Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HJÄLP! videokrångel 5dmk2 (ej FW)

Produkter
(logga in för att koppla)

Bjuhren

Aktiv medlem
Jag har problem med att min 5dmk2 ibland bara låser sig fullständigt när jag filmar, ända lösningen är då att ta ur batteriet igen.
Har för närvarande 2.0.4 i kameran men detta problemet uppstod innan 2.0.3 hade kommit så känns inte som det är firmwarerelaterat.
Tacksam för hjälp och därför bifogar jag även en bild på hur det ser ut på skärmen när den låser sig.

MVH
Per

Bilagor

• 5d_error.jpg
    5d_error.jpg
    40.9 KB · Visningar: 304
Jag tycker att det ser ut som du har en full buffer. Dvs ditt CF kort hinner inte lagra all data som kameran producerar och till slut är buffern full. Lösningen skulle då vara ett snabbare CF kort.

Roine W

Jag tycker att det ser ut som du har en full buffer. Dvs ditt CF kort hinner inte lagra all data som kameran producerar och till slut är buffern full. Lösningen skulle då vara ett snabbare CF kort.

Roine W

låter iofs inte helt omöjligt. Kortet jag använder är ett 8GB sandisk extreme 3 30MB/s men kan det vara så att det är för långsamt?

Hur lång videosekvens filmar du innan kameran hänger sig?

På sid 124 i kameramanualen ser du att om indikatorn som visar hur mycket data som inte är lagrat (den på högerkanten i bildrutan) visar att buffern är full (som du har på bilden ovan) så avbryts inspelningen. Men det borde ju inte betyda att kameran hänger sig. Jag antar att du formaterar kortet innan du filmar.

Roine W

Senast ändrad:
Hur lång videosekvens filmar du innan kameran hänger sig?

På sid 124 i kameramanualen ser du att om indikatorn som visar hur mycket data som inte är lagrat (den på högerkanten i bildrutan) visar att buffern är full (som du har på bilden ovan) så avbryts inspelningen. Men det borde ju inte betyda att kameran hänger sig. Jag antar att du formaterar kortet innan du filmar.

Roine W

Detta var inte ens efter att jag hade filmat i 1min

Detta var inte ens efter att jag hade filmat i 1min

Det skulle kunna peka på att kameran har problem att skriva till kortet vilket gör att buffern blir full. Skrivproblemet kan bero på trasigt minneskort, minneskortskontakt i kameran, fel på elektroniken.
Hur funkar det om man provar att spela upp en filmfil i kameran? Problemet borde ju kunna uppstå åt "andra hållet" också.

Det skulle kunna peka på att kameran har problem att skriva till kortet vilket gör att buffern blir full. Skrivproblemet kan bero på trasigt minneskort, minneskortskontakt i kameran, fel på elektroniken.
Hur funkar det om man provar att spela upp en filmfil i kameran? Problemet borde ju kunna uppstå åt "andra hållet" också.

Jag tror jag får testa med ett annat kort och se om problemet uppstår även då.
Återkommer såfort jag provat!

Jag tror jag får testa med ett annat kort och se om problemet uppstår även då.
Återkommer såfort jag provat!

Det konstigt är att nu när jag provade så funkade det att utan problem spela in i 2min (med det minneskortet som gav problem tidigar).
Så finns det något som kan göra att felet uppkommer ibland?

MVH
Per

Testa med att formatera om kortet, när kortet blir närpå fullt blir den segare på att skriva lustigt nog.

Testa med att formatera om kortet, när kortet blir närpå fullt blir den segare på att skriva lustigt nog.

Brukar allt som oftast ha nyformaterat kort och kan inte minnas att jag ens varit i närheten av att fylla det på sistonde. Nu när den hängde sig så var kortet helt nyformaterat.

Jag kan säga att jag har exakt ett likadant kort som du och jag har aldrig (efter 1,5 års kameraägande) ens sett den där stapeln som indikerar buffern full. Jag filmar relativt mycket. Skulle tippa på att ditt kort är defekt alternativt kameran.

ANNONS
Götaplatsens Foto