Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hemmastudio/portabel studio UTAN blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

emoticon

Ny medlem
Hej! Satt och funderade på vilken utrustning som är bäst för en hemmastudio (eller jag har väl tänkt att ta den med mig) om man inte vill använda blixt? Jag plåtar i princip bara djur och de är oftast inte så glada i blixt, man får ett par bilder bara sen börjar de bli riktigt obekväma... men det borde väl finnas något bra alternativ?
 

gamleJ

Aktiv medlem
Hundar rör ju på huvudet ofta och snabbt även när de sitter stilla. Det krävs därför ganska snabba tider för att inte få rörelseoskärpa. Med fasta lampor kan det bli tvunget att gå upp en hel del i iso för att få snabba tider. Blixtljuset (om det bara är blixtljus) fryser rörelse genom sin snabba brinntid och iso kan då ställas på bas-iso för bästa kvalitet.
Spinger hunden iväg pga blixtljuset hjälper det dock inte att kvaliteten blir bättre ;).

Har kanske haft tur med de få hundar jag fotat men de verkade inte bry sig om blixtarna så mycket. Däremot fanns det ju mycket att undersöka och lukta på i rummet som var betydligt roligare än att sitta still och titta på fotografen.
 

emoticon

Ny medlem
Problemet är nog inte att de springer iväg, men det är svårt att få till exakt rätt uttryck om de inte känner sig riktigt bekväma. Det handlar inte bara om blixten men snarare en kombination där blixten kan bli för mycket. Och ja förstås, ju fler hundar som har suttit framför kameran desto jobbigare blir det ju för dem med lukter osv ;)
Jag gillar inte alls att plåta inomhus egentligen men tänkte det kanske fanns någon smidig lösning - men som du skriver Jonas är frågan om det räcker med belysning och reflex... det är ju meningslöst om det blie halvtaskigt.

Ingen som har studiobilder utan blixt att visa? :)
 

gamleJ

Aktiv medlem
Ja både två och fyrbenta djur kan känna sig obekväma i studiomiljö. Tänk på att fast ljus är ganska störande också om det ska räcka för snabba tider. När jag vid några tillfällen filmat mig själv inomhus har det känts som att bli bländad av helljus. Då har slutartiden varit låga 1/50s och iso på 400 samt bländare f4.

En framkomlig annan väg är att alltid fota utomhus och lätta skuggorna med en blixt. Ger fint blänk i ögonen och blixtljuset blir mycket mindre uppenbart för hunden/hundarna. Nackdelen är att ljusförhållanden hela tiden ändrar sig så även om kvaliteten konsekvent kan bli bra så ändras uttrycket i bilderna. Ofta även under samma fotografering.

Ska bli spännande att se om du får något napp gällande bilder på hundar fotade med fast ljus i studiomiljö. Möjligt är det men ovanligt skulle jag gissa.
 

emoticon

Ny medlem
Utomhus fotar jag aldrig med någon extra utrustning, inte ens blixt. Jag anpassar mig hellre efter ljuset och vill gärna ha naturliga skuggor och färger. Jag säger alltid nej till att plåta inomhus men jag hade gärna provat det nån gång med rätt förutsättningar.... Så ja det vore kul att se lite bilder med fast ljus :)

_Z1M1634_w.jpg
 

gamleJ

Aktiv medlem
Blixten sätts på när du söker ett uttryck som det befintliga ljuset inte tillåter i stunden. Blixt utomhus är inget självändamål på något vis. Ibland tillför blixt något och ibland inte. Har du betalande kunder och fotograferingen är låst till en viss tidpunkt kan dock blixten rädda situationen.

Kontrollen som studiofoto ger är dock omöjligt att få utomhus så förstår Mao att du är sugen på att testa hundfotografering inomhus.
Nu ska jag sluta tjata och hoppas du får svar från någon duktig hundfotograf som använder fast ljus. Lycka till.
 
ANNONS