Annons

Hasselblad 500 C

Produkter
(logga in för att koppla)

yinyang

Ny medlem
Hej!

Jag har återigen dammat av min gamla Bladare och har lite problem med framdragning av filmen. När jag har exponerat en ruta och drar fram så kommer jag inte helt till nästa ruta utan måste korrigera lite manuellt.
Är det någon som vet om man kan justera detta själv eller måste man lämna in kameran för att få detta gjort?

Tack på förhand!!

Sophia

A 12 svart. Det ena heter CU33292 och det andra CR44295.
Kameran är ganska gammal (en 25-30 år sulle jag tippa) och magasinen har väl ungefär samma ålder.

/S.

Ang. åldern så kan du ta reda på det genom att skriva:

V H P I C T U R E S
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0

Alltså är det första magasinet ifrån -CU- 1957 och det andra ifån -CR- 1958. Samma sak gäller kameran.

A12:eek:rna brukar sällan krångla, är du säker på att du inte har C12 magasinen? De tillverkades emellan 1955-1968. Dessa magasin brukar ställa till lite strul vid film framatning. Lämna in dem på service, det finns en duktig och billig kille i landvetter gbg.

David Knapman
Pro Camera Service
031919403

Mvh // Martin

Sorry,

Det är ett C12 du har, A12 började inte tillverkas förens 1968.
Du har säkert åxå ett hål där du kan se vilket nummer filmrutan har, i plattan som håller filmen plan... Det har inte nya A12.

Mvh // Martin

OK!

Tack för hjälpen. Nu är det bara att börja leta efter någon som kan reparera Hasselblads magasin i Antwerpen där jag bor:)

Tack igen!

/Sophia

TH 66159...

Så mitt magasin är från 62 då. Är det ett C-magasin? När jag köpte min bladare och började fota med den drogs filmen fram mycket ojämnt, ibland inte alls. Jag sände hela kittet till David Knapman för service och översyn. När den kom tillbaka funkade frammatningen klanderfritt ett 10-tal rullar, utom när jag "snabbfotar" med 1,2 sec (eller vad det nu är) mellan rutorna, för då blir det ett mellanrum mellan neggen/positiven på ca 2 cm. Förra helgen skulle jag fota en för skolbal uppställd lillebror med flickvän. Gjorde av med tre rullar på detta, och en av rullarna kom tillbaks med minimalt mellanrum mellan bilderna första sex rutorna, och sedan var resten omlott med 2-3 mm. Vad göra? Dessutom är inte spåret för "plåten" helt ljustätt, utan en jag får sätta en ljustätt tejp över. men nackremmen vrider sig ibland runt knapparna den sitter i och skaver lös tejpen och skadar filmen...

Hej Sophia!

Det kan vara en god idé att prata med Pro Camera Service i alla fall. Han tar fastpris på reparationer, så du vet redan när du skickar magasinet till honom vad det komer att gå på. Jag bor i GBG (jobbet ligger granne med Hasselblads nya bygge...) men har ändå åkt till Landvetter med men bladare när den har varit krasslig (och när jag inte kunde hantera mitt C16-magasin...)

/Anders

Tja... dom är kända för att strula en del, lämna in igen! En ny packning till magasinlocket kostar 60:- hos Hr. Knapman.

// Martin

ANNONS
Götaplatsens Foto