Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har Canon världsgaranti på sina objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasÖ

Aktiv medlem
Har Canon världsgaranti på sina objektiv?

Så har jag nämligen uppfattat dels artikeln om import jag läst här på FS och de trådar i ämnet som jag hittat,

Följdfråga:
- OM Canon HAR världsgaranti vad är er erfarenhet av hur väl den fungerar? Dvs. upplever ni att ni har fått/får bra service trots att objektivet inte är köpt i Sverige?

Någon som köpt ett objektiv (Canon) utomlands och som varit så dåligt att det måste bytas ut? Hur har det i så fall funkat?

Mvh!
// Niklas

Jag har köpt ett objektiv i Malaysia och lämnat in det på garantireparation i Sverige (dock ej byte). Det funkade bra, men Canonverkstaden var noga med att kolla upp så att garantisedeln var rätt skriven och jag är glad att jag köpte objektivet i en seriös butik som kunde skriva en garantisedel korrekt!

Jalong skrev:
Jag har köpt ett objektiv i Malaysia och lämnat in det på garantireparation i Sverige (dock ej byte). Det funkade bra, men Canonverkstaden var noga med att kolla upp så att garantisedeln var rätt skriven och jag är glad att jag köpte objektivet i en seriös butik som kunde skriva en garantisedel korrekt!

OK, tanken är att i så fall köpa från www.bhphotovideo.com om det nu funkar vill säga, dvs. att resan blir av! För så vitt jag har förstått det hela är detta en seriös firma!

Var du tvungen att påpeka speciellt att du ville ha en garantisedel eller skrevs den och skickades med per automatik?

Mvh!
// Niklas

B&H är väl en ytterst seriös och stor affär, så där är det väl knappast något problem?

Jag handlade i mindre butiker i Kuala Lumpur och fattade inte riktigt innan vad jag behövde. I den största butiken som sålde mycket till utlänningar var de noga, och det var också det objektivet som fick lämnas in. I en annan butik kan jag i efterhand konstatera att de inte brydde sig om garantisedeln och det objektivet hade jag nog därför inte kunnat lämna in på garanti. Canonverkstaden var oväntad granskande. De sa till mig att det förekommit falska garantisedlar.

Jag har lämnat in 3-4 canon objektiv till Stockholm Central Service för garantirep/service (fokusjustering). Det har funkat bra. Objektiven har jag köpt på B&H (USA-varianten) och visat inköpskvitto samt garantisedel. Obs att B&H inte fyller i garantisedeln som ligger i objektivkartongen (inte om man handlar över nätet ialla fall) utan det har jag fått göra själv. serienummer och objektivtyp är förtryckt.
mvh
Peter

Har precis handlat ett canonobjektiv på B&H i NYC. Och man behöver köpa till en internationell garanti (kostar ett par hundralappar), annars får man skicka objektivet till USA för reparation om det går sönder.

Hjompe skrev:
Har precis handlat ett canonobjektiv på B&H i NYC. Och man behöver köpa till en internationell garanti (kostar ett par hundralappar), annars får man skicka objektivet till USA för reparation om det går sönder.
Då valde du Grey istället för USA-version. Något billigare, men som du säger, det krävs en separat garanti.

Det fungerar bra var man är köpt det i världen, bara man inte köper ett grey market. Normalt får man heller inte Canons "warranty paper" med om det är grey market.
Jag har köpt minst 20 Canon objektiv i Asien och USA. Har aldrig haft problem med någon garanti här hemma.
Vissa länder ger också längre garanti än ett år som du får i Sverige.

Kanonservice!

För ca fyra år sedan hade jag en ny EOS 10D. Den fokuserade fel med ett 70-200/4 L-objektiv jag köpt begagnat. Canon hade då service i Skärholmen (är den kvar?) där jag lämnade in både kamera och objektiv. Det räckte med kvitto på kameran och när de var klara fungerade fokuseringen som den skulle.

ANNONS
Götaplatsens Foto