Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Helios 44 - Vilket fäste är detta?

Produkter
(logga in för att koppla)

krisljungberg

Aktiv medlem
Hej!

Min tjej fick just hem ett Helios 44, men det var inte M42 som det stod att det skulle vara. Jag känner inte igen fästet själv så jag har ingen aning. Ser ju knappt ut att vara skruvgänga överhuvudtaget?

Ni som har lite koll på läget, vad för fäste kan det vara?

Photo 2021-08-27, 16 18 26.jpg
Photo 2021-08-27, 16 18 30.jpg
Photo 2021-08-27, 16 18 28.jpg
 

Klonga

Aktiv medlem
Det står ingen siffra eller bokstav efter Helios 44 så det verkar vara M39. Mät ytterdiametern med ett skjutmått och se efter. Det finns billiga adaperringar att köpa mellan M39/M42.
 

Bluebike

Aktiv medlem
Tror som någon ovan att det är M39 Mät det är andra ringen, den längst bak håller fast linspaketet. De heter HELIOS 44M-4 om det är 42 mm, jag har en HELIOS 44K-4 dvs med Pentax K-bajonett. Finns än annan 39 mm gänga, trots gängan är samma för Leica (LTM) men som har annat avstånd mellan objektiv och filmplan, ha koll på det vid köp av adapter. Du ska söka efter Zenit M39 eller Russian/Soviet SLR till den fattning du vill ha, säkrat verkar vara att använda M39 till M42 och sen en M42 till det du vill ha adapter. Det är ett tidigt objektiv.
 
Senast ändrad:

krisljungberg

Aktiv medlem
Vi har en M42-EF-adapter. Vi köper en M39-M42-mellanring och skruvar i och provar sen så får vi se. :D Tack för hjälpen allihopa!
 

Bluebike

Aktiv medlem
M39-EF är väl bättre än M42-M39-EF?
Om man hittar en som rätt avstånd från film/sensorplaner (säljarana skiljer inte på de olika 39 mm gängorna i många fall), det påstods i ett forum vara lättare att få det rätt med M39 till M42 och och sen vidare. M39 och MN42 skiljer 0,3 mm i avstånd. LTM 39 mm är ju knappt 20 mm kortare.
 

SebM

Medlem
Har du kollat att det inte är en adapter som redan sitter på objektivet? Jämför man med Peters objektiv ser det lite ut så?
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Har du kollat att det inte är en adapter som redan sitter på objektivet? Jämför man med Peters objektiv ser det lite ut så?
Det är olika objektiv så dom ser nog bara annorlunda ut gissar jag. Vi har inte lyckats skruva bort någonting på objektivet heller. :p Men men, vi får se! Jag får väl återkomma med en uppdatering när vi väl fått hem M39-M42-ringen. :D
 

Bluebike

Aktiv medlem
Har du kollat att det inte är en adapter som redan sitter på objektivet? Jämför man med Peters objektiv ser det lite ut så?
Objektivet är nog världens mest tillverkade, 9 miljoner exemplar, så det, i lite olika versioner med lite olika utseende, antal bländarblad och beläggningar. Kom från början som kitobjektiv till Zenit SLR kameror som hade 39 mm gänga, sen ändrade de till 42 ( som var med standard för SLR) och så småningom tlll en egen bajonett. Det tillverkades även med bla Pentax och Nikonbajonett. Det är väl med moderna mått en optisk katastrof, men ger virveloskärpa och överhuvudtaget snygg oskärpa. Hyfsat skarpt i mitten så det är ok som proträttobjektiv. Populärt att sätta in färgad plastfilm med ovalt hål i det för att efterlikna ett anamorfiskt objektive och att vända på frontlinsen för lätt psykadeliska bilder.
 
Senast ändrad:
ANNONS