Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HDR fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

fotojohan

Aktiv medlem
Tjena... har en fråga angående HDR bilder... jag har en känsla av att en bild ska vara så original det bara går, därför är jag lite tveksam till om jag ska börja använda Photomatix... nu till min fråga...

Tycker du/ni att Photomatix som gör HDR bilder, är:

1. Ett hjälpmedel?

2. Manipulation/fusk?

Mvh Johan F

fotojohan skrev:
Tjena... har en fråga angående HDR bilder... jag har en känsla av att en bild ska vara så original det bara går, därför är jag lite tveksam till om jag ska börja använda Photomatix... nu till min fråga...

Tycker du/ni att Photomatix som gör HDR bilder, är:

1. Ett hjälpmedel?

2. Manipulation/fusk?

Mvh Johan F

1. Vid måttlig användning

2. Vid för entusiasikt dragande i reglgen

Det går att få naturligt fina bilder med HDR,har ej testat själv.Men ofta så tar folk i så förjävligt att det ser tecknat ut.
Går väl att ladda ner en demo och prova,så får du se hur det blir.
I senaste nr av Digitalfoto finns en artikel om hur det kan se riktigt fint ut.
/Janne

Senast ändrad:
Det digitala mörkerummet.

Enn så länge måsste man hjälpa digitala sensorer att fånga det dynamiska umfång som många fotografiske situationer kräver. Bracketing, multiexponeringer, Grad-filter o.a. är ju inget nytt, men nödvendig för att gjengi värkligheten.

Photomatix är ett utmärkt redskap till detta; men måsste användas med måtta. HDR som liknar Disney World, tycker jag är löjligt.
HDR skal i mitt tycke vara där utan att synas..........
mvh Erik J

Re: Re: HDR fråga

kiwawa skrev:
1. Vid måttlig användning

2. Vid för entusiasikt dragande i reglgen

Det går att få naturligt fina bilder med HDR,har ej testat själv.Men ofta så tar folk i så förjävligt att det ser tecknat ut.
Går väl att ladda ner en demo och prova,så får du se hur det blir.
I senaste nr av Digitalfoto finns en artikel om hur det kan se riktigt fint ut.
/Janne

Tjena Janne, tack för ditt svar... det ska jag lägga på minnet... Har fullversion utav Photomatix, men undrade vad andra tyckte bara...

Mvh Johan F

Det beror kanske också på vilken effekt man är ute efter. Ibland kanske ute efter en mer konstnärligt bild, då tycker jag att det kan bli rätt fråck att dra på lite med HDR effekten. Men ibland har jag använd HDR i ganska låg grad för att få med mer av det dynamiska omfånget. Tex. exponerar jag efter förgrunden resulterar det antagligen i en utfrätt himel, exponerar jag efter himlen blir förgrunden för mörk. Då brukar jag ta två bilder med olika med olka exponering och sedan köra "manuell" HDR i ps.

1. Ett hjälpmedel? Ja

2. Manipulation/fusk? Ja om det räknas som fusk att få ett foto att kunna se ut som ens ögon uppåfattade ljuset/sceneriet.

pellepiano skrev:
2. Manipulation/fusk? Ja om det räknas som fusk att få ett foto att kunna se ut som ens ögon uppåfattade ljuset/sceneriet.

Men ögat har ju inte så bra dynamiskt omfång som HDR medger. Däremot är ögats anpassningsförmåga väldigt bra. En HDR-bild visar hur ögat uppfattar situationen över tid, inte momentant. Är det soligt ute och du kollar in i skuggan tar det ett litet tag innan du urskiljer detaljer, sen tar det ett tag för ögat att anpassa sig nr du flyttar ut blicken i ljuset igen. Men detta sker utan att du behöver ställa om något. Detta gäller f.ö. också för ögats fokuseringsförmåga.

Men för att svara på frågan:
1. Hjälpmedel: Ja.
2. Manipulation? Ja. Fusk? Nja.

Ofta är det allldeles för överdrivet, så det blir bara en konstig bild.

2. Manipulation? Nej, inte om man jämför med verkligheten. Ja, om man jämför med en 8-bitars JPG.
Detta dock under förutsättning att man ton mappar med måtta. www.flickr.com har ca 38000 HDR bilder varav de flesta är bara skräp just pga felaktig ton mapping.
Rätt behandlat kan HDR ge fantastiskt fina bilder.
//L

fotojohan skrev:
jag har en känsla av att en bild ska vara så original det bara går
Hur är bilden när den är "original", då? Som kameran återger den? Med vilka kamerakurvor då (dynamisk, porträtt, landskap, neutral, etc)? Eller råkonverteringsprogrammet? Med vilken profil då? Är det OK att ändra vitbalans från dagsljus till skugga eller till glödljus, eller är det manipulation?

Jag håller med Erik och Oskar.

2. Manipulation: Nej. Fusk: Definitivt inte.

Men Johan har en poäng också - det finns gräsliga vulgoversioner av HDR-bilder men det är väl inte det vi diskuterar här?

1. Definitivt ett hjälpmedel.
2. Manipulation är det kanske, eftersom det är flera bilder som blir en, men det är absolut inte fusk (varför skulle det vara fusk att använda tekniken för att få bättre bilder?).

Det är inte helt lätt att göra HDR-bilder, där det inte direkt syns att den tekniken använts. Jag tycker att det oftast är bäst om det märks så lite som möjligt.

Här är ett exempel där jag försökt få det att se så naturligt som möjligt. Helt naturligt gick det inte att få det, men det har inte med HDR att göra utan att det är så olika färgtemperatur på ljuset i bilden ...

Manipulation eller korrigering av kamerans missar i mörkrummet ? Lite skillnad ere välan iallfall !
Men en överdriven "Disney" liknande HDR, nej nej...!!
Anders bild ovan tycker jag är ett bra ex på en bra HDRI.

Oj oj här blir man sågad då :) .. mina HDR-bilder har väl mest Disney-liknande utseende hehe.. Jag gillar de helt enkelt!

Fast ska börja försöka fota/redigera så man inte ser att de är HDR.

Här kommer en Disney-bild:

Bilagor

• hon1-2-2.jpg
    hon1-2-2.jpg
    65.5 KB · Visningar: 672
Gillar också Lennarts bild. Tycker att HDR-bilder gör sig bra vissa gånger och sämre andra. Ett helt familjealbum med HDR-disney kanske blir lite för mycket. Men enstaka "konstfoton" är toppen!

ANNONS
Götaplatsens Foto