Annons

Hantera mappar/bilder lightroom. Help!

Produkter
(logga in för att koppla)

HellBoyOfSweden

Ny medlem
Nybörjare. Importerade mina första 4000 bilder i LR ich ska börja sortera, kasta, framkalla etc. Gjorde en huvudmapp där alla bilderna importerades. Gjorde en undermapp med "familj" och började markera och dra bilder på familjemedlemmar från huvudmappen till denna mapp. Då det är många bilder, gjorde jag ett första försök med c:a 100 bilder. Dessa hamnade mycket riktigt i denna mappen, men de ligger även kvar i huvudmappen, trots att det stod "flyttar" när jagbdrov över dem. Detta gör det omöjligt för mig att veta vart jag ska fortsätta när jag befinner mig i huvudmappen. Då dessa bilder nu fanns både i huvudmappen, och i undermappen, så antog jag att det var kopior, så jag tog bort undermappen igen. Vips... Då försvann dem även i huvudmappen också (och det såg jag på antalet totala bilder ickså). Försökte uppdatera och peka på den mapp där de fortfarande låg kvar på min hd, men det ville den inte. Inget uppdaterades. Varpå jag importerade bilderna igen. Så nu ligger dessa 100 bilder i huvudmappen igen. Hur fasen gör jag för att flytta bilder i omgångar ifrån huvudmappen till en undermapp. Eller jag ska göra helt separata mappar helt enkelt? Är det meningen att LR ska visa alla bilder i en undermapp, när man står på huvudmappen? Det blir ju ganska omöjligt att veta vilka bilder man sorterat då, om man vill göra det i omgångar. Anledningen att jag ville jobba med undemappar var att det blir betydligt enklare med backup då det bara handlar om en huvudmapp. Hoppas någon förstår vad jag menar! Tänker jag helt fel? Några tips på hur man enklast jobbar med sortering. Tacksam för svar. Vågar inte bygga undermappar längre innan jag får klarhet i hur det fungerar...
 

erro.se

Aktiv medlem
Mitt tips är att tagga bilderna med keywords/nyckelord, istället för att flytta dem till mappar. En bild kan bara lagras i en enda mapp, men den kan ha hur många nyckelord som helst.

Personligen sparar jag mina bilder i datumbaserade mappar enligt ÅÅÅÅ/MM/DD eftersom LR kan fixa det automatiskt (genom att läsa bildfilens fotodatum), och det är heller aldrig någon tvekan om var en bild ska hamna. Den kan ju bara vara tagen vid ett datum.
 

LAlfreds

Medlem
Jag sparar mina bilder i en mapp per år,
Efter import så arbetar jag med färger och sist betygsätter jag bilden, så länge en bild inte har något betyg så är den inte helt hanterad.
Röd = Bilden skall in i någon Samling.
Gul = Bilden skall persontaggas
Blå = Bilden skall taggas med nyckelord
Lila = Bilden skall betygsättas
Du skriver nybörjare och gäller det LR så kan jag rekommendera moderskeppet.se.
 

Svarfvar

Aktiv medlem
Bra tips med moderskeppet. De gör bra dvd-kurser där man får många bra tips. Jag skaffade en kurs när jag köpte LR3, mkt bra att kunna gå tillbaks och titta på det man glömt.
 

erro.se

Aktiv medlem
Jag sparar mina bilder i en mapp per år,
Efter import så arbetar jag med färger och sist betygsätter jag bilden, så länge en bild inte har något betyg så är den inte helt hanterad.
Röd = Bilden skall in i någon Samling.
Gul = Bilden skall persontaggas
Blå = Bilden skall taggas med nyckelord
Lila = Bilden skall betygsättas
Du skriver nybörjare och gäller det LR så kan jag rekommendera moderskeppet.se.
Jag gör ungefär som du, men använder "smart collections" istället. Så istället för att sätta gul färg så har jag en regel som säger "visa alla bilder där nyckelordet PERSONER saknas". Den smarta samlingen uppdateras automatiskt, och det är ingen risk att jag glömmer sätta gul färg (eller ta bort gul färg). Och motsvarande då för övriga kriterier. Bara ett tips.
 

