Annons

Hantering av engångskamera efter exponering.

Produkter
(logga in för att koppla)

Tommy Lindholm

Aktiv medlem
Min som har fått en Kodak Engångskamera där han exponerat samtliga bilder. Min fråga är om man lämnar in hela kameran till ex. fotoaffären eller kan man ta ur filmen ur kameran. Det sistnämnda verkar lite besvärligt och riskerar att ljusskada filmen.
 

Bobo_m

Aktiv medlem
Det går att ta ut filmen, bara du ser till att hela filmen är indragen i kasetten, bara att bryta upp den på lämpligt ställe. Men det är nog bättre att lämna in rubbet så att plasten och batteriet tas hand om av labbet.
 

areon

Aktiv medlem
det går ju att lämna in själva filmen bara också. fast då måste du bryta upp och slå sönder kameran med risk för att få en rejäl stöt av all el som är uppladdad till blixten (det gjorde ganska ont och vart ett litet brännmärke)

men sen ligger iallafall filmen i en helt vanligt filmrulle däri.

det är förståss mycket lättare att lämna in kameran.
 

areon

Aktiv medlem
ärsh nån hade redan sagt att det gick.

jag kan iallafall tilllägga att det var ganska kul att bryta upp och kika hur den funkar.
 

jbomelin

Avslutat medlemskap
när jag jobbade i snabblabb fick vi in en del engångskameror, och det var inte helt lätt att bryta upp dom. man fick slänga dom i golvet och ha sig tills det blev en spricka. sen returnerades delarna till tillverkaren för återanvändning om jag inte minns fel...
 

Ingemansson

Aktiv medlem
areon skrev:
men sen ligger iallafall filmen i en helt vanligt filmrulle däri.
Nepp, det var inte en helt vanligt filmrulle i min engångskamera av märke kodak, rullens spole hade speciella "tänder". Detta medför alltså att den ej går att återanvända, synd...

/Andreas
 

SiPaMoId

Aktiv medlem
Kul explosionstips !

Innan man tar ut rullen så kan man ladda upp blixten för att sedan med hjälp av ett metallföremål kortsluta blixten med en rejäl smäll och gnista ! PANG !
Sedan bör man ur miljösynpunkt returnera kameran till tillverkaren.



mvh
Patrik
 

JohanAnderholm

Aktiv medlem
Hej hopp! Drar upp en riktigt gammal tråd. Hittade en gammal kodak engångskamera och nu har jag fnulat till så att det går att ladda med vanlig film. Slängde i någon gammal kodak gold på iso 400 som jag hittade. Rullen som satt i var på 400 även den.

Men när man lämnar in en filmrulle, hur gör de? Antar att det är både fast bländare och fast slutartid på kameran så bilderna kommer ju bli felexponerade! Jag har aldrig lämnat in en film till framkallning. Har däremot gjort det själv några gånger och när man kopierar kan man ju variera tiden för att få en mörkare eller ljusare bild. Men vad händer då man lämnar in en rulle? Antar att de har nån maskin som gör allt automatiskt, kör den bara någon standardtid på hela rullen då? Lite tråkigt om alla bilder är svarta. Vad kostar det?

Har tänkt att köpa mig lite svartvit film till den och ha som en kul grej helt enkelt. Det är inte bildkvalitén jag är ute efter. Men vad ska jag ha för film egentligen? Kan mer eller mindre ingenting om filmer och det enda jag använt är någon kodak Tmax 100 men det tror jag inte blir så värst bra. Kikade under recensioner och TriX verkar vara vanligt men gissar på att filmens kvalité inte kommer ha så förskräckligt stor betydelse på en engångskamera med plastlins och gud vet vad (Fokus? Vad är det?). Tar gärna det billigaste möjliga, och billigaste framkallningen med för den delen. Men vart kan man få tag på sånt här i Göteborg?
 
ANNONS