Annons

Har du köpt ditt bildredigeringsprogram?

Produkter
(logga in för att koppla)

Har du köpt ditt bildredigeringsprogram?

  • Ja

    Röster: 489 40.5%
  • Nej, men använder ändå

    Röster: 554 45.9%
  • Använder ett freeware

    Röster: 139 11.5%
  • Vet inte

    Röster: 24 2.0%

  • Totala väljare
    1,206

trynbald

Aktiv medlem
Många gånger klarar man sig med PS Elements 3 för under 1000 kr. Testa! PS Album är med oxå..smidigt till tusen.

Bästa
Bosse
 

Grimmer

Aktiv medlem
Re: Blockerade PS mfl...

uge skrev:
På nåt vänster skulle sen avslöjade användares PS sen bli omöjliga att starta.
Knappast troligt. Om Adobe skulle drista sig till att låsa en hel dator med en massa annan betald programvara så är det också ett brott och det sysslar dom knappast med. Om dom däremot låser sin egen programvara så är det en annan sak.
Någonstan i bakhuvudet så minns jag att man försöker att lägga in en unik hårdvaruidentitet i varje dator som licenserna jobbar emot. (Luddigt)
 

uge

Aktiv medlem
Re: Re: Blockerade PS mfl...

Grimmer skrev:
Knappast troligt. Om Adobe skulle drista sig till att låsa en hel dator med en massa annan betald programvara så är det också ett brott och det sysslar dom knappast med. Om dom däremot låser sin egen programvara så är det en annan sak.
Någonstan i bakhuvudet så minns jag att man försöker att lägga in en unik hårdvaruidentitet i varje dator som licenserna jobbar emot. (Luddigt)
Alltså, det är ju det jag skriver "PS" inte "PC"
 

Strutsen

Aktiv medlem
Jag, jag har köpt mitt bildbehandlingsprogram. Även om jag mycket väl kunde ha använt en piratkopia.
Jag jämnställer det inte alls med att gå in i en butik o sno en kamera, eller tjuva grannens bil. Det låter bara pretentiöst och präktigt.
 

uge

Aktiv medlem
Superpretto...

Strutsen skrev:
Jag, jag har köpt mitt bildbehandlingsprogram. Även om jag mycket väl kunde ha använt en piratkopia.
Jag jämnställer det inte alls med att gå in i en butik o sno en kamera, eller tjuva grannens bil. Det låter bara pretentiöst och präktigt.


-Jag har köpt min kamera av en auktoriserad återförsäljare, men jag kunde lika väl köpt den på plattan. Superpretto lilla jag...
 

Mikael Johansson

Aktiv medlem
Jag har köpt mitt Elements 2.0

Kan heller inte förstå hur ett program som Photoshop 7.0 kan kosta flera flera tusen kronor. Ligger de på MAX 2000kr skulle jag börja tänka på att KÖPA det.
 

joiyua

Avslutat medlemskap
Vill väldigt gärna ha Photoshop CS men vem har råd att köpa det? Inte jag i alla fall.
Jag förstår verkligen inte varför det kostar så mycket.
 

chralm

Aktiv medlem
För att det kostar en hel del att utveckla. Och det finns en marknad som är beredd att betala priset. markadsekonomi kallas det visst.
 

joiyua

Avslutat medlemskap
chralm skrev:
För att det kostar en hel del att utveckla. Och det finns en marknad som är beredd att betala priset. markadsekonomi kallas det visst.
Jo jag förstår att det kostar mycket att utveckla, men det är inte SÅ stor skillnad mellan de olika versionerna av Photoshop så att det skulle kosta lika mycket varje gång. Det är i och för sig inte ett hållbart argument till varför jag inte köper det, men andra program kostar ju inte lika mycket så jag förstår inte varför just Photoshop måste kosta så mycket.
 

ulltand

Aktiv medlem
joiyua skrev:
Jo jag förstår att det kostar mycket att utveckla, men det är inte SÅ stor skillnad mellan de olika versionerna av Photoshop så att det skulle kosta lika mycket varje gång. Det är i och för sig inte ett hållbart argument till varför jag inte köper det, men andra program kostar ju inte lika mycket så jag förstår inte varför just Photoshop måste kosta så mycket.
Det finns ju program som kostar betydligt mycket mer än Photoshop!

