Annons

Han vill inte sälja sin kamera om man inte betalar i förskott.

Produkter
(logga in för att koppla)

Photocon

Aktiv medlem
Ang blåsning på FS vs Blocket: Nej. som påpekats finns ingen statistik på detta. Så man får väl TRO. Och personligen tror jag att "blåsningsfrekvensen" på FS är avsevärt lägre än på Blocket.

Min ovetenskapliga personliga statistik talar för det i alla fall. Har genomfört c:a 60 transaktioner på FS (både köpt och sålt samt ibland bytt) och aldrig blivit blåst.

På Blocket har jag genomfört c:a 10 transaktioner. Blivit rejält blåst en gång, halvblåst (varan överensstämde inte med uppgivet skick) 2 gånger. 7 bra transaktioner. Till detta ska läggas minst 20-25 gånger som jag utsatts för försök att bli blåst på Blocket. C.a 70% av de gångerna har försöken varit mycket lätta att genomskåda, 20% ganska klurigt utfunderade och resterande extremt skickligt utförda. D v s de sistnämnda verkar helt okej och det fordras många sökningar samt eftertänksamhet innan man kommer fram till att det förmodligen rör sig om bluff.

Hursomhelst känner jag mig avsevärt tryggare att göra affärer via FS. Ser jag att personen har en historik samt deltagit i forum och lagt upp bilder under en längre period känner jag mig trygg och gäller det nytillkomna medlemmar utan historik ställer jag hårdare krav innan affärsuppgörelse.
Jag har länge pläderat för att bara betalande medlemmar på FS skulle få annonsera, men så har det inte blivit.

Ett bronsmedlemsskap kostar ju så lite och betalar sig på ett par annonser.

Men visst det mesta går att fejka. Hursomhelst känner jag mig väsentligt tryggare med "Köp o Sälj" på FS än på Blocket.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Ang blåsning på FS vs Blocket: Nej. som påpekats finns ingen statistik på detta. Så man får väl TRO. Och personligen tror jag att "blåsningsfrekvensen" på FS är avsevärt lägre än på Blocket.

Min ovetenskapliga personliga statistik talar för det i alla fall. Har genomfört c:a 60 transaktioner på FS (både köpt och sålt samt ibland bytt) och aldrig blivit blåst.

På Blocket har jag genomfört c:a 10 transaktioner. Blivit rejält blåst en gång, halvblåst (varan överensstämde inte med uppgivet skick) 2 gånger. 7 bra transaktioner. Till detta ska läggas minst 20-25 gånger som jag utsatts för försök att bli blåst på Blocket. C.a 70% av de gångerna har försöken varit mycket lätta att genomskåda, 20% ganska klurigt utfunderade och resterande extremt skickligt utförda. D v s de sistnämnda verkar helt okej och det fordras många sökningar samt eftertänksamhet innan man kommer fram till att det förmodligen rör sig om bluff.

Hursomhelst känner jag mig avsevärt tryggare att göra affärer via FS. Ser jag att personen har en historik samt deltagit i forum och lagt upp bilder under en längre period känner jag mig trygg och gäller det nytillkomna medlemmar utan historik ställer jag hårdare krav innan affärsuppgörelse.
Jag har länge pläderat för att bara betalande medlemmar på FS skulle få annonsera, men så har det inte blivit.

Ett bronsmedlemsskap kostar ju så lite och betalar sig på ett par annonser.

Men visst det mesta går att fejka. Hursomhelst känner jag mig väsentligt tryggare med "Köp o Sälj" på FS än på Blocket.
Håller med. Annonser från medlemmar som varit med ett tag känns alltid tryggare
 

jontemannen

Aktiv medlem
Nu har jag inte läst alla svar här men känner du ingen i Skåne som kan hjälpa?
Jag har omvänt engagerat vänner i Sthlm för köp och sälj...
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Nu har jag hittat en Nikon d4S på Ebay för 23 k. med 23.000 exp.
Hur fanken gör jag nu? Har blivit hyfsat nojig efter denna debatt.
Är PayPal säkert för köparen?
 

afe

Aktiv medlem
Personligen skulle jag inte köpa den typen av kamera för de pengarna utan att först se den.

Nu för tiden skulle jag i och för sig inte köpa den typen av kamera över huvud taget, eftersom min fotografering inte kräver det och gör sig bäst med mindre och lättare prylar :)
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Personligen skulle jag inte köpa den typen av kamera för de pengarna utan att först se den.

