Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp att kalibrera!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

fredtiger

Aktiv medlem
Fick hem hundra kopior från Crimson idag och bliv riktigt missnöjd. Mest att alla bilder (nästan) blivit för mörka, men även lite si och så med färgåtergivning. Inser att jag måste profiler/kalibrera skärmen. Har sökt runt lite och läst men känner mig ganska förvirrad.

Skulle vara grymt ifall någon kan hänvisa till en punktlista för dummies hur/vad man ska göra för att få rätt på skärmen! Sitter på en nyinköpt laptop med 17" skärm och hyffsat påkostad. Inte optimal för bildbehandlig, men nog måste den kunna funka för att fixa till 10*15 bilder till albumet???

Ifall någon i Göteborg (Majorna) har möjlighet att assistera skulle det såklart vara grymt! Tacksam för all hjälp. Fortsätter att läsa inlägg och googla... men har lite svårt att förstå var jag ska börja...

Hälsningar,

Fredrik

Har du koll på det grundläggande

Fick hem hundra kopior från Crimson idag och bliv riktigt missnöjd. Mest att alla bilder (nästan) blivit för mörka, men även lite si och så med färgåtergivning. Inser att jag måste profiler/kalibrera skärmen. Har sökt runt lite och läst men känner mig ganska förvirrad.

Skulle vara grymt ifall någon kan hänvisa till en punktlista för dummies hur/vad man ska göra för att få rätt på skärmen! Sitter på en nyinköpt laptop med 17" skärm och hyffsat påkostad. Inte optimal för bildbehandlig, men nog måste den kunna funka för att fixa till 10*15 bilder till albumet???

Ifall någon i Göteborg (Majorna) har möjlighet att assistera skulle det såklart vara grymt! Tacksam för all hjälp. Fortsätter att läsa inlägg och googla... men har lite svårt att förstå var jag ska börja...

Hälsningar,

Fredrik

Det första du ska läsa in dig på är hur färgprofiler fungerar.
1.Kör du sanmma profil i din kamera som du arbetar med i ditt bildprogram? (working space)
2.Sparar du bilderna i en bestämd färgprofil? (Crimson kan läsa av de flesta så det är nog inget problem såvida du inte sparar ner filen utan profil)
3. Om du gjort steg 1 och 2 riktigt så kan du som steg 3 ställa in skärmen (om du inte är nöjd) med Adobe gamma.
4. Blir det ändå inte bra så får du läsa vidare här på fotosidan i de hundratals trådar som finns i ämnet.

Jag fick luta min skärm bakåt så att den visade skärmen mörkare. Då redigerar man bilderna så de blir ljusare med automatik. På så vis fick jag (nästan) till den då den bärbara jag hade. Kan bara konstatera att inte bärbara är så bra till bildbearbetning. Min man har en bärbar, dyr och nyinköpt, som visar vissa färger väldigt blekt, medan andra inte är det, för att ta ett exempel, alltså. Knepigt!

//L

Ett annat tips är att röra huvudet uppåt och nedåt när du sitter framför skärmen. Har du den billigare varianten av LCD-skärm som är av TN typ (tror jag det heter) så kan ljusheten ändras när du rör huvudet i höjdled. Fick också lite mörka kopier från Crimson, trots kalibrerad skärm.

Skickade efter utskrifter från Crimson samt tankade ner samma bilder från deras hemsida, sedan var det bara att jämföra. Numera vet jag att jag måste sjunka ned lite för att få den rätta ljusheten på mina bilder.

/Gunnar

För mig var det väldigt svårt att göra "manuellt" så jag köpte en Pantone Huey för 900:-. Den har funkat väldigt bra för mig.

Men det finns ännu ett steg man måste göra för att få rätt färger. Efter man har profiterat sin skärm ska man "softproofa". Dvs ladda hem profilen för Crimsons "skrivare" och lägga in den i Photoshop. Du hittar profilen och intruktion hur man använder den på Crimsons hemsida under Informationssidor->Färghantering. Den största skillnaden gör dock profileringen.

ANNONS
Götaplatsens Foto