Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

HJÄLP NU - pensel för att minska mättnad

Produkter
(logga in för att koppla)

Ponnytok

Aktiv medlem
Igår när jag satt och jobbade med en bild lyckades jag använda en pensel som gjorde färgat mer svartvitt om ni förstår vad jag menar...

Men idag funkar det inte. När jag tar penseln och väljer mättnad så blir det MER rött istället för mindre rött.

Vad gör jag för fel??

Det är en bild på en häst mot en röd vägg och jag markerade hästen med magnetlassot och omvände markering och via nivåer minskade jag mättnaden tills väggen blev bra. Men det blir ju lite runt manen på hästen som vid markeringen fortfarande är för rött och igår kunde jag bara laga till det med penseln - men som sagt nu går det inte.

Jag har lagt samman lagren till ett lager som jag antar att jag ska göra?

HJÄLP MIG SNARAST om ni kan, måste få klart bilden så fort som möjligt.
/Charlotte

Jag vet inte om jag förstår vad du menar... men om du använder Sponge tool kan du välja upp i menyn, Saturate eller Desaturate.

Om det var vanliga penseln och lägt mättnad så målar du med den mättnad färgen har. så har du valt en grå färg blir det grått, har du val skrikig grön så blir mättnaden maximal.

Åh, tack.

Fattade inte att den färgen som var vald hade något med det att göra. Suck!

Tack igen, nu blev det bra.
/Charlotte

ANNONS
Götaplatsens Foto