Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har Tamron någon service i Sverige?

Produkter
(logga in för att koppla)

CyberPet

Aktiv medlem
Sitter och funderar lite på om jag ska, eller inte ska, skicka iväg mitt Tamron (28-75/2.8) för kalibrering då den har liiiiiite problem med frontfokus och inte fokuserar helt skarpt i 28 mm med vidöppen bländare (då menar jag inte "mjuk" utan suddig bild).

CyberPhoto har sagt att jag kan skicka ner objektivet till dem och de kan göra lite tester på objektivet för att se om det ska bytas ut eller inte. Men frågan är ju om det hjälper. Jag kanske får ett objektiv som är ännu värre. Så frågan är om man inte kan skicka objektivet till Tamron för en justering.

Jag har läst på dpreview att många skickat iväg sitt objektiv för att få det "kalibrerat" med Canon EOS 350D och då har det varit perfekt i alla bländarlägen och brännvidder.

Någon som vet?

Svensk representant finns. Verkstad också?

Den svenske representanten är

Focus Trading AB
Laxfiskevägen 16
433 23 Partille

Telefon 031-336 23 00, telefax 031-44 63 33

http://www.focustrading.se

Om de även har en serviceverkstad kan man inte utläsa av webben.

Skickade in en klagan den 21 mars och har påmint dem och de har svarat ett par gånger, senast så här, så det tar sin tid innan man ens får skicka in eländet:
.................................................
Vi har inte fått något svar ännu ang din optik och Sigma-blixt.

Betr det andra du nämner om skärpa på fel ställe (ingen blixt inblandad) så känner
vi till det när det gäller digitalkameror. Sådana objektiv måste skickas till Tamron
i Tyskland för åtgärd/justering. Vi har ingen information om vad som görs då.

Vi stöter på om frågan Tamron/Sigma-blixt idag.

Det verkar vara ett vanligt problem hos Tamron 28-75, det här med skärpan.
Johan Hansen har ju som bekant testat en "bröte" objektiv utan att få någon ordning. Han skulle visst skicka in både kamera(10D) och objektiv till Tyskland för kalibrering.

Oh fy... men om man kalibrerar både kamera och objektiv, vad händer då med andra objektiv?? Är det inte risk då att man sabbar andra objektivs skärpa?

Jag bara *måste* ha ett fungerande objektiv före den 28 maj, då jag ska vara "second shooter" på några bröllopsfotograferingar. *suck*

Jaja, objektivet går ner till Cyberphoto i morgon i alla fall, så har de det på måndag. Sen får vi väl se vad som händer och fötter.

Gaaah... jag saknar objektivet redan, för till 90% är det ett kanonbra objektiv, det är bara den där lilla detaljen som gör det lite frustrerande och oroande om man inte träffar helt rätt med fokus.

Jag skickade in ett Tamron 28-75 till Kameraservice i Kungsör. Fantastiskt snabb och proffsig service.

Om CyberPhoto skickar iväg objektivet, undrar var de skickar det då. Hmmm.... vore ju guld att få det fixat!

Nu har jag i alla fall lekt med demon av Noise Ninja, så jag överlever med kitobjektivet tills Tamronobjektivet kommer tillbaka. Nu kan man ju ta bilder i 1600 ISO utan att dö av bruset. :-D

Fick ett nytt objektiv av Cyberphoto efter att de också konstaterat att skärpan var som innan man gnuggat sömnen ur ögonen på morgonen vid bländare 2,8 och 28 mm. Dock var den skarp vid 75 mm (samma bländare).

Det nya objektivet är f*n i mig sämre! skarp vid bländare 2,8 och 28 mm förvisso, men är så fruktansvärt hemskt vid längre brännvidder att objektivet är helt värdelöst att använda. Då var det första objektivet bättre, zoomade man in över 35 mm hade man ju i alla fall skärpa i bilderna.

Så nu får jag nog skicka tillbaka objektivet igen (trots att Cyberphoto sa att de hade testat objektivet åt alla håll).

Om de ändå kunde kombinera ihop dessa två objektiv till ett, då skulle objektivet vara skarpt både i vidvinkel 28 mm och i tele 75 mm och jag skulle vara nöjd.

Om inte Cyberphoto hittar en skarp glugg som kan både ock (vilket borde vara möjligt då jag sett att den klarar det åt båda hållen), får jag väl begära pengarna tillbaka eller försöka få objektivet kalibrerat.

Känns så fruktansvärt surt. Visst, jättebra att nya gluggen är skarp i 28 mm.... men helt oanvändbar i övrigt. SUCK!!!!!!!

Någon som har haft samma problem med sitt Tamron 28-75/2,8 och har en Canon 350D eller 300D???

*superdeppar* så kul blev det i helgen, inga bra bilder nu heller.

Jag svarar mig själv... då får man bäst svar typ.

En vän här på fotosidan har en Tamron 28-75/2.8 och han bor bara något kvarter bort så han kom förbi med sin kopia av objektivet och lät mig prova.

Jösses vilken bra kopia han har!! Så nu vet jag att jag inte imbillar mig, det går att få ett bra objektiv rätt ur lådan. Det gäller bara att Cyberphoto gräver djupare åt mig.

Hans objektiv var skarpt i 28 mm till 75 mm i bländare 2.8. Inte som mina två varianter som var antingen eller, antingen skarp i de längre brännvidderna eller skarpt i de kortare.

Dessutom provade han mitt objektiv med sin 20D och fick samma eländiga resultat som mig. Så nu vet jag att det inte är mig det är fel på (eller kameran) utan jag har haft otur med objektiven.

Så nu blir det nog ett byte till, inga kalibreringar ska behövas.

ANNONS
Götaplatsens Foto