Nu för tiden skulle jag i och för sig inte köpa den typen av kamera över huvud taget, eftersom min fotografering inte kräver det och gör sig bäst med mindre och lättare prylar :)
Just det! Man vill ju se prylarna innan man lägger 23.000:- i händerna på en ev bedragare.
Men just betalsystemet Paypal....hur säkert är det egentligen? Satt och läste det finstilta i deras avtal. Man måste nog vara jurist om man skall kunna tillgodogöra sig regler och paragrafer och dyl. Trist med tanke på att enl beskrivningen är det en bra kamera med rätt pris.
 

PMD

Aktiv medlem
Om man funderar på att köpa något via eBay eller Tradera så bör man noga kolla säljarens omdömen, hur mycket den har sålt och hur länge den har varit medlem. Det kan ge en god fingervisning om hur stor risk man tar.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Om man funderar på att köpa något via eBay eller Tradera så bör man noga kolla säljarens omdömen, hur mycket den har sålt och hur länge den har varit medlem. Det kan ge en god fingervisning om hur stor risk man tar.
I det här fallet har han inte sålt ett skit förut.
Gick med i Ebay den 14:e Nov.
 

martinot

Aktiv medlem
I det här fallet har han inte sålt ett skit förut.
Gick med i Ebay den 14:e Nov.
Jag skulle absolut avstått.

Sedan, även om det inte är en bedragare, så föredrar jag att träffas och provfota lite kort med prylarna innan jag betalar (köper jag tex beg. kamerahus, så tar jag med eget välkänt objektiv och snabbt minneskort själv, och köper jag objektiv så tar jag själv med eget beprövat kamerahus och minneskort).
 

markbe

Avslutat medlemskap
Jag skulle vara väldigt försiktig med att köpa från någon med noll omdömen på eBay eller Tradera. Speciellt när det gäller relativt stora summor.

Ett annat alternativ är att kolla begagnatutbudet hos fotohandlarna. Deras priser brukar ligga lite högre än om man köper från privatperson, men å andra sidan kan det vara säkrare och med garanti.

Exempelvis Hegethorns, Kameradoktorn och Scandinavian Photo saluför en del begagnat.
 

hornavan

Aktiv medlem
Som köpare ska man inte betala i förskott. Det kanske aldrig kommer någon vara efter betalningen. Undantaget är om man känner säljaren eller har någon speciell orsak till varför man litar på säljaren.

Som säljare vill man ofta att köparen kommer och hämtar varan och betalar kontant. Då ser köparen vad han/hon köper, och kan inte komma och klaga sedan. Om man skickar varan så kan köparen tycka att varan inte motsvarar beskrivningen, och då kan det bli en massa strul.
Jag har säkert köpt hundra grejer på FS under åren. Nästan alltid betalar jag förskott, efter viss koll av säljaren.
När jag själv säljer erbjuder jag kunden att betala på valfritt sätt.
Hen väljer nästan alltid förskott.

Hur har det då gått för mig och mina kunder?
Aldrig något problem.

Genom att kolla upp medlemmar på hitta.se så får jag ett i mitt tycke godtagbar säkerhet. Dessutom köper jag gärna av medlemmar som varit med ett tag och som har bilder och annat på sin FS.

Det kan i vissa fall finnas skäl att undvika att betala i förskott, men jag har enbart positiva erfarenheter. Nu talar jag enbart om Fotosidan, inga andra sajter.

En anekdot: För några år sedan ville en kompis att jag skulle sälja hennes fina l-gluggar, men eftersom hon inte är lika godtrogen som jag så ville hon sälja med postförskott. No prob, jag har firma. Glad i hågen gick jag till ICA där en ung tjej tog hand om mina paket.
Ett par dagar senare får jag ett telefonsamtal från Uppsala. En ung kille som undrade hur han skulle betala för objektivet, det hade levererats till hans postlåda utan några krav. Han fick ett bankkonto dit han omgående satte in pengarna.
Nästa dag ett samtal från Göteborg. Samma fråga, hur betalar jag? Han satte in pengarna och allt var frid och fröjd. Den unga tjejen på ICA hade missat.
 

Ventures

Aktiv medlem
Nu har jag hittat en Nikon d4S på Ebay för 23 k. med 23.000 exp.
Hur fanken gör jag nu? Har blivit hyfsat nojig efter denna debatt.
Är PayPal säkert för köparen?
Klarar du att loosa det beloppet så kör i vind. Annars avstå är mitt stalltips. Det kommer att dyka upp flera och när det gör det på hemmaplan så är det ett bättre tillfälle.
 
ANNONS