Annons

Hasselblads exponeringsmätare

Produkter
(logga in för att koppla)

glugg

Aktiv medlem
Jag har en fundering ang.Bladarens prismasökare med exponeringsmätare.Min mätare heter PME/VFC-6 och den har 2 rattar på var sida om prismat. Den vänstra ställer man in filmkänsligheten med och den högra ställer man in objektivets största bländare. Använder man 80:ian, blir det 2,8 eller 250:ian blir det 5,6. I sökaren blir det 2 stegs skillnad på EV-värdet, men har jag en lös mätare får jag ju endast ett EV-värde som jag ställer in oavsett vilket objektiv jag använder.
Snurrigt. Kan någon förklara detta, vad skall jag använda, en lös mätare eller bladarens mätare?
Göran

Hur vet mätaren vilken bländare du tänker exponera med?
Bör du inte mäta med den bländaren du tänker exponera med inställd på sökaren.

Hasselblads mätare mäter ju genom objektivet och behöver därför veta hur mycket ljus objektivet släpper igenom, dvs största bländaröppning. En lös mätare är helt oberoende av objektivet, men bägge skall rätt inställa ge samma resultat om du mäter mot samma objekt.

Med 80 mm objektivet och 2,8 inställt på sökarens mätare ska du få samma resultat som med 250 mm och 5,6 inställt. Du måste givetvis mäta mot samma jämnt belysta yta och den måste vara så stor att den täcker hela mätvinkeln

laha skrev:
Med 80 mm objektivet och 2,8 inställt på sökarens mätare ska du få samma resultat som med 250 mm och 5,6 inställt. Du måste givetvis mäta mot samma jämnt belysta yta och den måste vara så stor att den täcker hela mätvinkeln
Jaha, den kollen har jag alldrig gjort.Skall testa det tillsammans med en lös mätare. Skall ut med fotokompisar i helgen så då blir det läge att prova. Återkommer med resultat.
Göran

laha skrev:

Nu har jag gjort som du skrev Lars och visst fick jag samma värde på den lösa mätaren som på kamerans mätare inställd på resp bländaröppning för resp objektiv.
Byter man objektiv får man inte glömma att ställa om bländaren på kamerans mätare.
Tack för upplysningen
Göran

ANNONS
Götaplatsens Foto