Annons

Hastighet och nogranhet på USM plus servo?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nerevarine

Aktiv medlem
Funderade lite på detta med att fota bilar...kanske till och med tävlingar. Läste precis ett expertråd på fotosidans förstasida där det rekomenderades manuell fokus för rally, då det går så fort.

Jag funderade då bara kring om man har en snabb kamera (en 30D är på ingång, och den kallar jag som snabb iaf, jämfört med min gamla 300D), som man sätter i AF Servo läget, ihop med en snabb telezoom med USM (min 70-200/4L som ju dessutom kan begränsas till 3 meter till oändlighet, ist för 1.2 meter)... Just hur snabbt vågar man lita på att det hinner låsa på ett objekt och ställa in sig?

Har hört att två-tre sekunders följande av objektet ger stabilast servo-beräkning....så länge kanske bara går ibland i sportsamanhang, men om man skulle ha tur och få följa en bil som accelererar mot kameran i tre sekunder...och kanske har en hastighet på säg 150km/h när kortet ska tas... Kommer kameran och objektivet kunna fixa det? Är det en gång på tio isf, eller ska det funka varje gång?

Och vet någon kort och gott hur snabba objekt man vågar låta servon och USM motorn försöka låsa på?

Och hur säker blir servons beräkning om ett objekt accelererar eller saktar in kraftigt?

Vill lära mig allt om detta nu, så jag har en stabil grund att stå på när jag väl börjar testa själv. =)

Jag hade en 20D förut, och med den så lyckades jag kanske få två av 10 bilder i fokus med Servo AF när jag fotade motorcyklar in action, mest problem var det rakt framifrån.

Med min nuvarande kamera D2Hs missar jag nästan aldrig, den har mycket snabbare autofokus (som natt och dag i jämförelse) samt att jag kan koppla flera fokus grupper som följer objektet med kameran.

Så jag måste nog göra dig besviken, 30D är en bra kamera, men det är ingen proffskamera när det gäller autofocus, men försök undvika skjuta rakt framifrån och försök hålla objektet i focus ett par sekunder och använd snabba tider, jag lyckades bäst när jag gjorde så.

mvh kent.

Jo, jag vet ju att det inte är en proffskamera och inget för den som är ute efter maximal hastighet...men jag har trots allt lyckats få till ett par bilder hyffsat även med min 300D och det objektivet, på objekt som rört sig rätt fort....och 30D är ändå enormt mycket snabbare (och väl exaktare i AF:en) än 300D...så jag tycker nog att det borde gå rätt bra om man bara använder det rätt...

Jag kommer dock mest fota bilar när jag ska fota motorsport...som ju servon klart lättare borde låsa på än motorcyklar också....speciellt framifrån då kanske, då en hoj rakt framifrån nog kan va rätt svårt att fånga. Typ att låsa på grillen på en bil eller så borde vara bättre iaf.

Jag får väl se hur jag får det att funka...för funka ska det göra. =)

Det hänger ju en hel del på vilket objektiv man använder också. Ju snabbare motorer i objektivet, desto större sannolikhet att den hänger med. Det är iaf min erfarenhet av min 20d.
Jag har jämfört 20d och 300d, och då står sig 20d:n avsevärt bättre än 300d:n. Så jag tror inte du kommer bli besviken över förbättringen, sen om den är tillräcklig kan jag inte sia om.

70-200/4 L är rätt rejält snabb, och begränsar man omfånget till 3 meteter till oändligt så går den väldigt fort från ände till ände..så objektivet tror jag nog ska göra sitt iaf.

Ska bli spännade att se hur 30D är iaf....300D är verkligen seg, även om den tar fina bilder.

Hej,

Jag har i dag en 20D och ett 70-200 2,8L. Tanken var att jag skulle ha den här kombinationen för hundsport. Först blev jag otroligt besviken - nästan ingen bild blev bra alls. Men efter jag skickat in min kamera och samtliga objektiv för kalibrering/justering till Canon RCC blev det stor skillnad.

