Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hasselblad ???

Produkter
(logga in för att koppla)

Christer.jonsson

Avslutat medlemskap
Har några frågor om Hasselblad 2000 fc/m !
Jag har funderat på att köpa en sådan, men efter att ha tittat runt lite inne på forumet har jag blivit skeptisk,är inte 2000 fc/m någon bra kamera? , har även lånat hem en kamera för närmare granskning och märkte då att det sitter ett batteri i kamerahuset vad sjutton är de till ?
Uppskattar svar,synpunkter,mm , om 2000 fc/m ???

Har ingen erfarenhet, men jag har läst och hört lite granna. Slutaren är elektroniskt kontrollerad därav batteriet. M:et står för modified och har några uppdateringar från modellen innan såsom utbytbar mattskiva (såsom klivet från C till C/M) samt så ska slutaren vara bättre skyddad.

Kruxet är att många hade sönder slutaren. Jag pratade med en killa på Pro Service, som antagligen är den bästa reperatörern i landet förutom Hasselblad själv då kanske, och han sa att de inte hade så många slutare kvar till 2000-serien, har för mig att de hade några hundra. När dessa slutare har tagit slut :) så går de ej längre att reparera. Men det kanske tar ett tag, bäst att ringa ner och fråga dom.

Det som är bra med modellen är F-objektiven som oftast (alltid?) är ett steg ljusstarkare än C-dito. Har för mig att blixtsynktiden är dålig,dvs lång. Tror inte heller att det finns lika många objektiv att välja på som för C-serien.

Men mitt bästa tips är att ringa ner till Pro Service, sedan att höra efter här och på andra håll (photo.net) hur den är rent användarmässigt.

/e

ANNONS
Götaplatsens Foto