Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HDR sekvens med Canon 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

semlon

Medlem
Kan man ta en HDR sekvens med Canon 350D d.v.s.
en sekvens på mer än 3 bilder med samma bländare men med olika slutartider? Från underexponerad till överexponerad.

\\Lasse

Har ingen sådan kamera med leta efter "bracketing" eller "gaffling" och står den i Av-läge (Aperture priority) så borde det väl vara slutartiden som ändras...?

Vet ej om det finns på 350D
Men pÅ min 30D heter det AEB i menyn,

Annars brukar jag sätta kameran i [A] välja bländare , och sen manuellt över / under-exponera

då kan du ju tex ta HDR med tex 5 bilder.. eller hur många du nu vill

Jag tob en solnedgång med manuell gaffling -2 , -1 , 0 , +1 , +2 och så här blev resultatet http://photo.bohansson.se/mg/index.php?id=690

hoppas detta hjälpte något..

I eos 350d finns funktionen som heter AEB och står för Automatic Exposure Bracketing. Du ställer över och underexponering. Ställes i kamerameny (röd) 2. Du tar första bilden som vanligt, nästa bild du tar övererexponeras och 3:e bilden underexponeras enligt de värden du valt. Går inte att styra till olika slutartider vad jag vet utan bara Exposure compensation.

ANNONS
Götaplatsens Foto