Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp att välja polarisationsfilter!

Produkter
(logga in för att koppla)

mr.vickevire

Avslutat medlemskap
Hej! Jag har aldrig testat och kan inte nått om filter på kameror m.m. Men i min fotoklubb så fick jag höra om något som hette polarisationsfilter, och det skulle förstärka kontraster, t.ex. om du fotade en himel med moln så skulle molnen bli skarpare. Jag tyckte detta lät super bra, men jag skulle behöva lite hjälp att välja ett, det finns ju så många olika i så många olika prisklasser!

Om ni har några erfarenheter och vart man kan köpa till rätt pris så får ni jätte gjärna skriva dem! Jag har en Nikon D800 med Nikon 24-70 mm. Tusen tack på förhand! :)

Det finns två sätt gå för att uppnå större kontrast i himlen (blåare himmel och tydligare moln:
1. Polarisationsfilter: dessa framhäver även grönska och färger en solig dag. De tar bort speglingen av vatten på gott och ont. Viktigt här är att välja ett färgneutralt polfilter med antireflexbehandling. Snåla inte! Jag har haft ett billigare polfilter tidigare och det gav brunt färgstick. Håll dig till B+W, bättre Hoya (HMC eller HMC super) eller bättre Kenko. Av Hoyas filter vill jag ha HMC super om det ofta skall av och på då dessa har en ring i metall som är lättare att skruva av och på och kärvar mindre. Vissa objektivs plastfiltergängor kan dock ibland ha svårt att acceptera metallgängor på filter (t ex mitt tidigare Sigma 50/1,4. B+W har mig veterligt alltid metallring.

2. Det är detta jag nu kör: i t ex Lightroom kan man justera färgintensiteten och luminansen för varje färg för sig. Jag brukar då vid exp se till att inte bränna ut himlen. Jag ökar saturationrn selektivt i den blå kanalen och sänker luminansen i blått. Detta ger en djupare blå himmel som är jämnare än med polfilter ffa om ett vidvinkligare objektiv har använts. Man kan justera hudtoner och t ex grönt för sig på samma sätt. En fördel är att polfilter tar bort ca 1-2 EV i ljus som inte berörs av denna teknik. En fördel med polfilter är att de i många omständigheter minskar tonomfånget som gör det lättare att få med ett större tonomfång i bilden. Då jag i många situationer vill göra en selektiv färgkanalsbearbetning använder jag inte polfilter då kombinationen av båda blir orealistisk.

Dom bitarna du nämner där går som sagt väldigt bra att fixa till på en hög DR-kamera som D800.

Polarisationsfilter tar bort reflektioner i glas och metall, det kan vara otroligt jobbigt att plocka bort en massa reflektioner i bildbearbetningen efteråt om man inte vill ha dom.

/Karl

Polarisationsfilter är bra på att ta bort reflexer, men för att höja kontraster och framhäva detaljer i moln så har i alla fall de jag har provat varit en besvikelse. Gradual-ND filter är betydligt bättre på det.

Det finns ingen som kan lägga en länk till ett bra polarisationsfilter eller ett filter som gör nästan samma sak?

ANNONS
Götaplatsens Foto