Lars Jn

Aktiv medlem
Kan varmt rekommendera "The Adobe Photoshop Lightroom 5 book" av Martin Evening.
Den tar upp allt som finns om LR - 700 sidor. Kostar 300 kr nånting. Är visserligen på engelska men alla skärmbilder gör att man säkert lätt kan jämföra begreppen på alla reglage även om man kör svensk programversion.

Själv kör jag ett ganska strikt datumsystem - en importmapp där nytt hamnar. Allteftersom jag behandlat bilderna - rensat och bytt filnamn i första hand - lägger jag över i en ny mapp.
Systemet är såhär: Överst en årsmapp Bilder 2013, i den kanske fyra mappar - A jan-mars, B april - jun osv (A, B... för att de ska hamna i ordning. Går ju även att döpa dem till 1301-03 osv.), därefter datummappar - 2013-07-28 Väderöarna osv och sen får bilderna filnamn 2013-07-28 Väderöarna 01...osv. Större grupper med bilder kör jag i egen mapp t ex Nepal 2013 fast den ligger då under rätt "månadsmapp" och under Nepal 2013 ligger alla bilderna i datummappar.
Det kan bli 8 bilder i en mapp eller 450 bilder i en annan.

Sen har jag ett antal Collections och Smart collections (samlingar och smarta samlingar på svenska, tror jag). Collections drar man bilder till medan de smarta ges kriterier, t ex "en stjärna", "Innehåller ordet Bohuslän i metatexten" osv.
Dessa har jag till att exempelvis samla bilder för bildspel, och jag har en samling "saknar nyckelord" mm.

Sen föreslår jag att du leker runt lite med de bilder du har. Gör en backupp på orginalen så riskerar du ju inget. Styrkan hos LR ligger mycket i att det är så kraftfullt vad gäller att hantera bilder så man snabbt hittar och att snabbt göra något med många bilder. Att lägga till ett nyckelord på 10 000 bilder tar några sekunder!! Det går också att göra en hel del automatiserat när man importerar bilderna, fylla på metadata t ex.

Fundera på hur just du vill lägga upp ditt system - datum, tematiskt, geografiskt... - innan du definitivt låser dig.

Ett svar på din fråga: När jag klickar på Bilder 2013 kommer alla de bilderna upp i galleriet. För att visa bara bilder från en mapp får du klicka på just den mappen. Alternativt ställer du dig rätt högt upp i mappträdet och använder filterfunktionen. Jag klickar ofta på Alla bilder och kör sedan via filtret för att få fram bilder med något speciellt gemensamt. Letar jag då ofta efter samma sak är det smart att försöka få till en Smart Collection, så går det automatiskt. Jag vill brusreducera alla bilder tagna med ISO över 800, jag vill ha fram alla bilder med en fyr på... you name it.
 
Senast ändrad:

AFJ

Aktiv medlem
Är det meningen att LR ska visa alla bilder i en undermapp, när man står på huvudmappen?
Du har redan fått många bra tips så jag kommenterar bara ovanstående. Detta är default i Lightroom, markerar man en övremapp så visas alla bilder. Detta går dock att slå av, jag minns inte var och har inte LR här.
 

HellBoyOfSweden

Ny medlem
Tack alla! Uppskattas enormt. Får fundera lite på ett upplägg som jag kan hållla fast vid. Ser vid första anblicken ut att ligga en del bra skott bland alla bilder som jag bara manuellt lyft över via kortläsaren till datorn. Men innan jag meckar för mycket så vill jag ha koll på organisationen och städa trappan ordentligt. tycker det är märkligt att man ska behöva se alla bilder i rotmappen, när man står på en undermapp. vill jag se alla bilder, så har jag ju den "knappen" längst upp till vänster i LR. På så sätt så blir det omöjligt att dra bilder i omgångar, till dess olika undermappar. Hmm... F-n :). Kommer absolut använda mig av nyckelord och taggar, men hade sett snyggt ut kanske att större bild-sjok tagna vid resor ich speciella händelser i en separat undrmapp. Vi får se... Får komma underfun med hur det funkar först...
Förresten... Jag har kamerans klocka och datum inställd sedan jag köpte den, men jag lyckas inte se någon tidpunkt i LR när jag tagit dem. Ligger inte denna info inbäddad i bilden?
 