I vilket fall, den stora anledningen till priset är knappast utvecklingskostnaden, utan att marknaden finns.
 

chralm

Aktiv medlem
Frågan är: Om de sänkte priset till en femtedel av vad det kostar. skulle fem gånger så många köpa programmet? Antagligen inte. Och däför kostar det så mycket.

jag arbetar själv i branchen och vi behöver dra in en viss mängd pengar varje år. Vi tar i runda slängar 500-600 kr per anställd som våra kunder har. Om vi istället tog 100 kronor skulle jag vara arbetslös idag.

Enkel ekonomi tycker jag.

mvh Christian
 

joiyua

Avslutat medlemskap
Ja tyvärr. Men det är sorgligt när man verkligen vill ha ett program och betala för det, men inte har råd. (Ja jag vet att det gäller att prioritera och sådant men 8000, eller vad programmet nu kostar, är ju mer än vad jag får under ett helt år.
 

joiyua

Avslutat medlemskap
FILM) (ulltand skrev:
Snacka om i-landsproblem :)

Lisa, har du ens kollat på de gratisprogram som finns?
Jo det är verkligen ett i-landsproblem.. :p

Nej jag har inte kollat på gratisprogram men det var någon som skrev om något gratisprogram någonstans (hmm..) som jag kanske ska testa. Men jag har hört så många som tycker att PS är bra.
 

Strutsen

Aktiv medlem
chralm skrev:
Frågan är: Om de sänkte priset till en femtedel av vad det kostar. skulle fem gånger så många köpa programmet? Antagligen inte. Och däför kostar det så mycket.

jag arbetar själv i branchen och vi behöver dra in en viss mängd pengar varje år. Vi tar i runda slängar 500-600 kr per anställd som våra kunder har. Om vi istället tog 100 kronor skulle jag vara arbetslös idag.

Enkel ekonomi tycker jag.

mvh Christian
Ja men om du tog 400 så skulle du kanske ha flera kunder?
Jag tror att om priserna på program, musik och video blev lägre skulle fler betala. Vad motiverar t.ex. Microsofts svindyra program som fått miljoner datorer att crasha eller bli hackade.

Sen tycker jag man ska göra skillnad på piratanvändande i kommersiellt och privat bruk.
Tjänar man pengar på det så får man betala vad det kostar
 

uge

Aktiv medlem
Tråkigt

Strutsen skrev:
Ja men om du tog 400 så skulle du kanske ha flera kunder?
Jag tror att om priserna på program, musik och video blev lägre skulle fler betala. Vad motiverar t.ex. Microsofts svindyra program som fått miljoner datorer att crasha eller bli hackade.

Sen tycker jag man ska göra skillnad på piratanvändande i kommersiellt och privat bruk.
Tjänar man pengar på det så får man betala vad det kostar
Håller med. Jag tycker det är för jäkligt att hammare, borrmaskiner, ugnar och spisar mm mm som jag använder helt privat skall kosta lika mycket för mig som för proffsen (kockar, snickare osv)
 

Strutsen

Aktiv medlem
Re: Tråkigt

uge skrev:
Håller med. Jag tycker det är för jäkligt att hammare, borrmaskiner, ugnar och spisar mm mm som jag använder helt privat skall kosta lika mycket för mig som för proffsen (kockar, snickare osv)
Menar du allvar eller är du ironisk?
Det finns flera exempel på olika priser för företag och privatpersoner, t.ex bredband.

Sen finns det mängder av rabattformer för privatpersoner, pensionärer och studenter som inte omfatta företag.
Varför ska programvaror vara så heligt?
 
ANNONS