Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

HJÄLP med alla olika Photoshopnamn.

Produkter
(logga in för att koppla)

Anna M

Avslutat medlemskap
Jag är nybörjare och har genom en kompis och fotosidan lärt mig hantera Photoshop hyfsat. Men jag undrar över alla olika namn på Photoshop-programmen. Vad är skillnaden på programmen? Vilket program är "bäst"? (för olika syften så klart). Jag har själv Photoshop Adobe 7.0 (på engelska dessutom), men de flesta pratar ju om Photoshop Elements och en annan version typ 4 eller så... Hoppas ni kan hjälpa mig reda ut dessa begrepp.

Just det, finns det en RAW-konverterare i min version av photoshop (7.0)?

Tacksam för alla svar!! //Anna

Photoshop elements är en bantad prisnedsatt version av Photoshop riktad till privatanvändare. Den senaste versionen är 4.

Riktiga Photoshop är ett program som riktar sig till yrkesanvändare, vilket märks inte minst på priset. Photoshop 7 är den förrförra versionen. Efter den har Photoshop CS och Photoshop CS 2 kommit. CS och CS 2 är egentligen samma sak som 8 och 9.

Till Photoshop 7 kunde man köpa tillägget Camera Raw separat för råkonvertering. I CS och CS2 ingår det. Det gamla tillägget till Photoshop 7 klarar inte de nyare kameror som tillkommit på senare år.

De flesta klarar sig bra med Elements.

ANNONS
Götaplatsens Foto