reboot81

Aktiv medlem
.
Förresten... Jag har kamerans klocka och datum inställd sedan jag köpte den, men jag lyckas inte se någon tidpunkt i LR när jag tagit dem. Ligger inte denna info inbäddad i bilden?
Knappen uppe till vänster som heter "Alla foton" i Katalog-panelen?
Screenshot 2014-01-09 04.43.22.jpg

Om du ska dra-och-flytta bilder i ett mappsystem så finns följande nackdelar:
det tar tid att flytta filer på disk, det kan bli fel i flytt (skrivfel), du kan 'tappa' bilder i fel mapp. Det kan bli krock med filnamn. Småsaker kan tyckas, men det är inte så LR är tänkt.
Skapa hellre en "Island 2013" samling i samlingsmappen "Resor". Sen är det enkelt att sortera ut de bästa bilderna från Islandsresan 2013, tex med betyg. Eller att skapa en samling med samtliga Islandsresor. Eller de bästa resebilderna.
Det är här LR kommer in och sköter det hela snyggt: en bild kan existera i flera olika samlingar.

Medans du tittar på en bild i Lupp-läge (tryck E) så tryck I. Då kanske tiden dyker upp på bilden, eller medans du är i Biblioteksmodulen, kika i Metadata-panelen till höger.
Screenshot 2014-01-09 04.51.09.PNG
 

BeriJan

Aktiv medlem
Då dessa bilder nu fanns både i huvudmappen, och i undermappen, så antog jag att det var kopior, så jag tog bort undermappen igen.
Lightroom är inställt så att när du tittar i en mapp i din struktur så ser du alla bilder i den mappen och i underliggande mappar. Därför ser du dina bilder både i huvudmappen och i undermappen trots att det bara finns en version av bilden.

Från: http://help.adobe.com/sv_SE/lightroom/using/WSE828B644-9097-46ab-98A7-E2719BBB6647.html#WS2bacbdf8d487e582-23f44a2d12fdbc54bce-8000

"När du markerar en mapp visas som standard i Stödrastervisning och på bildbandet alla foton i mappen och i alla undermappar. Om du endast vill visa foton i den markerade mappen avmarkerar du alternativet Bibliotek > Inkludera foton från undermappar."
 

AFJ

Aktiv medlem
. Kommer absolut använda mig av nyckelord och taggar, men hade sett snyggt ut kanske att större bild-sjok tagna vid resor ich speciella händelser i en separat undrmapp. Vi får se... Får komma underfun med hur det funkar först...
Det är rätt att skynda långsamt, kanske "leka" lite med ett urval av bilder för att förstå hur programmet arbetar innan du ger dig på hela arkivet.

När det gäller hur man har grundorganisationen på hårddisken tror jag de flesta är överens om att en en kronologiskt ordning är enklast och bäst. Det finns flera skäl till detta:

1) Tidpunkten är definitiv. Du behöver aldrig fundera på var du skall placera filerna. Om du försöker dela upp efter motiv eller tillfällen så kommer du alltid att få konflikter. Skall en bild på Mont Blanc hamna i "Landskap" eller "Semesterresor"?

2) Om man indelar efter tidpunkt så löser sig sorteringen automatisk. Du behöver inte fundera på om du skall namnge "Semester London" eller "London semester"

3) Lightroom har stöd för att redan vid importen sortera filerna kronologiskt. Det finns många olika varianter att välja på så det är lätt att hitta något som passar dina preferenser.

Själv gör jag så att jag låter Lightroom dela in efter datum vid importen och sedan döper jag manuellt om mappen inne i Lightroom. Om jag vid import får "2013-06-23" så kanske jag döper om den till "2013-06-23 Midsommar på landet".

