Annons

Hemsidan är inte samma på olika webbläsare.

Produkter
(logga in för att koppla)

Helena Kulle

Aktiv medlem
Hej!

Tänkte hör om det är någon som kan hjälpa mej med detta lilla problem.
Har gjort en hemsida i Dreamweaver, i Explorer ser den bra ut, precis som den ska, men kollar jag tex i Safari är den helt fel, inte centrerad och ser inte alls bra ut.
Vore tacksam om någon kunde hjälpa mej......

Ni kan själva kolla här :
www.kullefoto.se

Hej,
tyvärr har jag inte tid att skriva ett längre utlägg om varför det ser ut som det gör. Men i korthet beror det på att olika webbläsare tolkar/läser html-kod på olika sett. Ett tips kan vara att läsa om grunderna i html och css på webbdesignskolan.

Hej!

Tänkte hör om det är någon som kan hjälpa mej med detta lilla problem.
Har gjort en hemsida i Dreamweaver, i Explorer ser den bra ut, precis som den ska, men kollar jag tex i Safari är den helt fel, inte centrerad och ser inte alls bra ut.
Vore tacksam om någon kunde hjälpa mej......

Ni kan själva kolla här :
www.kullefoto.se

Jag hittade massor av fel i HTML-koden när jag snabbt kikade igenom den. Du kan använda ett smidigt verktyg hos W3C för att validera koden:
http://validator.w3.org/

Exempelvis har du ett attribut som inte stängs ordentligt.

width="836" height="304" align="/></td
bör ändras till
width="836" height="304" align=""/></td
eller ta bort align-taggen helt

På något ställe såg jag att det står colspan="2" på en TD när det finns 5st TD i en annan TR. Det känns lite tveksamt att göra så.

/Joel

Jag hittade massor av fel i HTML-koden när jag snabbt kikade igenom den. Du kan använda ett smidigt verktyg hos W3C för att validera koden:
http://validator.w3.org/

Exempelvis har du ett attribut som inte stängs ordentligt.

width="836" height="304" align="/></td
bör ändras till
width="836" height="304" align=""/></td
eller ta bort align-taggen helt

På något ställe såg jag att det står colspan="2" på en TD när det finns 5st TD i en annan TR. Det känns lite tveksamt att göra så.

/Joel

Tack för ditt snabba svar!

Har också varit där inne och kollat min sida, problemt är att jag kan NOLL om detta, ett under att jag lyckats göra en hemsida överhuvudtaget...:)
Ursäkta om frågorna är dumma, men kan jag bara gå in och ändra det i koden så bör det funka som det ska sen...

Tack igen för ditt svar...!

hemsida

Ser att du gjort hemsidan i en rätt ålderstiget program.
Men komplettera de här raderna i din cod så här:

Men body,td,th {
color: #00000;
}

med detta:

body,td,th {
margin-right: auto;
margin-left: auto;
}

Kanske det hjälper!
GustafE

Firebug

Finns ett tillägg till Firefox som heter Firebug. Helt ovärderligt för att leta fel i webbsidor. Efter installation lägger det sig som en liten ikon längst ner till höger i webbläsare. Klicka på skalbaggen och du ser precis vad som är fel sen.

Tack för alla era svar, ska kolla upp det!

Ja jag vet, det är inte det nyaste programet, håller på att bli smått galen på det. Det är tidskrävande att lägga in nya bilder, så det blir tyvärr inte så ofta.

Kan man behålla själva grunden i hemsidan sen bara använda Simplewier i sitt bildgalleri, alltså när man kommit in i respektive galleri, inte huvudgalleriet. Går det att få till med samma färgprofil som den övriga hemsidan då?

Har försökt att googla på det, men jag förstår inte riktigt hur man skulle göra för att få det att funka och OM det går.

Mvh
Helena

Men body,td,th {
}

med detta:

body,td,th {
}

Kanske det hjälper!
GustafE

Hej Gustaf!

Det funkade tyvärr inte att göra så heller, men tack :) Den blev inte centrerad!

Men body,td,th {
}

med detta:

body,td,th {
}

Kanske det hjälper!
GustafE

Inget proffs på detta med kodning men varför tala om att båda _margin_ skall vara _auto_ isf. att ange _center_ på innehållet?

Nyfiken/Håkan

Själv kör jag också med Simpleviewer, men jag låter Porta generera albumen. Man kan välja om det ska vara ett HTML-album eller den jobbar med flash i bakgrunden.

Fördelen med att låta Porta generera albumen är att allt sköts automatiskt och det går snabbt att lägga till fler bilder. Porta är gratis att använda och hittas på adressen http://stegmann.dk/mikkel/porta/

Har också gjort min hemsida med Dreamweaver. Det var inte så svårt att knyta ihop hemsidan med Porta generarade albumet, så rubrik och meny syns när bilderna visas. Har man inte flash installerat, så kan man välja HTML-versionen. Min hemsida finner du http://www.gunnareriksson.se/

Du tyvärr också märka att problemen inte bara är mellan olika typer av webbläsare. Även mellan olika versioner av samma webbläsare kan det bli problem.

