Annons

Hjälp att hitta passande objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Tinkaa

Aktiv medlem
Jag har en nikon D5000 och försöker hitta ett objektiv som passar. Köpte nyligen 50mm, men jag är inte riktigt nöjd... Visst, det kan bli fina bilder, framförallt närbilder. Men fokus är verkligen långsamt, saknar även zoom.

Jag fotar nästan bara hundar, och oftast hinner hunden röra sig innan det blir fokus... Vill gärna kunna fota hundar i rörelse också, tips? Det får inte kosta allt för mycket.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Vad har du för paketglugg, en 18-55? I så fall, varför funkar inte den?

Kanske en 55-200 kan vara något för dig? Den är rätt billig och funkar fint i hyggligt ljus.

Per.

PS. Jag såg i en annan tråd "Till nästa köp (som lär dröja men ändå)". Det var två månader sedan... :)
PPS. Du har redan fått tips om 70-300 såg jag också, har du kollat på den?
 

Tinkaa

Aktiv medlem
Vad har du för paketglugg, en 18-55? I så fall, varför funkar inte den?

Kanske en 55-200 kan vara något för dig? Den är rätt billig och funkar fint i hyggligt ljus.

Per.

PS. Jag såg i en annan tråd "Till nästa köp (som lär dröja men ändå)". Det var två månader sedan... :)
PPS. Du har redan fått tips om 70-300 såg jag också, har du kollat på den?
Som sagt, det tar långtid att få fokus och jag saknar zoom... Vill gärna också kunna fota hundar i fart. 70-300 var lite dyr har jag för mig. Jag ska inte köpa nu, men om ett par månader kanske men jag vill gärna veta vilken så jag vet hur mycket pengar jag behöver spara.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Värsta objektet

Snabba hundar är svårt att fota. Det kräver snabb autofokus i både hus och objektiv eller en mycket skicklig fotograf, som kan trycka av vid rätt tillfälle. Dvs, du ställer skärpan där du tror att hunden kommer att passera på sin väg mot dig (vanligen) och då trycker du av ett antal bilder och hoppas att skärpan sitter där du vill ha den.
 

excesslight

Aktiv medlem
Tror inte det är endast 50mm objektivets fel att du inte får fokus. Utan Auto-fokus systemet i din D5000 är lite för klent. Jag själv har fotat en del med fast 50mm med min hund och det är en ganska dålig brännvidd på en crop-kamera i min mening. då hade jag hellre kört med 85mm 1.8G. Annars är Tamrons SP 70-300 VC ett billigt och bra alternativ. Den har snabb fokus, jag har själv fotat mycket med de objektivet på min hund. Enda nackdelen med den är 5.6 i bländare. Man kan behöva bumpa upp ISO:t en del när man fotar i skogen.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Om du fotar något i rörelse så ska autofokus vara inställt på AF-C, så du får kontinuerlig fokus. Du kan också prova de olika möjlighter i AF-C läge dynamiska punkter, 3D läge etc. Sätt den också i serietagning för ofta hinner inte fokus sättas på första bilden om man är för snabb att trycka av. Cyberphoto säljer Tamrons 70-300 nu för 2995:-. Men den är inte snabbare än Nikons 50/1,8 om det det är den du har köpt, den ska vara riktigt snabb och jag tror du har svårt att hitta något objektiv som är snabbare i den prisklassen, dock har den ju så klart ingen zoom
 

Tinkaa

Aktiv medlem
Om du fotar något i rörelse så ska autofokus vara inställt på AF-C, så du får kontinuerlig fokus. Du kan också prova de olika möjlighter i AF-C läge dynamiska punkter, 3D läge etc. Sätt den också i serietagning för ofta hinner inte fokus sättas på första bilden om man är för snabb att trycka av. Cyberphoto säljer Tamrons 70-300 nu för 2995:-. Men den är inte snabbare än Nikons 50/1,8 om det det är den du har köpt, den ska vara riktigt snabb och jag tror du har svårt att hitta något objektiv som är snabbare i den prisklassen, dock har den ju så klart ingen zoom
Okej, jag ska testa det. Tack för tipset. Men jag håller inte med om att 50/1,8 har snabb fokus, ibland kan det ta över 10 sekunder innan det blir fokus...

Jag ska titta på 70-300.
 

VisualD

Aktiv medlem
Okej, jag ska testa det. Tack för tipset. Men jag håller inte med om att 50/1,8 har snabb fokus, ibland kan det ta över 10 sekunder innan det blir fokus...

Jag ska titta på 70-300.
Fotar du med sökaren eller skärmen? Sökarfokusen är överlägsen i sådana situationer.
 

Tokoza

Aktiv medlem
Okej, jag ska testa det. Tack för tipset. Men jag håller inte med om att 50/1,8 har snabb fokus, ibland kan det ta över 10 sekunder innan det blir fokus...

Jag ska titta på 70-300.
Har haft D5000 och i Live view läget var AF väldigt långsam... Och som tidigare sagts är AF systemet hos kameran inte speciellt avancerad, dvs bättre resultat ges säkert med D7100.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Har haft D5000 och i Live view läget var AF väldigt långsam... Och som tidigare sagts är AF systemet hos kameran inte speciellt avancerad, dvs bättre resultat ges säkert med D7100.
Om man försöker fotografera springande hundar med Lv-läget med en spegelreflex så spelar det garanterat ingen roll om man sätter på ett aldrig så dyrt objektiv...
 

eskil23

Aktiv medlem
Om man försöker fotografera springande hundar med Lv-läget med en spegelreflex så spelar det garanterat ingen roll om man sätter på ett aldrig så dyrt objektiv...
Tio sekunder borde det ändå inte ta att fokusera, även i LiveView. Snarare en eller två sekunder. Visserligen skitlångsamt det också och långt ifrån vad som krävs för att fota hundar i rörelse. Glöm LiveView och använd sökaren eller sälj D5000 och köp en Nikon1-kamera i stället.
 
ANNONS