Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HDR med D700 och autogaffling?

Produkter
(logga in för att koppla)

irrbloss

Aktiv medlem
Skulle leka lite med HDR på min D700 och upptäckte att gafflingsstegen bara går ställa till max ett steg. Om jag vill ha -2, 0 och +2 får jag alltså ställa steglängden till 1 och sedan ta -2, -1, 0, +1 och +2. Fem bilder istället för tre alltså! Hur tänkte Nikon? Går det på något sätt att lösa på något smart sätt? Enda alternativen jag kan komma på är att ta fem bilder och kasta två, eller att köra med manuell gaffling.

Kolla in episod 2 av Scott Kelby's D-town TV med tilläggsavsnitt:
http://www.dtowntv.com/
Där beskriver de HDR-tagning med D700 just med att ta 5 bilder och slänga 2.
Du kan givetvis använda +-1 bilderna också men de tillför inte så mycket (i alla fall inte enligt filmen ovan).

Själv har jag precis börjat experimentera lite. D90 har +-2 steg men jag kan bara ta max 3 bilder. Men det går ju på ett ut alltså.

Mattias

Nu känner jag mig lite dum, men...
Varför inte använda alla fem bilderna?
Av lite olika anledningar:
1. Överflödig information - ett extra mellansteg ger ingen synbar förbättring i slutresultatet i de flesta fall.

2. Det tar längre tid att ta två extra bilder, speciellt kvällstid när ljuset är dåligt. Fåglar kan flyga förbi, träd kan vaja lite väl mycket mellan bilderna under gafflingssekvensen. Batteriet tar slut snabbare.

3. Slutaren slits i onödan.

4. Efterbearbetningen tar längre tid och mer utrymme - 67% mer tid och utrymme i genomsnitt.

Det kanske inte är så jobbigt vid EN bild, men ska man ta ett HDR-panorama med säg 20 bilder så blir det 100 bilder istället för 60 bilder.

Magnus,
Som sagt - jag menade inte att vara dum eller spydig utan undrade bara.

Med tanke på det där med tidsförlusten och fåglar som kan flyga förbi känns iallafall manuell gaffling som uteslutet (antar jag?)
En panorama-HDR blir väl kanske knepig den med.
:)

Magnus,
Som sagt - jag menade inte att vara dum eller spydig utan undrade bara.

Med tanke på det där med tidsförlusten och fåglar som kan flyga förbi känns iallafall manuell gaffling som uteslutet (antar jag?)
En panorama-HDR blir väl kanske knepig den med.
Nej jag förstod att du inte var spydig :). Jo tyvärr så är väl manuell gaffling utesluten. Känns bara så fånigt att Nikon inte har möjligheten att gaffla i två steg. Borde vara en väldigt simpel ändring i firmwaren. Har mailat Nikon och påpekat det nu. Fler (som bryr sig) borde göra samma sak, vem vet, då kanske de fixar det... :)

Nej jag förstod att du inte var spydig :). Jo tyvärr så är väl manuell gaffling utesluten. Känns bara så fånigt att Nikon inte har möjligheten att gaffla i två steg. Borde vara en väldigt simpel ändring i firmwaren. Har mailat Nikon och påpekat det nu. Fler (som bryr sig) borde göra samma sak, vem vet, då kanske de fixar det... :)

Bra!
... för när jag såg vad/hur jag skrivit kändes det lite som att det skulle kunnat uppfattas så. ;-)

Nyfiken som jag blev på saken sökte jag lite på nätet och det verkar vara många som mumlar över saken - och många verkar också kontakta Nikon om problemet.
Förstår jag det hela rätt ärr det bara en enkel programändring som krävs. Verkar knasigt att inte tillmötesgå folks behov där?
Kanske något för nån slipad fotointresserad hacker att jobba på.

ANNONS
Götaplatsens Foto