/Gunnar

Tack för ditt snabba svar!

Har också varit där inne och kollat min sida, problemt är att jag kan NOLL om detta, ett under att jag lyckats göra en hemsida överhuvudtaget...:)
Ursäkta om frågorna är dumma, men kan jag bara gå in och ändra det i koden så bör det funka som det ska sen...

Tack igen för ditt svar...!

Ja det finns väl ett visningsläge i Dreamweaver där du kan ändra i HTML-koden direkt?

Som jag nämnde är din HTML-kod ganska trasig och det är att under att den fungerar i IE ens som det är nu :) IE måste vara väldigt "förlåtande" i detta fall.

Inget proffs på detta med kodning men varför tala om att båda _margin_ skall vara _auto_ isf. att ange _center_ på innehållet?

Nyfiken/Håkan
Därför att det är det sätt man gör det på med CSS om man vill tillverka validerande sidor. <center> är en gammal tag.

Den artikel jag färdigställde (nästan iaf) i natt för forumet där jag är admin har den här css-koden (document-level style-sheet) för att centrera sidan mm:

.BaseDiv {
width: 804px;
border: 1px solid #000000;
height: auto;
font-family: Verdana;
background-color: #FDF5E6;
font-size: small;
}

Sedan är stilen pålagd på den div som ska vara centrerad och som innehåller allt annat på sidan.

Det är en bakgrundfärg över hela fönstret och sedan ligger div'en som ett pappersark uppepå ungefär. Hade gärna länkat till artikeln men den är inte publicerad än...

Kör för övrigt Expression Web 2 vilket är riktigt bra tycker jag. Det har ingenting gemensamt med skräpkodsproducenten Frontpage om nu någon undrar.

Därför att det är det sätt man gör det på med CSS om man vill tillverka validerande sidor. <center> är en gammal tag.

Den artikel jag färdigställde (nästan iaf) i natt för forumet där jag är admin har den här css-koden (document-level style-sheet) för att centrera sidan mm:

.BaseDiv {
width: 804px;
border: 1px solid #000000;
height: auto;
font-family: Verdana;
background-color: #FDF5E6;
font-size: small;
}

Sedan är stilen pålagd på den div som ska vara centrerad och som innehåller allt annat på sidan.

Det är en bakgrundfärg över hela fönstret och sedan ligger div'en som ett pappersark uppepå ungefär. Hade gärna länkat till artikeln men den är inte publicerad än...

Kör för övrigt Expression Web 2 vilket är riktigt bra tycker jag. Det har ingenting gemensamt med skräpkodsproducenten Frontpage om nu någon undrar.

Tack för ett utförligt svar!

/Håkan

Ja det finns väl ett visningsläge i Dreamweaver där du kan ändra i HTML-koden direkt?

Som jag nämnde är din HTML-kod ganska trasig och det är att under att den fungerar i IE ens som det är nu :) IE måste vara väldigt "förlåtande" i detta fall.

I Explorer funkar den hur bra som helst, konstigt.
Ja visst finns det ett visningsläge man ändrar direkt, men tänkte på en sak, när jag valierade min sida stod det tex såhär:

Line 43, Column 150: required attribute "alt" not specified.
…er="0" align="middle" usemap="#Map" /><br />

och så var > (det första innan innan < tecknet)markerat rött, betyder det då att man ska ta bort det tecknet, gjorde det men då sa Dreamweaver att det var fel och jag fick upp ett felmeddelande.

Har fått rätt på Porta och simplewiewer nu, men när jag ska lägga in nya bilder i respektiva album hur går jag då tillväga?
Och kan jag på någotvis få min header (om mej, bilder, kontakt, länkar m.m) att synas ovanför mitt nya bildgalleri?

Porta var ju hur smidigt som helst, det som tog mej 1 timme per album med länkning och allt tar ca 2 sek i Porta, underbart!

Har fått rätt på Porta och simplewiewer nu, men när jag ska lägga in nya bilder i respektiva album hur går jag då tillväga?
Och kan jag på någotvis få min header (om mej, bilder, kontakt, länkar m.m) att synas ovanför mitt nya bildgalleri?

Porta var ju hur smidigt som helst, det som tog mej 1 timme per album med länkning och allt tar ca 2 sek i Porta, underbart!

Har fått svar nu från en hjälpsam person såhär gör man:

Lägga in nya bilder:

Då är det bara att du lägger till de bildfilerna bland de andra och kör
Porta igen. Porta kommer då att känna att det finns nya (eller om du tagit
bort några gamla), och du kan sen ändra ordningen på dem om du vill. Och
sen bara skapa albumet på nytt. Och sen får du förstås ladda upp allt till
din hemsida igen.

Använda sin egen header:

Då kan ju "klistra in" Portas HTML-kod i din egen kod. Alltså, först
kommer din egen kod med din header.

ANNONS
Götaplatsens Foto