Jag kan inte påstå att samliga bilder blir bra. Men en stor del som påverkar detta är jag själv. Hundar är väldigt snabba, ibland även små, och det gäller att "skjuta" rätt. Gäller säkert även för motorsport :)

Jag använder bara mittpunkten som focus, något som jag tycker är bättre än att köra med flera AF-punkter. Men så fort du kommer utanför objektet är det kört... :)

Som någon tidigare skrev så är objekt som kommer framifrån svårare att få skarpa - men det går. Kameran som du skaffar är ju en Semiproffs modell så den presterar nog mer än OK. Vill man dock få bästa möjliga följande AF ska man nog välja en 1D Mark II som kan ta 8,5 bilder i sekunden och som dessutom har en separat AF-processor (om jag fattat det rätt :).

Nedanstående länk är på några kort jag tagit med AF-servo och hundar (efter justeringen).

http://www.sbkhalmstad.se/Bildsidor/uppletandesvartvitt/svartvittindex.htm

Mvh
Bosse

Jag har framgångsrikt plåtat STCC med EOS 10D + EF 70-200/4L även med extender påkopplad. Allt handlar egentligen om hastigheten mot kameran. Men jag upplevde inte det som några problem att få 10D att hänga med i svängarna (ja, alltså bildligt talat, men på raksträckorna alltså ;))

Autofokusen är lite mindre noggrann i AI Servo-läget än One-Shot och rent hastighetsmässigt så är det skillnad mellan olika objektiv. T.ex. så är EF 300-400/2.8 och 500-600/4 de snabbaste som Canon har.

Har man objektiv med ljusstyrka f/2.8 eller snabbare så blir autofokusen säkrare då den går in i High-precision mode. Detta gäller den centrala AF-punkten i alla EOS-kameror och ytterligare några till i high-end modellerna.

Jag tror inte du kommer att ha några problem med att fota rally med 30D + 70-200/4L

Jag hade nog satsat på ett bra hus (tex 1D) och ett 70-200 2,8 (+1,4x) eller ett fast 300 2,8 för den som klarar sig med fast objektiv.

MVH Niclas,

(Mina brännviddstankar gäller full/semi-format)

Skönt att höra!

Ska bli riktigt skoj att testa lite så fort jag får kameran....och nu vet jag ju att det går att få till iaf...något jag lite halvt gett upp på med min 300D, då jag vill skjuta RAW, och Av eller M läge....och den där jäkla Ai-AF:en i 300D känns ofta väääldigt seg att slå om från one-shot till servo, eller så är den för långsam när den väl slår om att den ofta inte hinner ikapp objektet ändå...

Niclasfoto skrev:
Jag hade nog satsat på ett bra hus (tex 1D) och ett 70-200 2,8 (+1,4x) eller ett fast 300 2,8 för den som klarar sig med fast objektiv.

MVH Niclas,

(Mina brännviddstankar gäller full/semi-format)
Jo...om jag skulle plåta motorsport proffessionellt skulle jag säkerligen skaffa det jag behövde...men nu är jag 20 år, glad amatör och med tankar på att försöka utbilda mig till fotograf senare....så där jag är nu är en 30D och 70-200/4L ungefär det maximala jag kan ha råd med.

Begagnad 1D ca 8000 till 9000,-

Begagnat EF 70-200 f/2,8 ca 8000,-

__

Begagnad 1D ca 8000/9000,-

Begagnat EF 300 f/2,8 ca 14000 till 17000-

Mycket pengar är det men ett nytt 30D med nytt 70-200 f/4 kostar sina nära tjugo tusen också.. personligen så hade jag hellre vairt utan prylar en tid för att spara ihop.

Nu var det nog med subjektivt förankrade råd;)

Kör på, du lär inte bli missnöjd med ett 30D och 70-200 f/4;)!

MVH Niclas,

ANNONS
Götaplatsens Foto