Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hasselblad mellanring

Produkter
(logga in för att koppla)

Emil-G

Aktiv medlem
J. S-g. skrev:
Räknade du med pupillpositionen eller brännvidden i din tabell?
Jag har använt Lennarts formel: Effektiv bländare = (brännvidd + (tub / pupillförstoring)) x nominell bländare / brännvidd med värden från Zeiss hemsida vad gäller pupillförstoring (kvoten mellan utgångs- och ingångspupillen).

Om du skickar mig ett mail så kan jag skicka dig Exceldokumentet i slutet på veckan, jag kommer hem på fredag igen. När jag kommer hem kan jag också jämföra era respektive formler.
 

magnus67

Aktiv medlem
J. S-g. skrev:
Följande formler tycker jag är lite lättare att räkna med:

Faktor = 1 + (utdrag/brännvidd)

Kompensation (i antal bländarsteg) = ln(faktor^2)/ln2

Dina formler stämmer inte riktigt. Felet beror på att du blandar uttrycken för bildens förstoring och exponeringsförlängningsfaktorn (härligt långt ord).
Så om någon skulle använda den första formeln för att beräkna exp. faktorn blir resultatet fel. Men antal steg blir rätt på slutet ändå eftersom du slänger in kvadraten (som skulle varit med i första formeln) i logaritmen.


Förstoringen = utdrag/brännvidd

och

Exponeringsfaktor = (1 + förstoring)^2 = (1 + utdrag/brännvid)^2

och då blir

Antalet steg = ln(exp.faktor)/ln(2)
 

Pillowman

Ny medlem
Hur många steg ska jag kompensera då jag har en hasselblads mellanring nr:55 på min 80mm optik?

Någon som vet?
Ny på Hasselblad och har en 503cw m vanliga 80mm gluggen, är nu sugen på en mellanring för att "komma närmare" men förstår inte riktigt konceptet med mellanring i allmänhet och nu då det här med at kompensera i synnerhet? Behöver jag alltså justera bländaren med mellanring? Eller slutartid? Eller både och?
 
ANNONS