Lycka till!
 

erro.se

Aktiv medlem
Själv gör jag så att jag låter Lightroom dela in efter datum vid importen och sedan döper jag manuellt om mappen inne i Lightroom. Om jag vid import får "2013-06-23" så kanske jag döper om den till "2013-06-23 Midsommar på landet".
Om du är nöjd så ska jag inte tvinga dig att ändra nåt, men... :)

Nackdelen med att döpa om mappar är om t.ex. alla bilder från 2013-06-23 inte har med midsommar på landet att göra. Du kanske dessutom gick på en konsert på kvällen, och då måste du ju manuellt skapa mappen "2013-06-23 konsert på Globen" och flytta vissa bilder dit.

Och om du några dagar senare importerar bilder från en annan kamera, som också är tagna 2013-06-23 och som har med midsommar att göra så måste du flytta de bilderna till midsommarmappen och sen ta bort den nu tomma mappen 2013-06-23.

Personligen löser jag detta genom att låta LR importera bilderna till ÅÅÅÅ/MM/DD och sen låter jag mappen vara så. Sen sätter jag nyckelord på alla bilder: midsommar, konsert, Globen o.s.v. Och jag döper dessutom om bilderna till ÅÅÅÅ-MM-DD ttmmss (via en preset i LR). Och sen lägger jag oftast dessutom till en kort textbeskrivning i filnamnet, t.ex. "midsommar på landet".
 

LAlfreds

Medlem

AFJ

Aktiv medlem
Om du är nöjd så ska jag inte tvinga dig att ändra nåt, men... :)

Nackdelen med att döpa om mappar är om t.ex. alla bilder från 2013-06-23 inte har med midsommar på landet att göra. Du kanske dessutom gick på en konsert på kvällen, och då måste du ju manuellt skapa mappen "2013-06-23 konsert på Globen" och flytta vissa bilder dit.

Och om du några dagar senare importerar bilder från en annan kamera, som också är tagna 2013-06-23 och som har med midsommar att göra så måste du flytta de bilderna till midsommarmappen och sen ta bort den nu tomma mappen 2013-06-23.
Ja, vi har väl disktuerat det här förut! :)

Jag säger inte att min metod är den bästa men för mig funkar det och för att utveckla lite hur jag gör.

De situationer du beskriver händer kanske 10 gånger per år och tar mig då 10 sekunder att fixa. Jag kan leva med det. :) Jag tycker helt enkelt det känns bra att ha en lite mer beskrivande text tillgänglig. Jag gör ju också en JPG export som lever utanför LR där jag speglar mitt träd och då är det extra behändigt.

Sedan gör jag också så att jag ibland slår ihop bilder till en mapp typ "2014-01-00 Diverse", det är lite diverse bilder jag har tagit under januari, det kan vara på katten, julgranen eller något annat smått och jag tycker det är behändigt att inte ha för många mappar.

Sedan händer det att jag har undermappar också. T ex kan en mapp heta 2013-07-14 Thailand och därunder kanske jag har mappar "Phukhet" "Bangkok" så jag är inte helt konsekvent!

Bottom line är i alla fall - och där tror jag vi är överens - att en kronologisk grundstruktur är lättare att underhålla än alternativen.
 

HellBoyOfSweden

Ny medlem
Helt otroligt vilka schyssta människor det finns här på forumet. Tack fär alla tips. Jag fotar personligen ganska vitt skilda prylar i kameran innan jag för över bilderna, så kronologisk ordning tror jag inte passar mig. Men samtidigt så vill jag ju undvika att bilder får samma namn, så någon form av omdöpning får jag nog bestämma mig för. Ska fundera och pröva mig fram.

Kanon att det går att SLÅ AV funktionen att den ska visa allt som finns i mapp med dess undermappar. Det tror jag kan hjälpa mig att få en bra struktur. Men säg mig: Om jag drar över bilder från en huvudmapp till en undermapp, så visar LR default, även bilden i huvudmappen. Men jäklar vad inkonsekvent fegeln verkar vara, för när jag tar bort bilden i undermappen. Då försvinner den även i huvudmappen. Hur fasen tar jag bort en felaktig undermapp som jag har skapat, UTAN att bilderna försvinner i huvudmappen?

