FelixSwensson
Avslutat medlemskap
Hur bra är den här kameran egentligen? Har inte sett mycket om den på nätet. Hur står den sig mot en 1Ds till exempel och hur funkar det här med både digitala och analoga bakstycken?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
FelixSwensson skrev:
Hur bra är den här kameran egentligen? Har inte sett mycket om den på nätet. Hur står den sig mot en 1Ds till exempel och hur funkar det här med både digitala och analoga bakstycken?
FelixSwensson skrev:
Ballt, en sån skulle man vilja ha. Men en snabbaste slutartid på 1/800. Räcker det verkligen?
larsaz skrev:
Jag skulle dock vilja veta hur ofta folk använder 1/8000 sek. antar att det finns dom som aldrig använt sin kameras snabbaste slutartid...
steinick skrev:
Den är mycket bra. Enligt senaste Hasselblad Forum (1/2004) så har IKEA gått in för H1 med PhaseOne H101 digitalbakstycke.
Ställer man en sådan fråga skall man definitivt inte ha en H1.FelixSwensson skrev:
Ballt, en sån skulle man vilja ha. Men en snabbaste slutartid på 1/800. Räcker det verkligen?.............
Proboarder skrev:
Jag har faktiskt överexponerat bilder, med 1/8000 och bländare 2.8 ^_^
Alperna, soligtsomfan och snö. ISO 100 =)
sagan skrev:
Blir många gråfilter vid 1/800 då!
Sonnaren skrev:
Ställer man en sådan fråga skall man definitivt inte ha en H1.
Fotokunskaperna är alldeles för dåliga.
Us
larsaz skrev:
Gråfilter, du vet...
Hoya som gör utmärkta ND-filter har i sitt standardsortiment bl.a. Hoya Multicoated ND400 Filter som har 9 stegs reduktion. Det torde räcka mer än väl med ett sådant. Reducerar 1/8000 till 1/15.sagan skrev:
Blir många gråfilter vid 1/800 då!
Att det finns kameror med så kort slutartid som 1/8000 sek, beror nog inte så mycket på att det skulle finnas något större behov av såna tider, utan mer på behovet av korta blixtsynktider (1/200 - 1/500). För att få det behövs snabba slutare, vilket ger korta slutartider på köpet.larsaz skrev:
Det är en hysteri idag att kamerorna ska ha superkorta slutartider typ 1/8000 sek. eller ändå kortare. Det är inte ofta man använder snabbare tider än 1/1000 sek. men det är klart att det kan finnas användningsområden & det skadar ju inte om dom finns.
Jag skulle dock vilja veta hur ofta folk använder 1/8000 sek. antar att det finns dom som aldrig använt sin kameras snabbaste slutartid...
steinick skrev:
Enligt senaste Hasselblad Forum (1/2004) så har IKEA gått in för H1 med PhaseOne H101 digitalbakstycke. Jag antar att man har gjort en ordentlig utvärdering. (IKEA har 14 fast anställda fotografer plus ytterligare 15 inhyrda under högsäsong.)
.