Annons

Hit rate / hur många bilder blir bra!?

Produkter
(logga in för att koppla)

HåG

Aktiv medlem
Det är av mistagen man lär sig och nu gjorde jag fel igår igen!

Skulle fota Fotboll och glömde att kolla att bländaren stog på 2,8 , den stod på 4,5.
Kommer hem och sorterar bilderna och upptäcker att jag har rejält många fler bilder med accepterbar skärpa.

Jag bytte upp mig till både bättre kamera och objektiv i vintras och har sedan dess kämpat med att få till riktigt bra skärpa.
Tyckte jag fick bättre hit rate med gamla kombon jämfört med nya, väl medveten om att kortare skärpedjup skulle göra det svårare (men hopades att kamerans AF skulle kompensera detta).

Lite oventenskapligt men jag fick ca 20% (keepers) med f 4,5 och ca10% med f 2,8.
För att komplicera det lite mer så menar jag inte att 20% av bilderna har acceptabel skärpa utan det jag menar är att 20% av bilderna har acceptabel skärpa och är en bra bild!
Förutsättningarna skiljer så klart men båda exemplen är Fotboll.

Jag vet att vi har olika krav för vad som är acceptabel skärpa och vad som är en bra bild men vore roligt att veta...

Vilken hit rate har ni andra?
Har ni märkt lika stor skillnad beroende på bländartal?

Finns det några bra test på hur bra olika kameror/Objektiv hanterar AF?
Jag har letat lite men inte hittat mycket!

Min preliminära slutsats är att inte så slaviskt köra med största bländare.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag får nog till en på femtio ungefär.
Brallar iväg femhundra plåtar på en match. Tio duger att publicera på Instagram.

Att det blir så många rå-bilder är för att jag försöker fånga minst en serie per spelare (i ”mitt” lag). Då blir det många bilder som blir väldigt tråkiga. Men ambitionen är att alla spelare ska kunna hitta sig själva in action.

Någon gång ska jag fokusera allt på bara en spelare, eller bara en situation, och räknar med att klara mig med hundra bilder på match, och ändå få till tio som är värda att publicera.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Vevad har du för kamera? Jag har uppåt
100% keeper rate med exempelvis Sony A7III och Tamron 70-180/2.8 på f/2.8.
Med keeper menar jag såklart att fokus är bra.Sen den verkliga keeper andelen brukar hamna på 5-10% som jag Lägger ut på hemsidan.
Med Sigma 100-400/5.6-6.3 är den betydligt lägre trots större skärpedjup.
Kör med den ändå, men skärpan är inte alltid 100% som jag ändå väljer att lägga ut.

Kör du med DSLR så kan det ju bero på att du Behöver mikrojustera.

/Stefan
 

pdahlen

Aktiv medlem
Är det en DSLR, tänkte om du har kalibrerat AF mot objektivet? Är man på största bländare så blir det ju extra känsligt. Jag brukar ofta välja ett steg upp från största öppning för objektiven brukar inte vara som bäst på största. Nu fotograferar jag inte fotboll utan det är mest fåglar och makro, men ligger årligen på 10% dvs jag går vidare med 10% av bilderna och redigerar dessa. Att det sedan blir 10% kan ju bero på att jag har många dubbletter där alla är bra eller att de flesta är dåliga och enbart någon bra, men konstigt nog så brukar det bli 10% tidigare var det kanske 500bilder ett år mot 5000 exponeringar, nu ligger jag på 5000 bilder av 50000 exponeringar
 

HåG

Aktiv medlem
Jo jag kör DSLR.
Nikon D7500 med ett Tamron 70-200 f2,8 på.
Har provat att justera objektivet till kameran men justeringen hamnar på 0 DVS den är rätt från början.

300-600 bilder per match brukar jag få till nu för tiden.
Förr när jag strävade effter bilder på samtliga spelare i laget var jag uppe i 1000 bilder men hade då betydligt lägre krav på vad en bra bild var.
Det intressanta är när det smäller i dueller eller liknande. Den där duktiga spelaren som lägger fantastiska pass gör sig tyvärr inte lika bra på foto.

Jag får lusläsa era svar igen när jag får lungn och ro.
Men runt 10% keepers kanske inte är så dåligt ändå.
100% keeper rate låter fantastiskt.
 

HåG

Aktiv medlem
Jag har testat att fota min dotter när hon springet rakt förbi mig och jag hade då ca 70% med bra skärpa(f 2,8) men var då väldigt petig i vad som var acceptabelt.
Jag gick snabbt igenom ca 400 bilder.
Jag tittade på bilden 1:1 och hade en generös bedömning om skärpan var ok eller inte.
Jag räknade bort rena misstag då jag pekar kameran fel och där spelare springer förbi framför mitt objekt och lurar kameran.
Vid f 4,5 har jag ca 80% av bilderna med acceptabel skärpa.
Vid f 2,8 har jag ca 70% av bilderna med acceptabel skärpa.

Jag trodde att skillnaden var större men 10% av 300-600 bilder är ju 30-60 stycken. Sen skall ju bilden vara bra också.

Har någon tankar om detta eller tips för högre hit rate så är jag ytterst tacksam.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jo jag kör DSLR.
Nikon D7500 med ett Tamron 70-200 f2,8 på.
Har provat att justera objektivet till kameran men justeringen hamnar på 0 DVS den är rätt från början.

300-600 bilder per match brukar jag få till nu för tiden.
Förr när jag strävade effter bilder på samtliga spelare i laget var jag uppe i 1000 bilder men hade då betydligt lägre krav på vad en bra bild var.
Det intressanta är när det smäller i dueller eller liknande. Den där duktiga spelaren som lägger fantastiska pass gör sig tyvärr inte lika bra på foto.

