det ju inte heller någon som använt den på ett par år...
Min är rätt liten och lätt. Kul att du hade info om kameran.

ett tips kan väl vara att försöka öppna bakstycket och sen försöka spänna slutaren och trycka på avtryckaren så att man ser om slutaren fungerar. Helst ska man göra så på varje slutartid. Har bara sett på några bilder av den men jag tror att någon av rattarna(antagligen den till höger) borde sköta slutartid och iso-inställing. Jag är lite nyfiken på hur man drar fram filmen...kanske är den ratte förresten. Du har ingen möjlighet att ta några bilder av den ut lite olika vinklar och lägga upp dem här?

Jag har en sån här trasig Halina hemma. (Reservdelskamera om någon skulle behöva delar?)Det skojiga med den är att den enligt bottenplattan är tillverkad i Imperiet. Det är givetvis inte rymdimperiet i Star Wars som åsyftas utan de brittiska imperiet. Snygg omskrivning för en kamera tillverkad i Hong kong. Men enligt vad jag vet så är väl den berömda plastkameran Diana från Hong Kong så det är ju inget att skämmas för.

ANNONS
Götaplatsens Foto