Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Har problem med min kamera - hjälp!
- Trådstartare Rohed
- Start datum
predestined
Aktiv medlem
har du provat med olika objektiv?
ser ut att vara nåt fel i objektivet
Rohed
Avslutat medlemskap
predestined skrev:
har du provat med olika objektiv?
Jag märkte det med 70-200/4L på och då bytte jag till kitgluggen men det är samma där.
predestined
Aktiv medlem
ok..
det verkar som spegeln fastnat när man kollar på bilden..
Rohed
Avslutat medlemskap
predestined skrev:
ok..
Kan man göra något åt det? Är det värt att lämna in den på lagning?
Ang. slutarkrasch så har jag för mig att när slutaren pajjar så ska bilden få konstiga färger istället för svart. Är det rätt?
RolandM
Aktiv medlem
Jag kan tänka mig att spegeln fällts upp till hälften när slutaren öppnar sig. På sensorn är bilden upp och ner och spegeln fälls nedifrån och upp, vilket borde leda till att bilden ser ut som den gör.
Prova att köra rysshackets spegeluppfällning och kika även in framifrån i kameran och se spegelns position när slutaren öppnar sig.
Prova att köra rysshackets spegeluppfällning och kika även in framifrån i kameran och se spegelns position när slutaren öppnar sig.
Graylingman
Aktiv medlem
Flera hypoteser: Antingen fälls inte spegeln upp fullständigt när bilden tas utan bara delvis (Hur ser det ut i sökaren när du tar en bild? Blir det helsvart?) eller också har slutaren pajat.
Rohed
Avslutat medlemskap
WFS) (Graylingman skrev:
Flera hypoteser: Antingen fälls inte spegeln upp fullständigt när bilden tas utan bara delvis (Hur ser det ut i sökaren när du tar en bild? Blir det helsvart?) eller också har slutaren pajat.
Det ser ut som vanligt. Efteråt ser man att det bara är halva bilden.
SM0SBI
Aktiv medlem
Japp det är slutaren, den alltså paj.Rohed skrev:
Det som händer när jag trycker av en bild på "bulb" så fälls spegeln upp helt och hållet. Sen finns det en spegel till efteråt va? Under denna sitter en svart blank platta (sensorn?).
Om den mittersta delen är slutaren så fälls inte denna upp utan stannar på mitten.
RolandM
Aktiv medlem
Rohed skrev:
Det ser ut som vanligt. Efteråt ser man att det bara är halva bilden.
Det bör utesluta spegelproblem. Slutaren har två ridåer den enan öppnar och den andra sluter, så att det bildas olika stora springor beroende på slutartiden, d v s ridåerna startar med olika intervall.
Det verkar vara av din observation så att den ena ridån inte är öppnar helt, utan enbart för halva bilden.
Jag tvivlar på att en reparation är lönsam i förhållande till vad en begagnad 300D kostar.
SM0SBI
Aktiv medlem
Finns många begade 1dmk2 nu och på dessa blir du inte besviken och slutaren håller garanterat längre på domRohed skrev:
Ok, tack för alla svar. Nu får jag fajtas med funderingarna över att köpa nytt hus och vilket. Känner att 300D är lite för "dåligt" för mig. Finns saker som jag saknar.
Rohed
Avslutat medlemskap
SM0SBI skrev:
Finns många begade 1dmk2 nu och på dessa blir du inte besviken och slutaren håller garanterat längre på dom![]()
Det är ju ett alternativ, tyvärr kommer nog inte plånboken eller flickvännen klara av en sådan uttömning.
En 400D eller en 20D ligger närmare verkligheten.