Jag får lusläsa era svar igen när jag får lungn och ro.
Men runt 10% keepers kanske inte är så dåligt ändå.
100% keeper rate låter fantastiskt.
"Alla" har vi väl haft DSLR:er. De kan ju vara knepiga att få i synk med objektiven. Jag tolkar dig så att du mikrojusterat objektivet med huset och första saken att notera är väl att man brukar ha möjlighet att använda endast en kompensering per objektiv.

Med en zoom krävs då att den är helt linjär i sitt uppträdande över hela zoomspannet och det är ofta så att zoomar inte uppträder så. Då blir det skarpt i värsta fall enbart på den brännvidd man kompenserat vid.

I värsta fall så varierar fokus även vid den brännvidden beroende på vald bländare.

DSLR:er och fasdetkt AF har i allmänhet inte haft möjligheter till den typen av återkoppling som exv. spegellösa med hybrid AF har. När dessa nästan är i jämvikt vid fokus mot huvudsensorn så sker sista finjusteringen mot fokus med kontrast AF med återkoppling. Det kan i princip inte bli fel med ett sådant system om kameran är ställd så att bild aldrig tas förrän fokus är uppnått. I sådana system behövs f.ö. aldrig någon kompensering eftersom det bara finns en AF-fokussanning och att den har återkoppling. I DSLR:er finns det två en för Live view mot huvudsensorn och en mot den dedikerade fokussensorn som styr fokus när optiska sökaren används och det är ofta så att dessa diffar mer eller mindre.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]Det intressanta är när det smäller i dueller eller liknande. Den där duktiga spelaren som lägger fantastiska pass gör sig tyvärr inte lika bra på foto.
[...]
Ja, precis!

Har dock några bra passningsbilder där man ser att passare och mottagare har ögonkontakt, eller på annat sätt kommunicerar.
 

HåG

Aktiv medlem
Hmm ja jag har micro justerat (fast det behövdes ingen justering) men bara kollat i ett ändläge.
Så dumt av mig klart jag skall göra det i fler lägen och se om det skiljer något. Tack för tipset!
 

Third eye

Aktiv medlem
Fotosession vad än det må vara:
Tekniskt korrekta exponerade bilder, där fokus sitter och så.. Sannolikt ganska högt.
Snygg komposition och inramning kanske 5-10%
Keepers, sådana jag sedan behåller kanske 1 till 2%.
Har en ful ovana att ta för många bilder av samma sak. Jag lider av både happy trigger och pray and spry-sjukan, vilket är så jäkla tidsödande i post.

Å andra sidan, en trevlig semestertrip så är andelen keepers kanske 70-90%.

Glad entusiast.
 

HåG

Aktiv medlem
Jag tror att Stefan använder stativ betydligt oftare än du och inte behöver använda följande autofokus för sina motiv så värst ofta. :)
Jo när jag tog en titt på hans bilder (bild) misstänkte jag också det.

Spray and pray är jobbigt så jag försöker minska på det men så smyger rädslan in att man kan missa den där bra bilden.

Känner ni igen skillnaden i antalet bilder med bra skärpa med olika bländare?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jo när jag tog en titt på hans bilder (bild) misstänkte jag också det.

Spray and pray är jobbigt så jag försöker minska på det men så smyger rädslan in att man kan missa den där bra bilden.

Känner ni igen skillnaden i antalet bilder med bra skärpa med olika bländare?
Nu skrev jag iofs ”uppåt 100%” och inte 100%. Sen postar jag inte på fotosidan utan jag skrev på ”hemsidan”
Och jag hade fotbollsmatcher i åtanke. Dock ”knattefotboll”, men de rör sig relativ snabbt och jag står nog närmare än om det varit de högre ligorna så skärpedjupet är snävare.

Till din fråga om bländare så nämnde jag även det i mitt inlägg. Det är ju så att ju mindre bländare desto större skärpedjup. Dvs du behöver inte lika exakt fokusering då.
Att du får fler keepers vid f/2.8 än f/4.5 är udda dock.

Hur är kamerans AF inställningar samt objektivets?
Är det senaste Tamron 70-200?

/stefanF6DCC87A-200A-4546-8267-40E1D1D7E03B.jpeg
 
Senast ändrad:

HåG

Aktiv medlem
Jag har första generationens objektiv
Får fler keepers med f4.5.
Nog så knepigt att fota knattefotboll. Man är nära och får kort skärpedjup och de små liven springer inte alltid så förutsägbart.

Jag kanske har fel men trodde att dslr hade snabbare och bättre af än spegellöst?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Nu är jag inget språkgeni, men nog skriver han att han får fler keepers vid 4.5 än vid 2.8
Japp läste fel. Men då stämmer teorin. Dessutom kör han APS-C så det blir ännu ”enklare” med keepers (Rent teoretiskt) Sett ur att sätta fokus rätt perspektiv.
Undrar dock om kombon Nikon D7500 och Tamron 70-200 är.

/Stefan
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag har första generationens objektiv
Får fler keepers med f4.5.
Nog så knepigt att fota knattefotboll. Man är nära och får kort skärpedjup och de små liven springer inte alltid så förutsägbart.

Jag kanske har fel men trodde att dslr hade snabbare och bättre af än spegellöst?
Finns massor av olika versioner. Menar du näst senaste. Den före G2:an?
Eller en antik sak?

/stefan
 

HåG

Aktiv medlem
Näst senaste (A009).
Skall vara ett rätt bra objektiv som jag förstått det.

Men det finns dålig information om hur bra af funkar på objektiv tycker jag. DXO Mark har fina jämförelser hur de fungerar men inget om af.

Jag tror nog inte att det är något fel på utrustningen men däremot kan det vara klanten bakom den som gör något fel.
 
ANNONS