Haha... Känner mig duktigt korkad, men förstår att det kommer att klarna ju mer jag sätter mig in i det. Har köpt boken "LR 4 från början" ifrån moderskeppet, men den ger tyvärr inte alla svar utan skrapar mest på ytan. Ska checka deras videos...

Have a nice weekend!
 

Lars Jn

Aktiv medlem
Kliv in i mitt skåp

Tror man kan se det såhär:

Huvudmappen är ett skåp och undermapparna är lådor i skåpet.
En pryl kan bara ligga på ett ställe - antingen i en låda eller löst i skåpet (= i undermapp eller huvudmapp).
Visar du "hela skåpet" så ser du alla prylarna (=huvudmappen+undermappar). Visar du "en låda" ser du bara prylarna i den lådan (=en undermapp).
Flyttar du en lös pryl till en låda finns den ju fortfarande i skåpet, men också per definition i en låda (= från huvudmappen till en undermapp).
Tar du väck en pryl från en låda så är den ju väck också från skåpet (=remove i eng version).
Flyttar du en pryl från en låda till löst i skåpet finns den ju kvar i skåpet (=flytta från undermapp till huvudmapp).

Samma resonemang kan vi föra med askar i lådorna (=undermappar till undermapparna).

Om man då har LR inställt på visa undermappar ser man allt som finns i och under en huvudmapp (=allt som finns i skåpet.)
Har man LR inställt på att inte visa undermappar ser man bara det som finns löst i huvudmappen (= visa det som ligger löst i skåpet).
För att röra till det lite kan man ju också klicka på flera undermappar, antingen med Ctrl eller shift (=visa vad som finns i dessa lådorna)

Så till dina frågor: Om du flyttar en bild från en undermapp till en annan så finns den ju fortfarande i samma huvudmapp (= byt låda i skåpet)
Om du tar väck en bild från en undermapp finns den ju inte längre (=ta ut den ur skåpet).
Ska du skrota en undermapp får du först flytta över bilderna till en annan undermapp eller till huvudmappen. (=flytta prylarna till en annan låda eller lägga dem löst och slänga den tomma kartongen).
Du kan ju inte bara slänga kartongen med prylarna i (=ta väck undermappen utan att först tömma den).

Hoppas jag inte gjorde alla superförvirrade och att jag inte lät allt för övertydlig i tonen : )
 

kingfisher

Aktiv medlem
Man behöver inte skapa underkataloger som "familj" "semester" osv. Det gör man i LR med keywords och collections. Jag har en katalog per år och en katalog per dag på disken, sedan importeras allt i LR där det befinner sig. Jag kan titta på alla bilder eller söka på kollektioner, samtidigt har jag en mycket enkel struktur på disken OM jag skulle behöva leta upp något utan LR.
Collections är ett fantastiskt sätt att sortar bilder, och smart collections är dynamiska. Om jag skapar en smart collection där villkoret är alla bilder med keywork "familj" så läggs bilder till efterhand som jag taggar dem. Bilder han tillhöra flera collections, baserade på olika keywords, eller betyg på bilden, kameramodell, osv.
 

Bilagor

AFJ

Aktiv medlem
Jag fotar personligen ganska vitt skilda prylar i kameran innan jag för över bilderna, så kronologisk ordning tror jag inte passar mig. Men samtidigt så vill jag ju undvika att bilder får samma namn, så någon form av omdöpning får jag nog bestämma mig för. Ska fundera och pröva mig fram.
Jag tror mång av oss om använder Lightroom fotar vitt skilda saker - ändå väljer många en kronologisk struktur på hårddisken.

Sedan använder vi Lightrooms funktioner för att organisera filerna "virtuellt" i en struktur som passar oss. Då kan man virtuellt lägga bilderna i vilken struktur man vill - detta utan att flytta själva filerna. Detta kan göras på flera olika sätt, explicit med collection, kyewords, smart collections etc.

Det faktum att du klurar så mycket på mappnamn, filnamn och flytt av filer indikerar att du inte riktigt har sett hur du kan använda LR.

Jag säger inte att det är fel att ha en annan struktur än kronologisk men jag är övertygad om att för de allra flesta är det det enklaste sättet att jobba - just därför att tidpunkten är otvetydig.
 
ANNONS