Annons

High precision mode

Produkter
(logga in för att koppla)

sundis73

Aktiv medlem
Använder en 30D och tänkte införskaffa ett 24-70/2,8L.
Har läst någonstans att om man har objektiv med bländare 2,8 eller snabbare så går kamerans autofocus in i något som kallas high precision mode.

Har försökt hitta information om vad det innebär och vad det gör för skillnad.

Hittade inget när jag sökte varken här i forumet eller på Canons hemsida.

Någon som har tips på var jag kan hitta info?
 
Normal Canon-autofokusering innebär att skärpan hamnar inom DOF med objektivets största bländaröppning. Kameran utnyttjar då sensorer känsliga för antingen horisontell eller vertikal kontrast.

Vid high precision mode hamnar skärpan inom 1/3 av DOF. Detta genom att sensorer som är känsliga både för horisontell och vertikal kontrast aktiveras då bländaren är F2,8 eller större.
 
Så om jag förstått det rätt så blir autofocusen något snabbare och lite mer exakt?

Vilket isf inte är någon nackdel.
 
Nej, inte snabbare, bara mer exakt och vad är exakt? Naturligtvis kräver större bländaröppningar en noggrannare skärpeinställning.
 
Jeppe skrev:
Nej, det sa jag inte. Men det kanske du tycker?
Kan inte hålla med dig där. Autofokusens arbetsområde är ganska generöst.
¨

Jepp det tycker jag verkligen. Har i omgångar försökt förlika mig med dessa andra 8 punkter då de ju egentligen vore en fröjd (om de bara gjorde sitt jobb) när man plåtar med stora bländaröppningar och inte vill flytta kameran efter fokuseringen pga skärpedjupet. Men tyvärr blir jag lika besviken var gång och har fått förlika mig med att bara använda centrumpunkten. De andra åtta missar fokus väldigt ofta, men framförallt så jagar fokusen mycket mer när man använder någon av dessa 8 punkter. Centrumpunkten har jag knappt lyckats få att jaga någon gång under rimliga ljusförhållanden. (iso1600m bl 1,4 och 1/30 s typ). Dessutom är den mycket snabb och exakt.
Så enligt min mening duger de andra punkterna bara till bra ljus situationer.
 
Man bör ju betänka sensorernas orientering. De omgivande punkterna är bara känsliga för kontrastskilnader i antingen vertikal ledd eller horisontell ledd. Siktar du på en kant som ligger vinkelrät mot strippen av CMOS-celler som utgör fokussensorn så klarar den ganska låga ljusnivåer. Men visst vore det bättre med korssensorer. Speciellt några fler som är spridda över ett ännu större område.
 
Hur kommer det sig att de väljer att inte ha samtliga focuspunkter korsformiga?
Är det en kostnadsfråga?

Finns det någon nackdel?
 
Kostnad, datorkraft, differentierade produkter. Det är en lyxpryl att ha många korssensorer, och lyx kostar, både utvecklingsmässigt, och att det väldigt få som är villiga att betala mycket för det.

Sist det faktum är att de flesta inte använder det. Skaran som faktiskt köper dessa kameror är inte direkt stor. Den riktigt stora mängden köpare ligger ju i serier som 400D, etc. Men hur ofta har du faktiskt behöv att fokusera på något lodrät längst ut i kanterna, kontra att du fokuserar på säg, horisonten? Och hur ofta så har det du vill fokusera på bara kontrast i ena riktningen, och inte båda?

Sedan har jag för mig att det kan bli krux med för stora sensorstrippar för nära kanterna, lite beroende på bländare, och hur bildkonen ser ut.

Kollar du på Canon 1D-serien så har väl de 9 korssensorer. Nikons D2x har väl 11 med bättre spridning.

Jag hoppas definitivt de tar till ordentligt i nästa version och sprider ett gäng korssensorer över hela bildytan. Gärna även lite längre utåt, liknande D2x fast ännu bättre.
 
ANNONS